{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
556 visninger | Oprettet:

Olie, CBR 400RR - Castrol men hvilken? {{forumTopicSubject}}

Hey!

skal til at skifte olie på min nyindkøbte 400RR inden den kommer i vinterhi.. og da jeg i forvejen har gode erfaringer med castrols olie på min bil (trackdays osv)

synes jeg cyklen skal have samme glæde..

Jeg overvejer at bruge Castrol Power1 Racing 10w50

er det noget i vil anbefale/fraråde, hvorfor??


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie, CBR 400RR - Castrol men hvilken?
  • #1   3. sep 2009 Jeg bruger selv Castrol Edge 10w60. Eminent olie!

  • #2   3. sep 2009 hehe det er præcis den jeg fylder på Honda'en (bilen) men egner den sig som motorcykelolie??

    jeg er ny på feltet men ved da at det er den selvsamme olie der kører igennem motor, gearkasse og kobling..

    skal det ikke være noget særligt mc-oil


  • #3   3. sep 2009 Denne opfylder de krav der er til din MC
    http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-power-1-259p.html


  • #4   3. sep 2009 Du har hlet ret i at olien skal være beregnet til at håndtere gearkasse og kobling på motorcyklen.

    Som Jesper P angiver, ville jeg også gå efter den delsyntetiske udgave til den "lidt ældre dame" smiley


  • #5   3. sep 2009 Jeg bruger Louis.de Procycle delsyntetisk 10w40. Lige nu er den på tilbud til 18€ for fire liter smiley

  • #6   3. sep 2009 Mirza A

    Det er ret simpelt:

    Kører du friskt og piner den... Så Power1 racing 10w/50, hvis du kører ganske alm. og kun "letter" den af en gang i mellem så tag den Jesper [Virum] P linker til. Kommer helt an på kørestil. Ingen MC producent kan fortælle dig hvilken olie der er den rigtige for dig, kun vejledende, resten er op til dig


  • #7   3. sep 2009 Morten B..

    tjah jeg kører friskt men piner den ikk (endnu) er først ved at lære smiley

    og planen er at jeg skal køre et par trackdays næste år, så ønsker absolut ikk at gå på kompromis med olien..

    Egde 10w60 hælder jeg som sagt på bilen og har ofte 15-20 liter til at stå så ville det være oplagt..

    men ja det er nok overkill så det ender nok med 10w50 racing fra castrol..

    tak for jeres svar smiley



  • #8   3. sep 2009 ikke noget med bilolie! det skal være olie beregnet til mc

  • #9   3. sep 2009 Mirza A

    Som martin også skriver så må du IKKE bruge bilolie på en MC da langt de fleste indeholder addiver som kan få din kobling til at glide og i værste fald ødelægge belægningerne.

    Du skal kigge efter en ren MC olie. Det kan du kende ved at kigge bag på dunken.
    Står der JASO MA er den lavet til MC med vådkobling og har additiver til gearkasse osv.

    Du kan også rende ind i JASO MA1 og MA2 og JASO MB. Den du skal bruge er JASO MA2.

    JASO MB = KUN til tørkobling da den har friktionsnedsættende additiver, altså det samme som de fleste bilolier smiley



  • #10   4. sep 2009 Jeg synes det noget underligt noget at online shops sælger edge under MC kategori..

    jeg sidder med en dunk edge nu og der står ik en fis JASO MA eller MB, så det holder jeg mig fra..

    Tak Morten det var god vejledning det blir højst sandsynligt Power1 racing


  • #11   4. sep 2009 Mirza A

    Det var så lidt smiley

    Edge KAN bruges på MC, men kun ved tørkobling som på f.eks en ducati. Stadig vil der mangle nogle additiver til gearkasse osv som er knapt så heldigt, men lade sig gøre kan det da. Nogle kan vel også køre på det med vådkobling, især hvis belastningen ikke er for stor, men det er altså forkert at gøre det.

    Castrol edge 10w/60 er iøvrigt heller ikke ideel til MC grundet viskositeten. En 60 olie vil være ekstrem tyktflydende i topstykket og giver nedsat gasrespons, dårligere benzinøkonomi og effekttab. Ikke lige det man ønsker på en MC. Men til gengæld yder den så en suværen beskyttelse ved meget store belastninger. Så må man spørge sig selv om det er nødvendigt.

    Det gælder om at finde en olie der yder god beskyttelse og samtidig ikke har for stor modstand som så giver ovenstående "tab", derfor råder langt de fleste producenter til en 10w/40 til racere som ligger midt imellem. Men kører man bane og giver den noget at leve af burde man tænke lidt mere over hvad man hælder på.


Kommentér på:
Olie, CBR 400RR - Castrol men hvilken?

Annonce