Olie til Kawasaki Gpz 500 Olie til Kawasaki Gpz 500
Hej
Jeg har lige købt en kawasaki Gpz 500 s fra 1994 med 64xxx km. Jeg har fundet en pdf instruktionsbog på nettet og der står at man enten skal bruge 10w40, 10w50 eller 20w50, så langt så godt, men hvilken af disse er bedst til motoren, når den ikke er helt ny længere?
Da jeg i forvejen skal bestille nogle ting i biltema, vil jeg høre om jeg kan bruge en af disse to olier (link fjernet) eller (link fjernet)
Er det pengene værd at købe en fuldsyntetisk olie, eller er en simi syntetisk eller en mineralsk god nok?
Jeg har ikke lyst til at købe mig fattig i olie, men jeg vil ikke brænde en motor af fordi jeg sparede på olien.
Hvor tit skal olien skiftes og bør jeg også skifte oliefilter hver gang?
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 14 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 1.585
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 527
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 232 Svar: 20.610
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Det HAR motoren så bedre af... Grundet additiver i del/fuldsyntetiske olier kommer du bedre af med varme, kondens, sod osv.
Fuld og delsyntetisk er ikke et opfundet scoop for at snyde kunderne og til en MC bør man i de fleste tilfælde tænke lidt mere over hvad man hælder på da mange af dem gerne tager lidt omdr. Især på luftkølede maskiner
aug 2008
aug 2008
okt 2008
Behøver overhovedet ikke være et dyrt mærke. Det kan du selv svare på. Kører du en race bike og ligger i begrænseren hele tiden er det påkrævet, eller ikke. En delsyntetisk er længe fin hvis du suser lidt rundt uden at pine din cykel. Evt. den Jens E linker til. Kig evt på klassifikationen og hvis du ikke helt ved hvad det skal være gå efter JASO MA
aug 2008
En anden ting jeg er i tvivl om, er om der findes forskellige kvaliteter af oliefiltre? De er jo betydeligt billigere nogle steder end andre.
Når jeg finder dele til min, så står der enten fra 1987-1993 og 1994-2003, problemet er bare at min er fra 1994(ifølge reg attest), men den har tromle bag, så det må være den gamle model, så skal jeg bare tage dele for den fra 87-93 ikke? Kan jeg også bare bestille droslingskit til den gamle model, kan synshallen godt finde ud af min må have været sidste års model da den kom på vejen?
okt 2008
Det kan sagtens være deres 10w/40 delsynt. Længe fint, og især hvis du skal køre med droslingskit, så er der grænser for hvor meget du kan pine den
aug 2008
Så bliver den spændende at se om den springer i luften af 10w40(mon ikke det går, når det var en af de muligheder producenten anbefalede)
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 232 Svar: 20.610
Skifter man olien for hver 4-6.000km så mærker motoren ikke forskel. Men på en bil hvor man kører +30.000km på samme olie er de egenskaber du omtaler en forbedring. Men altså ikke på den gamle GPZ500s motor.
okt 2008
Forkert! En fuldsyntetisk er ikke nødvendigvis tyndere. Viskositeten fortæller dig hvordan den vil opføre sig på en given temperatur. En 10w/40 vil være tyndere end en 15w/40 ved -20 grader, men stort set det samme ved stuetemeratur. Ved 100 grader er de også stort set ens.
Det er en fejl at folk tror fuldsyntetisk er tyndere... Olie er som sirup, intet af det er som vand. Men ved kulde varme opfører de sig bare anderledes, og her er fuldsyntetisk bare bedre.
Det gælder om at have så bredt et arbejdsområde som muligt. Jo tykkere oliefilmen er i topstykket, jo bedre beskyttelse giver den. Den skal selvfølgelig ikke være for tyk da det giver nedsat effekt, gasrespons osv. og skal kunne løbe hurtigt frem og tilbage. Give gode egenskaber for at få fjernet sog, kondens osv. Her er forskellen på mineralsk og fuldsyntetisk bare bedre. Desuden kræver det mindre olieskift intervaller da fuldsyntetisk beholder sine egenskaber meget bedre end både del/mineralsk. Så det kommer i de fleste tilfælde ud på ét alligevel rent prismæssigt. Så i mange tilfælde kan det sagtens betale sig. Mest på højtydende maskiner, og efter hvilken kørestil man har og hvor i verden man kører.
Om han så behøver dette er en helt anden sag. Læs evt. ovenstående igen
okt 2008
øv, fik ikke det hele med:
Som eksempelvis Jens E skriver, bruger han fuldsynt. i hans luftkølede maskine. Dette er en rigtig god ide da de generelt bliver varmere og her er fuldsyntetisk også bedre til både at køle motorens dele og aflede varmen meget mere effektivt.
jan 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 62
Jeg har en suzuki gsx400 fra 1981!!
Der står den skal bruge 10w40. Men har hørt at man SKAL købe noget der er specielt til motorcykler. Hvad skal det sige? Og hvorfor?
Hvad sker der hvis jeg køber alm. 10w40, hvor der ikke står noget om biler eller motorcykler på, og fylder det på min mc?
okt 2008
Det nemmeste for dig er at kigge bag på dunken. De betegnelser der står bagpå er ikke bare for syns skyld for at det skal se godt ud, de har alle en mening.
Kig efter mærket: JASO MA/MA2. Det betyder det er til vådkobling. JASO MA er udelukkende til MC, jetski osv og din garanti for at det er det rigtige produkt du står med i hænderne. Det kan nogle gange være svært at gennemskue. Så lyt ikke til din lokale bil mekker der mener man sagtens kan køre på hans bilolie
Der er også masser af additiver i JASO MA olie, eneste additiv der IKKE er i den type olie er friktionsnedsættende som er fatal for din kobling.
Olie til Kawasaki Gpz 500