4.738 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

karbu-væske på 2-takt? karbu-væske på 2-takt?

Jeg har et spørgsmål omkring en to-taktmotor og om det er okay at komme karburatorvæske i benzinen? Der skal jo olie i for at smøre lejer og stempel. Men karburatorvæske er jo nærmest det modsatte det smører ihvertfald ikke særlig godt da det er sprit.
Så: Må man godt komme karburator væske på en to-takter?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  karbu-væske på 2-takt?
  • #1   16. nov 2009 ja, det bruges stort set på alle knallerter, når det bliver koldt... smiley

• #2   16. nov 2009 Du kan også bruge helt almindelig husholdnings- sprit
    Det har nøjagtig samme virkning.

• #3   16. nov 2009 nåh men nu har jeg så karburator væske så det er ikke det. der gør ondt
    men altså det er helt okay at komme karbu-sprit i tanken?
    jeg tror nemlig det er der problemet ligger. ellers må jeg taget karbu'en af og se om den er stoppet til

• #4   16. nov 2009 du er ikke i tvivl hvis du mangler karbu-sprit smiley du kan fx se det på at din karbu er helt hvid af frost, efter kort tids kørsel, hvis spritten mangler smiley

• #5   16. nov 2009 bare i med noget også se om det virker :), hjalp på min cykel da jeg tog den tidligt ud i år, men det er nu heller ikke en 2 takt, men det er lige fedt.

• #6   16. nov 2009 Kan jeg lige få forklaret, hvordan kaburatorsprit ændre temperaturen på ydresiden af kaburatoren??

• #7   16. nov 2009 det gør det heller ikke... men han har det ikke i nu, og hvis hans karbu så bliver hvid, så er den jo frosset til, og så er karbu-sprit nødvendigt smiley

• #8   16. nov 2009 Jeg har kørt 7000-8000 2takt km med karburator sprit, så din maskine dør ikke af det smiley

• #9   16. nov 2009 Rsmus;

Det er lidt noget gas. Er der ingen vand i benzinen, kan karburatoren fryse udenpå lige så tosset den vil, og den bliver ikke en dyt mindre kold af at du hælder sprit i. Det bliver den forgassede benzin ikke varmere af. Man frysepunktssænker bare det vand, der åtte være i benzinen og så gør mazn benzin og vand blandbart. Temperaturerne er helt de samme.

• #10   16. nov 2009 Stig: Jeg faldt en gang over en side, hvor det blev frarådet at benytte almindeligt husholdningssprit idet det kunne være ret hårdt ved div. gummipakninger mv. Har du selv erfaring med husholdningsspritten (altså i forbindelse med karburatorer smiley )?

Hygge

• #11   16. nov 2009 det er jeg godt klar over, men det er en måde man kan se om karburatorsprit evt mangler... hvis den nu ikke er frossen uden på, er sprit næppe nødvendigt, og så må problemet ligge et andet sted... hvis den er frossen kan man prøve sprit, og hvis det virker, så er det godt, og hvis ikke, ja så ved man det ikke er der problemet ligger...

det er bare en simpel fejl-finding smiley

• #12   16. nov 2009 Mads:-)

Karbutatorsprit er isopropanol. Husholdningssprit etr ethanol. Traditionelt har man opfattet at det mindre ethanolmolekyler bedre kan trænge ind i gummi, men der vist intet, der tyder på at den teori holder stik.

Statoils bio95 har indeholdt 5 % ethanol(af bio oprindelse) i årevis, så du skulle i dag have set hundredevis af skader, hvis den gamle tese havde noget på sig:-)

Forresten - husholdningssprit er også bioethanol - kartoffeljuice:-)

• #13   17. nov 2009 Beklager at jeg ikke fik lavet en smiley i mit indlæg, for at understrege ironien. Kender udemærket funktionen af kaburatorsprit. Det var mere den formulering der forelå, jeg var ude efter, da den kunne mistolkes smiley

Og jeg har kørt med bio95, på både 2 og 4 takts mc, og i bilen længe. Uden problemer!

• #15   17. nov 2009 Karburatorsprit er ikke sundt for en totakter !!!! MEN det kan i perioder være nødvendigt., spritten er nødvendig i det fugtige vejr vi har en gang imellem tåge eller temp omkring 1 til 5 + grader det er den fugtige luft der sætter en hinde af rim/is i karburatoren så undertrykket (venturien) bliver ødelagt . med det resuktat bliver suget i strålerøret ødelagt og det virker som man kører tør , man holder med stoppet motor et par min. og starter kører igen et stykke tid og shit så sker det igen , mit råd er hæld det i i de korte perioder det er nødvendig ellers undlad det. man kan hælde lidt 2 takt olie i benzinen det gør samme virkning og er meget sundere for cylinre og stempel.
    Mvh. Keld.

• #16   17. nov 2009 Den må du lige uddybe lidt nærmere hvorfor det skulle være mere usundt på en to takt end en 4takt.

• #17   17. nov 2009 Efter lidt googling kan jeg se at der er delte meninger ang. sprit på 2takt'er.

• #18   17. nov 2009 Sprit nedsætter den smøreevne som 2 takt olien har , for meget sprit for lidt smøring og for stort slid. Har været i scooter branchen i ca 20 år , har ofte set unaturligt slid på grund af et stort spritforbrug altså i benzinen. Men du kan sikkert finde mange meninger om det .
    Det er bare min erfaring.

Keld.

• #19   17. nov 2009 hey keld det var netop også det jeg troede selv men lidt sprit en gang i mellem kan man vel godt bruge så hvis det kniber

• #20   17. nov 2009 Ja det kan være en nødvendighed og det skader heller ikke i små mængder.
    Keld.

Kommentér på:
karbu-væske på 2-takt?

Annonce