1.511 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

KTM ventil løfter. Hvorfor ? KTM ventil løfter. Hvorfor ?

Som jeg forstår der, så forskrives det : En KTM starter man normalt (elstart) og køre den varm, når den skal startes med en varm motor, så bruger man ventil løfteren. Men hvorfor bruger man den, og hvorfor lige ved varm motor ? hvad er princippet bag det ?

Jeg er kun stødt på det ved KTM, men har heller ikke undersøgt det nærmere , men er der andre en KTM der bruger det ?

Og ja måske kan det googles, men det er mere en hygge/keder mig spørgsmål.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  KTM ventil løfter. Hvorfor ?
  • #1   12. nov 2009 det er på alle 4t crossere (:
    og de siger det er det omvendte af at bruge choker

• #2   12. nov 2009 og så er den nemmere at starte når den er varm (:

• #3   12. nov 2009 En ventil løfter (Også kaldet "Snøfter") Bruger man til at lukke noget af kompressionen ud ved start, for at gøre det nemmere at tørne motoren.
    Bliver brugt på mange 1-stampere, nogle gør det bare automatisk...

Det har Intet med en choker at gøre, hverken den ene eller anden vej : )

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
    #4   12. nov 2009 Mener du varm starten, det er ikke en løfter, men et system i karburatoren, der giver den rette mængde brændstof så man ikke
    skal røre gashåndtaget, knappen sidder på karburatoren i nærheden
    af chokeren, den er rød.

• #5   13. nov 2009 Fanta, nej jeg mener ventil løftere, lille håndtag/greb på koblings greb siden.

Allan, hvorfor bruger man den så på varm motor, og ikke kold ? pga. opbygget kompression eller hvad ?
    Ellers ville det da give mest mening i mit lille hovede at lige netop bruge den ved koldstart.

• #6   13. nov 2009 en varm otor har meget større kompression fordi stempelringe slutter meget tættere, derfor ta' men noget af kompressionen af for at den så ikke vil være for umulig (hård) at træde på kickstarteren. En varm motor har også større tendens til at sparke igen hvis man ikke får trådt igennem på kickstarteren og det gør mega nas

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#7   13. nov 2009 Ok, men den virker automatisk,og sidder indbygget i udstødnings knasten, ved hjælp af centrugal kraft slår den selv fra når motoren kører, tror bare den manuelle er til at hjælpe den over top punktet,
    tror ikke det har noget med kold eller varm at gøre.

• #8   13. nov 2009 Ah ok Janus, det giver jo mening.

Fanta, ang. varm og kold så var det hvad manualen forskrev (ved et hurtigt gennemkig)

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#9   13. nov 2009 Ja det er nok for at skåne el starteren, og spare på strømmen, der er nemlig ikke mere end lige power nok, hvis den ikke starter rimelig hurtig, bliver den flad, bare husk at slippe løfteren lige så snart den kører rundt.

• Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

#10   13. nov 2009 Ellers prøv at spørge Simon, han har nok en udregning, he he

• #11   13. nov 2009 Simon bygger bare sin egen af modellervoks.

Men jeg takker alle, jeg har fået en ide om hvordan det virker nu. en ting mindre at rende og tænke på :).

Kommentér på:
KTM ventil løfter. Hvorfor ?

Annonce