651 visninger
|
Oprettet:
Bælte kontra kæde {{forumTopicSubject}}
Jeg går med tanken om at lave bæltetræk på min ene motorcykkel, da jeg er godt træt af at smørre kæde, og specielt at tørre olien af div. skærme før hver vask...
Tænkte derfor at det måske var en ide at bygge bæltetræk på i stedet.
Men hvad er der af ulemper ved en rem i stedet for en kæde?
Hvordan er energitabet kontra kæde?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Energitabet i en rem er som i en nysmurt kæde - altid. Her er remmen overlegen.
Remhjulene er dyrere og tungere end trnadhjul, men det vejes rigeligt op af levetid. Hjulene holder evigt og en rem holder let 40-60000 km.
Ulemper:
Der er forskel på remme, så du skal have en god en. Hvis du ikke kan få enn af de moderne metal/kevlarforstærkede, så skal den være temmelig bred, hvis du har en momentstærk maskine.
Der findes flere kommercielle kits, men vær meget vågen - i mange tilfælde ændrer de cyklens totalgearing, så du får en helt anden ged.
Endelig - kører du nogensinde off-road, så vær opmærksom på, at remme har det skidt med grus og småsten. Disse kommer mellem hjul og rem og perforerer remmen, som regel med grimme følger for remmens levetid.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.170
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
En ny, velsmurt racing-kæde, UDEN o-ringe er også tæt på! Men desværre ikke på højde med rem! En o-ringskæde er stiv som et brædt!
Nu skal du tænke på Søren, at næste gang du skifter, så skal du kun have en rem! Hjulene skulle kunne genbruges! Dette burde reducere prisen betragteligt!
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.076
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Du skal jo lige sikre dig, at der overhovedet er plads til remhjul - især foran. De er jo en del bredere end tandhjul
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 30
det allerbedste (virkningsgrad) skulle efter sigende være en fladrem, altså uden tænder. Men tvivler på det er lavet til mc...
Bælte kontra kæde