{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.000 visninger | Oprettet:

Underligt "stramt punkt" på kæden... {{forumTopicSubject}}

Hey,

Jeg var ved at justere min kæde her for et par uger siden da jeg fik Kawa'en, da den var utrolig slap. Idag har jeg så haft den oppe på centerfoden for at smørre kæden, og da jeg rullede rundt med hjulet lagde jeg mærke til at der lige var ét punkt i hver omgang, hvor den blev hård og dreje - som om dækket blev bremset. Det underlige var dog, at kæden på samme punkt - var stram, helt stram.

Er det normalt? Hvis ikke, hvad pokker kan være årsagen hertil?

Har desuden tænkt - når man skal "indstille" kæden til de her 1½-2cm 'slaphed', skal det så måles mens man sidder på den, eller uden vægt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underligt "stramt punkt" på kæden...
  • #1   16. sep 2004 det med det stramme punkt tyder på en udskiftning af kæde kit. hvor gammelt er det du har på nu? jeg har haft samme problem på en gammel cykel og der var det kæde og tandhjul der var slidte. jeg justere altid ind efter at kæden skal kunne gi sig 1-2 cm når jeg sidder på cyklen.

  • #2   16. sep 2004 det er højst sandsynligt fordi dine kæde strammere ikke står ens, så dit baghjul dermed sidder skævt..
    skru begge to helt i bund, og begynd forfra, husk at tælle sekskanter, når du strammer, så du strammer begge to ens

    Ronni


  • #4   16. sep 2004 Tak for de (utrolig) hurtige svar smiley

    Draco og dan w's mening omkring stramning af kæden er dog lidt uenige smiley Så vidt jeg har erfaret - hvis man strammer kæden til 1-2cm kun med mc'ens vægt, er kæden stram når man sidder på den (og formentlig rigeligt stram når man en sjælden gang sidder 2 på den).

    Men strammer man den ind til 1-2 cm mens man sidder på den, så er den nok ret slap når det kun er mc'ens vægt - dog kører den jo ikke af sig selv, så umiddelbart virker det måske mest realistisk hvis den skal være 1-2cm mens man sidder på den? Vil gerne høre lidt mere feedback heromkring smiley


    Jeg TROR kæden er original. Maskinen har rendt 22.000km, så tror ikke den har været skiftet - men måske? Den har stået stille de sidste 3 år.

    Vil lige prøve at skrue kædestrammerne helt i bund på søndag og se hvad den så siger til det.

    Hvor besværligt er det at skifte kædekit?


  • #5   16. sep 2004 Vi får lige høre om der er flere forslag til kæden, ellers gør det nok ikke så fandens meget mon? Bare den ikke er FOR STRAM når man selv sidder på den.

    Jeg har ikke kontrolleret mine tandhjul endnu - gør jeg på søndag, men ved ikke helt hvordan man skal se om de er skæve?

    Min plan på søndag er at skrue kædestrammerne helt i bund, og så skrue dem ligemeget ud indtil kæden er tilpas stram - og så håbe at det "stramme punkt" er væk.


  • #7   17. sep 2004 Jeg vil vove den påstand, at hvis man sørger for at passe på sin kæde, så sku den nærmere ku holde 40.000 km...

    Det handler om at smøre den.. :O)


  • #8   17. sep 2004 Randi, du har formentlig ret - men nu tør jeg ikke sige hvor flinke de tidligere ejere har været til at smøre kæden de sidste 22.000 km smiley

    Er der nogen der kan anbefale et sted at købe kædekit, og cirkapris? Jeg har fundet nogen på mcbutikken.dk til en 850-1000 kr, hvor de påstår at det er ligeså god eller bedre kvalitet end det originale.

    Hvad tager et værksted for at skifte kædekittet (antal timer?)


  • #10   17. sep 2004 Har prøvet at sende en mail til KJ Motorcykler. Det er lidt svært at se hvor han holder til, det ser ud til Viborg - hvilket er perfekt for mit vedkommende, men det har jeg også spurgt ham om (sammen med pris for kædekit og værkstedstime).

    Umiddelbart vil jeg nok mene at jeg selv kan finde ud af at skifte den. Jeg har bare ikke nogen luftnøgle tilrådighed, så håber det kan gøres uden?

    Hvordan med de nitteleder/et - er det nemt at have med at gøre? Har aldrig prøvet det før.

    Tak for de fine inputs smiley


  • #11   17. sep 2004 Hey Bandit # 1!

    Assåeh.. Bare lige for god ordens skyld.. hvis det lød som om jeg antydede, at du ikke kan vedligeholde din kæde, så var det bestemt ikke min mening! På ingen måde!
    Har tit diskuteret kædekit og deres levetid med folk og der er tydeligvis meget delte meninger om det... Jeg havde engang en CB500 (meget lig en GPZ500 jo..) hvor kædekittet røg efter 16000 km netop fordi jeg overhovedet ikke passede på det. Dengang fik jeg at vide, at det burde holde væsentligt længere. Og der er jo god økonomi i at passe på det jo.. Så i dag har jeg lært det! Lidt anden motorcykel du har oss jo.. Og jo...mon ikke kæde m.v. udsættes for væsentlig højere belastning på din mc end på en CB/GPZ500... Godt ord igen, ikk? ;O)

    Og ja sgu da! Hellere skifte det i tide..!


  • #12   17. sep 2004 Har allerede modtaget svar fra KJ Motorcykler - der koster kædekit 945 kr (han skriver ikke om det er med eller uden moms). Han henviser til Dan-Car i Viborg, så der skal man høre om timeprisen.

  • #13   17. sep 2004 Fremragende! Det lyder jo ikke så slemt endda smiley

    Bare surt at skulle bruge 1000 kr på en ny kæde lige inden vinteren smiley


  • #14   17. sep 2004 det håber jeg da ... smiley

    meeeeen nu prøver jeg først lige at stramme kæden igen fra bunden af og håber det kan hjælpe lidt på den.. vil godt lige køre et par hundrede km mere inden jeg skifter den.


  • #15   17. sep 2004 jeg ved ikke med garanti om den har siddet der i 22.000 km - men hvis den ikke har været skiftet før, så har den selvfølgelig.

    Okay, må få sendt bud efter et kædekit her til den første når der kommer noget løn ind...


  • #16   17. sep 2004 fandme godt gjort... først må man ikke køre på den fordi man ikke har kørekortet, og når man så endelig får det (om et par uger), må man ikke pga. kæden skal skiftes smiley

    men ja - du har da helt klart ret... det er at lege med ilden.


  • #17   17. sep 2004 Hej Claus T
    Jeg synes lille du skulle checke et andet indlæg på siten. "Huld i motorblokken"
    Han fik ikke lige skiftet kæde i tide.
    Hvis du nu kan spare ved at stramme kæden, må det næste vel være at du øver dig i at køre uden benzin?
    Ihhhh hvor du sparer - ta det som en amnd og få den kæde og de hjul skiftet - PS: Måske sku du spørge på en anden gearing med det samme - det kan give fanden til top, du!


  • #19   17. sep 2004 Huhej hvor det går - dejligt at se alle de indlæg smiley

    Har masser af ting jeg skal have kigget på i weekenden nu. Jeg vil nok som udgangspunkt sige at kæden er slidt indtil det "modsatte er bevist". Jeg ved immervæk ikke om den har siddet der i 22.000km eller ej. Hvis Jonas J's test dog viser at den tilsyneladende ikke er slidt men måske bare et ovalt tandhjul, vil jeg nok udskyde kædekit'et et par måneder. Er det slidt, er det klart at den skal skiftes hurtigere end en Hayabusa når 300 km/t. (og det er hurtigt).


  • #20   17. sep 2004 Hej Klaus T
    Jeg Kunne godt forestille mig at du har et helt andet problem end det der er omtalt her, nemlig at din kæde er rustet fast i en eller flere led, for som du skriver har den stået stille i 3 år. Det kan du kontroler på følgende måde, du tager to tænger og så begynder du fra en ende og tager fat i hvert led og prøver om de kan dreje om alle nagler som går igennem ledene.
    Men hvis min teorei passer så skal du ikke forvente at din kælde kolder ret længe, men hvis du kan få kæden af er det faktisk ret let at kontroler om den er slidt, du tager bare fat i kæden og prøver om du kan bøje den side værs her vil du hurtig konstater om der er meget slør og er der det, så er 1000 kr billig. Jeg har set en mc hvor kæden faldt ukontroleret af og det koster nemt 10 * 1000 kr
    MVH
    Bjarne


  • #21   17. sep 2004 Det er meget muligt du har ret Bjarne - jeg håber det dog ikke smiley

    Jeg forsøger at tjekke det på søndag, ved ikke hvor besværligt det er at få kæden pillet af.


  • #22   18. sep 2004 Det kædekit er færdigt, skift det før du kører mere hvis du vil undgå hul i motorblokken osv..
    Det kan kun gå for langsomt med at få det skiftet..

    MVH Basse


Kommentér på:
Underligt "stramt punkt" på kæden...

Annonce