{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Opsætning af affjedring {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige set en guide video fra Twist the Wrist 2 med Keith Code om opsætning af affjedring. Jeg har også downloadet min bruger manual til mine støddæmpere.

Har dog et par spørgsmål:
1. Man skal måle afstanden når hjulene er væk fra jorden, men er "indstillingerne på dæmperen lige meget eller skal de være skruet helt i top / bund først?

2. Standard settings anbefales til 30mm. Men hvad er det i forhold til? Forstår ikke regnestykket selv hvis jeg har tallene med og uden rytter på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opsætning af affjedring
  • #1   18. apr 2010 Lytter lige med....

  • #2   18. apr 2010 Nu har jeg ikke set videon, men kan det ikke tænkes at du skal måle længden på dine gaffel ben når den hænger oppe uden kontakt og når du sætter cyklen ned ubelastet/uden fører skal den dykke 30mm i forhold til da den "hang"?

  • #3   18. apr 2010 jo altså, man måler den først i frit for at se hvor langt den hænger. Og der er spørgsmålet så, skal den "nulstilles", altså dens indstillinger inden man måler?

  • #4   18. apr 2010 Det ville være en fordel, hvis du kendte fabriks instillingerne af din cykel. Men det er ikke en nødvendighed, du kan sagtens arbejde ud fra det setup som den har nu.

  • #5   18. apr 2010 Anden god affjedrings video:

    (link fjernet)


  • #6   18. apr 2010 Se den video som MKB linker til.. Den er god.

  • #7   18. apr 2010 Har nu set videoen og den er mere eller mindre magen til den anden jeg har set smiley

    Spørgsmålet er stadigvæk... hvis standard setup er 30mm hvad er det så i forhold til? Forstår stadigvæk ikke regnestykket?


  • #9   18. apr 2010 de 30mm har ikk noget med din cykel at gøre, men er ud fra kørerens præferencer... Du skal ligge med et sag på 20-30% af den samlede vandring hvis du kører bare bane, og 30-35% sag hvis du kører gade...


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #10   18. apr 2010 sag er i forhold til helt udstrukket, og det er den hvis du løfter op i den uanset hvordan den står nu, den går imod et mekanisk stop, når den står på hjul kan du sætte en strips på gaffel benet og skuppe den helt op imod pakdåsen, herefter løfter du cyklen op og får en til at måle afstanden fra strips til pakdåse.

  • #11   18. apr 2010 De 30mm er selvfølgelig 30% og ikke .mm smiley

    Men igen, jeg har de 2 tal foran, lad os sige 180mm når den hænger, 160mm den står på jorden og 140mm når jeg sidder på den. Hvor kommer de 30% så ind og skal de tages fra og lægge stil?

    Og hvilket tal skal de tages fra eller lægges til?


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #12   18. apr 2010 30 % sag er for meget, jeg vil mene at den skal have 30 mm. for og 20mm. bag, når du sidder på den, gør som jeg skrev med strips foran, bag på måler du fra jorden og til et punkt på bagenden lodret op, bagefter justerer du så dæmpningen.

  • #13   18. apr 2010 De mål han opgiver .. er der nogle der kan oversætte dem til Cm & mm

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   18. apr 2010 "One Inch" = 25,4mm

    Regn resten ud selv. smiley


  • #15   18. apr 2010 Jeg ved godt hvordan man opmåler men der er altså endnu ingen der har forklaret regnestykket for mig smiley

    Hvis min manual til støddæmperen foreslår 30% hvordan er regnestykket så?


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #16   18. apr 2010 180 - 30 % = 126 = sag på 54 mm. ved ikke hvor du har det tal fra men det er ihvertfald for meget i sag som jeg skrev tidligere, men lad være at hænge dig i tal og teoretiske udregninger, den skal bare hænge ca. 20-30 mm. i for og ca 20 mm. i bag, med dig på.

  • #17   18. apr 2010 Tallene var bare teoretiske smiley

    Men når du siger at jeg skal lade den "hænge" 20-30 mm, er det så i forhold til det tal som jeg får når jeg sidder på den eller det tal man har når hjulet er oppe fra jorden?



  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #18   18. apr 2010 Hvid du vejer mellem 60 og 80 kg. er her en nem måde :
    stå ved siden af cyklen, hold forbremsen og træk op/bagud kig ned på forenden imens, du skal kunne hive den ca 20 mm. op, bagefter stiller du dig bag cyklen trykker lidt ned på bagenden, løft den op under bagenden, her skal den kunne løftes 10 mm. det er ikke noget der behøver at være nøjagtig på mm. bare den ikke er spændt helt op så den ingen sag har.


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #19   18. apr 2010 Hænget er målt fra helt udstrukket, bare løft den op som jeg skriver, der behøves ingen stativer eller taljer eller lign.

  • #20   18. apr 2010 Lad den synke 30mm når du sætter dig på den, i forhold til når den er løftet..
    Sådan satte jeg min fireblade op, og den kører perfekt..

    Der er tusind meninger om dette emne, så du er nødt til at prøve dig frem..


Kommentér på:
Opsætning af affjedring

Annonce