{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.164 visninger | Oprettet:

Kobling giver ryk ved start {{forumTopicSubject}}

Jeg har sådan en geely grand puma.
Problemmet er at når jeg har kørt lidt tid så motoren rigtig er blevet varm, når jeg så har holdt stille og vil sætte igang, så er det som om koblingen lige fedter lidt og sætter så igang med et ryk.
Dette sker ligegyldigt om man slipper kobling langsomt eller hurtigt og ved forskellige. motor omdr.

Jeg har skiftet olien til en fuld syntetisk, godkendt til mc med oliekobling, uden det har hjulpet noget.

Der er også frigang på koblingsgrebet.

Hvad kan det så skyldes?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling giver ryk ved start
  • #1   14. sep 2009 dårlig kobling vil jeg tro, uden at kende mere til problemet

  • #2   14. sep 2009 Hvad mc er det???
    Min SV gjorde det samme da den fik fuldsyntetisk


  • #3   14. sep 2009 Glenn B

    Det har ikke noget med fuldsyntetisk at gøre medmindre du har en gammel maskine der ikke er beregnet til det. Ellers har det ikke været med additver til vådkobling, altså ikke en JASO MA, MA1 eller 2.


  • #4   14. sep 2009 Det lyder mest som om, at du har et par slaskede koblingsfjedre

  • #5   14. sep 2009 Skævt justeret (hvis muligt), eller som Knud siger..

  • #6   14. sep 2009 Det er en Geely Grand puma

    Den nye olie jeg har fyldt på er JASO certifikeret, men ved ikke noget om hvad olie den har kørt på før. (har gået knap 7000 km)

    Slaskede koblingfjedre. Ja måske. Kan det kontrolleres på nogen måde uden at skille den helt ad?


  • #7   14. sep 2009 Jeg aner det ikke, men det er et typisk syndrom på at pladerne ikke samles parallelt,- at den trykker lidt skævt når du kobler ind..

  • #8   14. sep 2009 Tja det var Harry´s i Randers der påfyldte det og det var Brdr Sejr i Århus der fortalte at jeg bare skulle skifte til delsyntetisk og de havde ret, væk var mine problemer

  • #9   14. sep 2009 Glenn B

    Det kan godt være, men ved du så hvilken fuldsynt. de påfyldte?

    Som sagt har det ingen indflydelse overhovedet på glidende koblinger hvis du bruger en fuldsynt. olie. Men ja hvis der er påfyldt en forkert kan det jo sagtens ske. Samme gælder også for delsynt. hvis det ikke er beregnet til formålet


  • #10   14. sep 2009 Bare lige for at have de lette (og indlysende) løsningsmodeller med også : Prøv at smøre dit koblingskabel - måske det sidder fast fra tid til anden.....!? c",)

  • #11   14. sep 2009 Om en olie er fuld eller del syntetisk angiver jo bare hvordan den er fremstillet.
    En del syntetisk olie er jo en olie hvor man er gået på kompromi mellem pris og egenskaber.
    Hvor en fuldsyntetisk er en ren kemisk olie med lige nøjagtig de egenskaber man vil have, og fjernet alle de dårlige egenskaber ved olien.
    så som tommelfinger regel er en fuldsyntetisk altid den bedste (og dyreste)

    Så jeg ville kunne forstå hvis man har problemer med en del og det løser sig med en fuld. Men den anden vej lyder usandsynligt.

    Men hvis nu den har kørt med forkert olie, vil det så i det hele taget løse sig ved bare at skifte til rigtig olie? eller er koblingen ødelagt?


  • #12   14. sep 2009 Jacob F.
    Ja det burde jo være indlysende...
    Så kan man jo undrer sig over man ikke lige har kontrolleret det. Så jeg må nok hellere lige tjekke efter.


  • #13   14. sep 2009 Helt ærligt:

    Bør man ikke lige glemme dette olie snak???

    Er der endelig noget om det, vil koblingen glide regulært, hvilket virkelig viser sig ved maks momentydelse i højt gear og ikke ved tilkobling i lave gear.

    Jeps, det kan være noget så åndsvagt som et kabel eller en koblingsarm, der ikke bevæger sig jævn, men jeg tror nu mes på skæve, knækkede plader eller slatne fjedre


  • #14   14. sep 2009 > MKB <
    Det er intet med hvad der er i olien for begge olier er til mcér med indbygget kobling/ gearkasse, det er fordi den er bygget til en lidt federe olie


  • #15   15. sep 2009 Glenn B

    hehe, der tager du helt fejl. Ingen olie er tynd som sådan. Alle er som "sirup", altså tyktflydende. Netop en fuldsyntetisk udmærker sig især her ved at være i stand til at være ekstremt tyktflydende de steder hvor beskyttelse er påkrævet, let tilbageløb og generelt at kunne tilpasse sig motorens dele. Det hedder visositetsstabiliserende additver som findes i olien og meget mere effektive i fuldsyntetisk. Det er iøvrigt en generel fejl at folk tror fuldsyntetisk er tyndere


  • #16   15. sep 2009 Fakta er at den ikke vil ha fuldsyntetisk

Kommentér på:
Kobling giver ryk ved start

Annonce