3.064 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Bremseskiver + blinklys ved syn Bremseskiver + blinklys ved syn

Hej.

Jeg var til syn med min nye MC i lørdags.

Jeg har en Yamaha XJ 650 fra 82.

Der var 3 ting som de sagde ikke var i orden.

1: Gear vælgeren var for løs! (Jeg mener da ikke at det er noget problem)

2: Der er ingen blinklys

3: Bremseskiverne var ikke ok.

Nu ved jeg ikke rigtig noget om hvordan standen o.s.v skal være på bremseskiverne, men der er ikke rigtig nogle ridser i. De er bare meget beskidte. Tror i at hvis jeg vasker dem, at de går igennem?

Skal der være blinklys på min cykel, når cyklen er så gammel? Han siger at fordi der er en lysvælger på styret, skal der også være blinklys på.

Hende jeg købte den af havde ikke noget problem med at få den synet for 2 år siden uden lys!? Mærkeligt!

Gear vælgeren er lidt løs, men jeg har ikke oplevet en gearvælger før som ikke kunne give sig!

Håber i kan hjælpe mig lidt!

Venlig hilsen
Michael Hansen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bremseskiver + blinklys ved syn
  • #1   19. maj 2009 Det er måske tykkelsen på bremseskiverne, den var gal med?
    Det er vist korrekt at der skal være blinklys, hvis der er en kontakt, men er slet ikke sikker...
    Gearvælgeren har jeg slet ikke forstand på....

• #2   19. maj 2009 Hvis den er indregistreret før den 1/9 1995

Sakset fra "Vejledningaf syn af køretøjer" på færdselsstyrelsens hjemmeside:

<b>6.04.031 To-hjulet motorcykel
    (1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en stoplygte, der skal lyse ved aktivering
    af såvel forhjulsbremse som baghjulsbremse.
    »E«- eller »e«-godkendt stoplygte til to-hjulet motorcykel kan alternativt være
    uden funktionsmærkningen »S«.
    Før 01.10.75: Der er ikke krav om, at stoplygte skal lyse ved aktivering af forhjulsbremse.
    Før 01.01.71: Gælder ikke for to-hjulet motorcykel med egenvægt på højst
    120 kg.
    Før 01.07.56: Gælder ikke.

(2) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med en forblinklygte og en bagblinklygte
    i hver side.
    »E«- eller »e«-godkendt forblinklygte og bagblinklygte til to-hjulet motorcykel
    kan alternativt være funktionsmærket henholdsvis »11« og »12«.
    <i>Før 01.09.95: Gælder alene for motorcykel til øvelseskørsel.</i>
    For disse blinklygter gælder,
    a) at afstanden mellem forblinklygterne skal være mindst 0,24 m,
    b) at afstanden mellem bagblinklygterne skal være mindst 0,18 m,
    c) at bagblinklygterne ikke må være anbragt mere end 0,40 m foran motorcyklens
    bageste punkt, og
    d) at blinklygterne skal være synlige mindst 20° indad.
    Før 01.04.83: Eventuel kontrolanordning skal ikke angive fejl ved blinklygter.</b>

• #3   19. maj 2009 Ja fik så ikke lige det hele med i den første sætning jeg skrev. Men der skulle stå at hvis den var indregistreret før den dato, så er det kun motorcykler der skal bruges til øvelseskørsel, der skal have blinklys.

• #4   19. maj 2009 Jep, Jan har ret.

cykler fra før 1995 skal der IKKE nødvendigvis være blinklys på.

Med hensyn til dine bremseskiver, så er det sikkert tykkelsen den er galt med. På de fleste skiver står der en min. tykkelse inde ved navet, og det skal skiven min. være på det tyndeste sted. Ellers kan du sikkert få oplyst målene ved en forhandler.
    Så du må igang med og måle

• #5   19. maj 2009 1: Få strammet gearvælgeren op
    2: Synsmanden tager fejlt. Din MC er så gammel, at der ikke er lovkrav om at den skal have blinklys. Men er de der skal du være som efter foreskrifterne.
    3: Hvis de er for tynde skal de skiftes.

• #6   19. maj 2009 Til Jesper: De behøver heller ikke være der, altså blinklysene, selv om at jeg har vælgeren på styret?

Syns manden kunne ikke selv finde ud af det, og ringede til 3 forskellige venner for at høre dem. Og til sidst sad han og kiggede ud i luften, og kom frem til at: " Jeg mener nu nok at fordi du har vælgeren på, så skal blinklysene også virke, tror jeg"

Hehe

• #7   19. maj 2009 Det er jo ikke ulovligt at at sætte andre kontakthuse på. Derfor kan man i princippet sætte kontakthuse på med blinklyskontakt på en motorcykel der ikke er født med blinklys.

• #8   19. maj 2009 Jeg fik synet min TS185 med kontakt på styret og uden blinklys.

• #9   19. maj 2009 hva pokker er det for en synsmand ???????
    gearvælgeren skal nærmest "næsten" være faldet af under synet ...hvis denne skal anmærkes i rapporten ....
    blinkkontakten ??????

skivernes tilstand : de må ikke være tilsmudset eller rust på bremseskivens friktionsflade altså hvor klodserne skal "træde"

de første 2 fejl må han anføre som service anmærkninger og intet andet !

• #10   19. maj 2009 se evt. vejledning for syn af køretøjer på .... www.fstyr.dk

hovedregel er at monteret udstyr skal virke

• #11   19. maj 2009 Jeg vil også sige at hvis kontakten er der skal den virke og hvis du lige smider et par nye klodser på skiverne og de ikke er fulde af dybe slid render og lige bremser dem godt rene inden du kører til syn burde det være godt nok. Men ja syns manden må have haft en dårlig dag ..

• #12   19. maj 2009 En synsmand der ringer til sine tre venner, for at høre om sit eget job, hvor er vi lige henne smiley

• #13   19. maj 2009 nej kontakten behøves ikke have en funktion ! den kan såmænd kobles til en pære i instrumentet .........
    med at monteret udstyr skal virke menes der blinklygterne ....... spørg ham hvor der står at kontakten skal have en forbindelse !!! det kan han sikkert ikke svare på

• #14   20. maj 2009 Afmonter din gearvælger og sæt den fast i skruestikken, og lav sporet bredere ved strålerne, så spænder den bedre på akslen. Rengør navet på skiverne og aflæs mindste tykkelsen der står stemplet ind i metallet, og kontroller med skydelære eller mikrometerskrue.

• #15   20. maj 2009 Hvis monteret udstyr skal virke, så kan du jo bare prøve at vippe blinklyskontakten mens synsmanden kigger. Hvis den både kan trykkes til højre og til venstre og slukkes ved tryk. Ja så virker kontakten jo :o)
    Men har du monteret selve blinklysene, så skal de naturligvis virke.

Kommentér på:
Bremseskiver + blinklys ved syn

Annonce