1.164 visninger
|
Oprettet:
Kobling giver ryk ved start {{forumTopicSubject}}
Jeg har sådan en geely grand puma.
Problemmet er at når jeg har kørt lidt tid så motoren rigtig er blevet varm, når jeg så har holdt stille og vil sætte igang, så er det som om koblingen lige fedter lidt og sætter så igang med et ryk.
Dette sker ligegyldigt om man slipper kobling langsomt eller hurtigt og ved forskellige. motor omdr.
Jeg har skiftet olien til en fuld syntetisk, godkendt til mc med oliekobling, uden det har hjulpet noget.
Der er også frigang på koblingsgrebet.
Hvad kan det så skyldes?
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.725
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.936
Min SV gjorde det samme da den fik fuldsyntetisk
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 802
Det har ikke noget med fuldsyntetisk at gøre medmindre du har en gammel maskine der ikke er beregnet til det. Ellers har det ikke været med additver til vådkobling, altså ikke en JASO MA, MA1 eller 2.
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 85
Den nye olie jeg har fyldt på er JASO certifikeret, men ved ikke noget om hvad olie den har kørt på før. (har gået knap 7000 km)
Slaskede koblingfjedre. Ja måske. Kan det kontrolleres på nogen måde uden at skille den helt ad?
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.936
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 802
Det kan godt være, men ved du så hvilken fuldsynt. de påfyldte?
Som sagt har det ingen indflydelse overhovedet på glidende koblinger hvis du bruger en fuldsynt. olie. Men ja hvis der er påfyldt en forkert kan det jo sagtens ske. Samme gælder også for delsynt. hvis det ikke er beregnet til formålet
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 167
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 85
En del syntetisk olie er jo en olie hvor man er gået på kompromi mellem pris og egenskaber.
Hvor en fuldsyntetisk er en ren kemisk olie med lige nøjagtig de egenskaber man vil have, og fjernet alle de dårlige egenskaber ved olien.
så som tommelfinger regel er en fuldsyntetisk altid den bedste (og dyreste)
Så jeg ville kunne forstå hvis man har problemer med en del og det løser sig med en fuld. Men den anden vej lyder usandsynligt.
Men hvis nu den har kørt med forkert olie, vil det så i det hele taget løse sig ved bare at skifte til rigtig olie? eller er koblingen ødelagt?
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 25 Svar: 85
Ja det burde jo være indlysende...
Så kan man jo undrer sig over man ikke lige har kontrolleret det. Så jeg må nok hellere lige tjekke efter.
aug 2005
Følger: 132 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.325
Bør man ikke lige glemme dette olie snak???
Er der endelig noget om det, vil koblingen glide regulært, hvilket virkelig viser sig ved maks momentydelse i højt gear og ikke ved tilkobling i lave gear.
Jeps, det kan være noget så åndsvagt som et kabel eller en koblingsarm, der ikke bevæger sig jævn, men jeg tror nu mes på skæve, knækkede plader eller slatne fjedre
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.936
Det er intet med hvad der er i olien for begge olier er til mcér med indbygget kobling/ gearkasse, det er fordi den er bygget til en lidt federe olie
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 802
hehe, der tager du helt fejl. Ingen olie er tynd som sådan. Alle er som "sirup", altså tyktflydende. Netop en fuldsyntetisk udmærker sig især her ved at være i stand til at være ekstremt tyktflydende de steder hvor beskyttelse er påkrævet, let tilbageløb og generelt at kunne tilpasse sig motorens dele. Det hedder visositetsstabiliserende additver som findes i olien og meget mere effektive i fuldsyntetisk. Det er iøvrigt en generel fejl at folk tror fuldsyntetisk er tyndere
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.936
Kobling giver ryk ved start