4.046 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Olie til Kawasaki Gpz 500 Olie til Kawasaki Gpz 500

Hej
Jeg har lige købt en kawasaki Gpz 500 s fra 1994 med 64xxx km. Jeg har fundet en pdf instruktionsbog på nettet og der står at man enten skal bruge 10w40, 10w50 eller 20w50, så langt så godt, men hvilken af disse er bedst til motoren, når den ikke er helt ny længere?
Da jeg i forvejen skal bestille nogle ting i biltema, vil jeg høre om jeg kan bruge en af disse to olier (link fjernet) eller (link fjernet)
Er det pengene værd at købe en fuldsyntetisk olie, eller er en simi syntetisk eller en mineralsk god nok?
Jeg har ikke lyst til at købe mig fattig i olie, men jeg vil ikke brænde en motor af fordi jeg sparede på olien.
Hvor tit skal olien skiftes og bør jeg også skifte oliefilter hver gang?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Samle ikea pax skab 1.200 kr.
  • Klipning af hække 675 kr.
  • Opsætning af ny vandhane 800 kr.
  • Ny bruse slange 600 kr.
  • perlatorstykket fra køkkenet faldt af 700 kr.
  • Vaskemaskine vil ikke starte, virker som om program vælgeren er frosset men melder ikke fejlkode, 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie til Kawasaki Gpz 500
  • #1   23. aug 2009 ville købe den mineralske olie, skift for hver 5-7000 km, eller min en gang om året....sammen med filtret self

  • #2   23. aug 2009 Så den 15w40 de har ved biltema kan jeg godt bruge? Det er jo en af de tre typer olie der stod man skulle bruge.

  • #3   23. aug 2009 Den mineralske 15w-40 er fin nok. Ingen grund til at bruge flere penge på en fuldsyntetisk olie. Den har motoren ikke bedre af.

  • #4   23. aug 2009 Jesper [Virum] P

    Det HAR motoren så bedre af... Grundet additiver i del/fuldsyntetiske olier kommer du bedre af med varme, kondens, sod osv.

    Fuld og delsyntetisk er ikke et opfundet scoop for at snyde kunderne og til en MC bør man i de fleste tilfælde tænke lidt mere over hvad man hælder på da mange af dem gerne tager lidt omdr. Især på luftkølede maskiner


  • #5   23. aug 2009 Okay, den fuldsyntetiske 10w40 biltema har til 70 kr literen, er den ok eller skal det være en dyr mærkevare?

  • #7   23. aug 2009 Det bliver i hvert fald ikke fra biltema alligevel, jeg gik da udfra at når de have det hele online og en knap hvor man kunne trykke "tilføj", så kunne man også købe over nettet, den kan man så bare ikke.

  • #8   23. aug 2009 Simon Michael S

    Behøver overhovedet ikke være et dyrt mærke. Det kan du selv svare på. Kører du en race bike og ligger i begrænseren hele tiden er det påkrævet, eller ikke. En delsyntetisk er længe fin hvis du suser lidt rundt uden at pine din cykel. Evt. den Jens E linker til. Kig evt på klassifikationen og hvis du ikke helt ved hvad det skal være gå efter JASO MA


  • #9   23. aug 2009 Jens E Skal det absolut være 10w50, deres 10w40 koster 19 euro for 4 L, hvor 10w50 koster 10 euro for en. Skulle der være noget i vejen for at jeg tager den simisyntetiske 10w40?
    En anden ting jeg er i tvivl om, er om der findes forskellige kvaliteter af oliefiltre? De er jo betydeligt billigere nogle steder end andre.
    Når jeg finder dele til min, så står der enten fra 1987-1993 og 1994-2003, problemet er bare at min er fra 1994(ifølge reg attest), men den har tromle bag, så det må være den gamle model, så skal jeg bare tage dele for den fra 87-93 ikke? Kan jeg også bare bestille droslingskit til den gamle model, kan synshallen godt finde ud af min må have været sidste års model da den kom på vejen?


  • #10   23. aug 2009 Simon Michael S

    Det kan sagtens være deres 10w/40 delsynt. Længe fint, og især hvis du skal køre med droslingskit, så er der grænser for hvor meget du kan pine den smiley Oliefilter: Køb altid det originale hvis det kan lade sig gøre


  • #12   23. aug 2009 Okay endnu engang tak for hjælpen.
    Så bliver den spændende at se om den springer i luften af 10w40(mon ikke det går, når det var en af de muligheder producenten anbefalede)


  • #13   23. aug 2009 Morten: Vi snakker om en motor der har sine rødder tilbage i midt-80'erne. Den skal vel have en SG olie som minimumskrav, og så er den mineralske der er SJ godkendt bedre end påkrævet. Desuden er motoren nok også slidt, så med den tyndere fuldsyntetiske olie vil det bare betyde højere olieforbrug.
    Skifter man olien for hver 4-6.000km så mærker motoren ikke forskel. Men på en bil hvor man kører +30.000km på samme olie er de egenskaber du omtaler en forbedring. Men altså ikke på den gamle GPZ500s motor.


  • #14   23. aug 2009 Jesper [Virum] P

    Forkert! En fuldsyntetisk er ikke nødvendigvis tyndere. Viskositeten fortæller dig hvordan den vil opføre sig på en given temperatur. En 10w/40 vil være tyndere end en 15w/40 ved -20 grader, men stort set det samme ved stuetemeratur. Ved 100 grader er de også stort set ens.

    Det er en fejl at folk tror fuldsyntetisk er tyndere... Olie er som sirup, intet af det er som vand. Men ved kulde varme opfører de sig bare anderledes, og her er fuldsyntetisk bare bedre.

    Det gælder om at have så bredt et arbejdsområde som muligt. Jo tykkere oliefilmen er i topstykket, jo bedre beskyttelse giver den. Den skal selvfølgelig ikke være for tyk da det giver nedsat effekt, gasrespons osv. og skal kunne løbe hurtigt frem og tilbage. Give gode egenskaber for at få fjernet sog, kondens osv. Her er forskellen på mineralsk og fuldsyntetisk bare bedre. Desuden kræver det mindre olieskift intervaller da fuldsyntetisk beholder sine egenskaber meget bedre end både del/mineralsk. Så det kommer i de fleste tilfælde ud på ét alligevel rent prismæssigt. Så i mange tilfælde kan det sagtens betale sig. Mest på højtydende maskiner, og efter hvilken kørestil man har og hvor i verden man kører.

    Om han så behøver dette er en helt anden sag. Læs evt. ovenstående igen smiley


  • #15   23. aug 2009 Jesper [Virum] P

    øv, fik ikke det hele med:

    Som eksempelvis Jens E skriver, bruger han fuldsynt. i hans luftkølede maskine. Dette er en rigtig god ide da de generelt bliver varmere og her er fuldsyntetisk også bedre til både at køle motorens dele og aflede varmen meget mere effektivt.


  • #17   26. aug 2009 Jeg tilføjer lige et spørgsmål til den her tråd:

    Jeg har en suzuki gsx400 fra 1981!!

    Der står den skal bruge 10w40. Men har hørt at man SKAL købe noget der er specielt til motorcykler. Hvad skal det sige? Og hvorfor?

    Hvad sker der hvis jeg køber alm. 10w40, hvor der ikke står noget om biler eller motorcykler på, og fylder det på min mc?


  • #19   29. aug 2009 Per Ø

    Det nemmeste for dig er at kigge bag på dunken. De betegnelser der står bagpå er ikke bare for syns skyld for at det skal se godt ud, de har alle en mening.

    Kig efter mærket: JASO MA/MA2. Det betyder det er til vådkobling. JASO MA er udelukkende til MC, jetski osv og din garanti for at det er det rigtige produkt du står med i hænderne. Det kan nogle gange være svært at gennemskue. Så lyt ikke til din lokale bil mekker der mener man sagtens kan køre på hans bilolie smiley

    Der er også masser af additiver i JASO MA olie, eneste additiv der IKKE er i den type olie er friktionsnedsættende som er fatal for din kobling.


Kommentér på:
Olie til Kawasaki Gpz 500

Annonce