{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.658 visninger | Oprettet:

Har ødelagt plejlstang dræbt krumtap.? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg ejer en Yamaha xs 400 ´79´
2 cyller

Der er gået et par plejlstangslejer i venstre cylinder og er meget bange for den også har taget krumtappen med..

Mit spørgsmål, Er der nogen måde man kan indikere at krumtappen også er røget uden at ´skille den ad,.?

Den starter fint, men stemplet banker self mod topstykket i venstre side da plejlstangslejerne er røget der, og så kører den self kun med halv effekt.. ventilerne og alt i toppen er intakt..

Skal nemlig vide om jeg skal finde en brugt motor og tage delene fra hvis den er hel gal..

Håber i kan hjælpe en mand i nød smiley
Hilsen Mathias

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har ødelagt plejlstang dræbt krumtap.?
  • #1   14. okt 2009 Nej vil ikke mene du kan se finde ud af det uden at skille af.

men hvordan kan toppen være fin når du siger stemplet står og banker mod toppen.
    ?

• #2   14. okt 2009 Alle dele i topstykket er fine knasthjul/kæde ventiler og porte.., stemplet banker imod det øverste i cylinderen, forbrændingsskammeret og skubber benzin/luftblandingen ud igennem tændrørshullet..

Håber bare ikke det har ødelagt krumtappen, så er det nemlig billigst at købe en brugt donormotor at snuppe den fra smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.716
    #3   14. okt 2009 Hvis stemplet banker mod toppen, er den motor lige til at skrotte.

• #4   14. okt 2009 Okay, hvad har det ødelagt..?

Kan høre klonk for hver omdrejning..

Men der er ikke metalsplinter i olien, det er plejl lejerne der er gået og måske har den bøjet krumtappen...

Alt i topstykket er intakt, men har ikke været nede i cyllen og kigge endnu..

• #5   14. okt 2009 Du kan ikke vide, om toppen er intakt uden at skille den ad! Har den banket nogle ventiler? Har kontakten mellem stempel og top været så voldsom, at "squish-bandet" har taget skade?

Det kan være, at topstykket er der, og alle ventilerne også, men nogen sikkerhed får du ikke, før du har haft toppen af og tjekket det hele!
    Synes, at det lugter lidt af motorskift!

• #6   14. okt 2009 Jeg er 100% sikker på at stemplet ikke banker mod topstykket, for så vil den ikke kunne køre, da den bukker ventilerne øjeblikkeligt.
    Den bankelyd du kan høre er plejllejet.

• #7   14. okt 2009 Det har du ret i Kasper, jeg har taget motoren af og åbnet til toppen.. men mangler værktøjet til at grave længere ned.. Ville høre om ´man kunne lytte sig frem..

Tror jeg vil sende den til mekaniker og lade ham ringe så snart han ser noget..

Det er nok den dyreste løning..'
    Men hele motoren er renoveret, det ville væra synd at skrotte den..

Nu må jeg bare se hvad han opdager og tage den derfra..

• #8   14. okt 2009 Jesper, okay det lyder godt, var heller ikke 100 på hvor klonk lydene kom fra.. vil du tro det også har beskadet krumtappen nedenunder..?
    Den er jo hundedyr sådan en reservedel.
    .
    Jeg stoppede øjeblikkeligt da det skete og trak den.,

• #9   14. okt 2009 Jeg ville prøve at hive cyllinderen af af først jeg tror ikke umidelbart at krumtappen er røget.

• #10   14. okt 2009 Okay, sender den til mekaniker imorgen og beder ham om at ringe når han er nået ned til krumtappen, måske er der andre små ting udover plejllejerne der også er røget,,. men krumtappen frem for alt..

så er det alt eller intet smiley

Tusind tak for hjælpen, i har gjort det her lidt mere håbefuldt for mig..

Hilsen Mathias

• #11   14. okt 2009 Hvis den banker som du siger er det 99% sikkert at krumbassen er ødelagt, jeg har set det mange gange også hvor de ikke har banket ret meget var krumtappen også ødelagt

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
    #12   15. okt 2009 Hvis stemplet har banket på toppen er der mindst 2mm. slup i lejet, og så er krumtappen færdig, sølen er revet og slidt oval, og metalstykker har muligvis faret rundt og ødelagt andet i motoren, så det kan ikke svare sig at renovere den igen, find en anden mc i udlandet, hvis det kan lade sig gøre.

• #13   15. okt 2009 hmmm det kan jo være det er krydspindsleje/plejlstangen der er gået, det har jeg prøvet på min gamle fzr.... men ellers en krumtappen færdig.... find en ny motor det bliver meget billigere hvis du ikke kan lave det selv

Kommentér på:
Har ødelagt plejlstang dræbt krumtap.?

Annonce