{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.531 visninger | Oprettet:

skift af kardanolie og forgaffelolie {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at få skiftet kardanolie og forgaffelolie, for at være sikker på det ikke er noget 20 år gammelt olie der ligger.

Men hvordan og hvilket olie skal man bruge? Har haft kigget i en manual til min MC, men kan ikke finde noget med hvordan man skifter i kardan og forgaffel. (kan det evt. betale sig at skifte gearolie i gearkassen, og hvordan gøres dette også?)

min MC er en CX500 fra '79


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  skift af kardanolie og forgaffelolie
  • #1   4. jun 2009 Kardan olien skiftes på selve kardanen.
    Der sidder en bundprop - ligesom på motoren - Ud med den og lad det løbe et godt stykke tid, da det er rigtig tyk olie der ligger deromme.
    Så sætter du bundproppen i igen med en dejlig frisk kobberskive.
    Olien er en speciel olie til kardan, kan du få på et værksted.

    Så skulle der også gerne sidde en bolt længere oppe som du fylder i indtil det har nået kanten på påfyldningshullet.

    (skal lige siges at der ikke kan være så meget i)


    Forgaffel olien kan du nok kun tappe af ved at tage umbraco bolten ud som sidder i bunden af dit forgaffel ben, (forhjul skal også af) og husk at arbejd med forgaffel benet imens så det hele løber ud..
    Ny kobberskive på bolten og i med den igen - og så oppe i toppen af benet sidder der en stor bolt eller umbraco hvor du så fylder den nye olie i. dette gentages så på det andet forgaffelben. Der skulle gerne stå hvilke mål i din instruktionsbog. det er nok en 10w olie der skal i.


  • #2   4. jun 2009 Hej Berndt K der skal mellem 160-180 ml SAE gearolie i kardanen og det kontrolleres hver 12000 km og skiftes ved 36000 km forgaflen skal have 135-140 ml hvis det er en standart hvis det er en 500E 250 i højre og 265 venstre anti dyk olie type kan jeg ikke lige finde men en 10w er nok passende.

  • #3   4. jun 2009 Tak for de gode svar, bliver nok kun kardan olien lige pt så, da jeg ikke lige har værktøjet til at tage fat i forgaflen hjemme.

    Kurt -> Nu skriver du SAE gearolie, er det så 75/90w eller 80w/90? eller er der ingen forskel på de 2 i ydeevne iforhold til at bruge det på kardan

    Manden i den lokale thansen butik mente at det var noget der hed ála GL-5, men mente imidlertid ikke at de havde det, selvom jeg nu har fundet det på deres hjemmeside "IQ-X gearolie GL-5 80W/90 1L" Kan denne olie bruges i kardanen?


  • #4   5. jun 2009 Hej Berndt der ståe kun W 80 i bogen så der er frit valg olien i forgaflen skal ikke skiftes men det ville jeg dog gøre aligevel det i min den gamle var bleve helt sort 500E og der var der skruer til at tappe olien af med det er der ikke på standart da skal forgaffel benet afmonteres og vendes på hovdet og pumpes ud og ind for at få olien ud.

Kommentér på:
skift af kardanolie og forgaffelolie

Annonce