{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.095 visninger | Oprettet:

noget rasler. {{forumTopicSubject}}

Hej.
Ejer en CBR 600 f2½.
Min mc begyndte at sige en "mærkelig" lyd, fra hvad jeg tror har sin oprindelse i højre side.
Lyden startede og stoppede uafhængit af omdrejninger, varme/kulde eller gear. Har flere gange prøvet at finde ud af hvad det kunne være, dog uden held.

Blev anbefalet at skifte knastkæden, som jeg nu har fået ud, og der var 0,5 milimeters forskel mellem den nye og den gamle. Vil ikke mene det var nok til at skabe problemer med en helt ny strammer.

Har justeret ventiler og skiftet knastkædestrammer.

Nogen der har et forslag til hvad det kunne være??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  noget rasler.
  • #1   19. apr 2010 Det hjælper IKKE at tage koblingen.

    Mærkelig lyd som i en kampvogn der kører over et hus, spøg til side. Lyden var som noget metal (hårdt) der rasede imod noget andet, kunne godt minde lidt om en sten i en blender, bare regelmæssig.

    Knastkæde slæderne/skinderne fejlede intet, der var ikke noget mærkeligt at se på dem.

    Desuden trak mc fint gennem alle gear og accelererede og deaccelererede uden anmærkninger. Den raslede bare.


  • #2   19. apr 2010 Det lyder meget af en knastkædestrammer som ikke virker ordenligt....

    Det er en kendt fejl, som jeg kun har kunnet løse ved og skifte til en manuel....


  • #3   19. apr 2010 har tjekket min strammer, så mange gange at jeg ikke har tal på det mere og der er ikke noget i galt med den.

    Har prøvet at gøre det lille olie hul større, så olien flyder lettere. Det hjalp ikke.

    Har prøvet at tømme strammeren den for olie, montere den og turne motoren indtil olietryk lampen går ud (benytter dødemands knappen når jeg turner). den justerer selv fint ind.

    Har haft spænderen i olie bad, montere den og lige lidt hjalæ det.

    Hvis jeg kan tjekke strammeren på anden måde, er jeg åben for forslag.



  • #4   19. apr 2010 Jeg har selv lige skiftet kæden, strammer, tandhjul på knasterner, skinnerne og tandhjulet på hvor tændingsadvanceren sider.... og lige lidt hjalp det.... Den rasler efter kort tid igen....

    Eneste der løser det permanent, er en manuel strammer... Lige nu står min manuelle strammer lidt løs, da den rasler ved deacceleration.... eller lyser alt OK.... Så jeg skal en af dagene lige stramme min lidt, og så er det problem løst....

    Der virker som om, at olietrykket endten ikke er højt nok eller også er strammeren forkort.... I hvertfald så er det et skod system Honda har lavet....


  • #5   19. apr 2010 Hvor har du fået en manuel strammer fra og hvad måtte du give for sådan en dims??

  • #6   19. apr 2010 Uha... Jeg købte den via MiniMotor i Kolding, som fik den fra importøren i DK som får den hjem fra APE i USA.... Mener jeg gav 800kr for den i sin tid.... Hvilket hurtig kan betale sig, når de org. går i stykker hele tiden....


  • #7   19. apr 2010 800,- det var ret så meget for sådan en dims.... men okay har lige giver 700 kr for en swich til min køler.... suk suk.... dem må jeg lige tygge lidt på.

    Til andre, kom gerne med flere ideér til, hvad det kan være.


  • #8   19. apr 2010 -Cracker Jack- du plejer ellers altid at have en ide/kommentar eller to at smide efter folk..... smiley

    Er lige ved at tjekke davidsilver ud, hvor meget de skal have for sådan en fætter.


  • #9   19. apr 2010 Jo, det er der da, og de mener at det var strammeren, men ingen af dem har nævnt noget om en muligheden for en manuel.

    Nogle har nævnt koblingsskålen, starter kobling og oliepumpekæden, men kan nu bedst li hvis den samme diagnonse kommer op flere gange. Så får jeg en følelse af at det ikke bare er noget de slynger ud.


  • #10   19. apr 2010 SIIIIIIIIIIIIIMOOOOON!!!

  • #11   19. apr 2010 Den anden side????

  • #12   19. apr 2010 Koblingens skålen kan godt snakke lidt, indtil man trækker koblingen, fortsætter den med og snakke, så har man et problem med koblingsskålen. Oliepumpe kæde sidder bag koblingsskålen, og den vil jeg tro let bliver overdøvet af støjen fra koblingen.... og starter koblingen sidder i venstre side, hvor starteren sidder.... Så det burde være let og høre forskel....

    Jeg har næsten gennemrenoveret min motor pga. af defelt gearkasse, og skiftet alt ud som var slidt... og alt hvad der har med knastkæden og gøre, alligevel, så snakker den efter kort tid.... Enten er de knastkædestrammer bare mega dårlige dem man får, eller også så passer beskrivelsen af monteringen i værkstedmanualen ikke, og man dermed ødelægger dem.... Det sidste tror jeg ikke rigtig på, for den er jo nærmest idiotsikker og montere... lige bortset fra pakningen som kan vendes forkert......


  • #13   19. apr 2010 Endnu en profil side, tak for rådet, men kan ikke holde styr på endu en.

    Men, men, men bestemt ikke udelukket at jeg prøver om et par dage, hvis jeg ikke har fået det løst og må melde pass inden det nærmeste værksted får den.


  • #14   19. apr 2010 Så er starter koblingen udelukke, da lyden kommer fra højre, udfra hvad jeg kan hører mig frem til.

    Koblingsskål og oliepumpekæde vil blive tjekket i aften.

    Super med god forstålig respons Erling og jack


  • #16   20. apr 2010 Koblingsskålen fejler ikke noget, mine koblingsplader og mellem pladerne er også okay. Det eneste jeg lige kunne finde var at mine 4 fjedre var lidt korte i forhold til service grænsen.

    Oliepumpe kæden, hvordan kan jeg tjekke den?? er nået der ind, nu skålen kom ud, men hvad er slap på så lille en kæde???

    Men kan sådan en lille kæde virkelig lave så meget larm, så man tror at det var knastkæden den var galt med??


  • #17   20. apr 2010 Jeg mener ikke der er nogen anvisninger eller mål for kæden... og dermed skal den nok kun skiftes ved slidtage... hvad det så er....

    Umiddelbart tror jeg ikke på, at den kæde er en du kan høre som en raslen........



  • #18   20. apr 2010 oki.

    Kan heller ikke forså hvis så lille en kæde ville kunne larme så meget, som min mc raslede.

    Ikke helt tilfreds med at der ikke er nogle retnings linjer for hvornår sådan en kæde er slidt.


  • #19   20. apr 2010 Jeg tror grunden til der ikke er nogen mål at gå efter skyldes, at den kæde er oliebadet og ikke har et egenlig stort træk som den skal holde til...

    Men uden og have tjekket, så er det vist en rimelig dyr del og skifte, hvis den ikke er defekt....


  • #20   20. apr 2010 yep, det er lige det. Og kan ikke finde den på davidsilver, og har virkelig ikke lyst til at ringe til en forhandler og spørge, bliver bare så ked, når han giver mig prisen.



  • #21   20. apr 2010 Du kan altid smutte ind på www.onlineparts.dk og se hvad delene vil koste....

    Følgende har jeg fundet:

    SPROCKET,OIL PUMP Kr. 97,-
    CHAIN,OIL PUMP Kr. 181,-

    Så det vil blive en udskrivning på 194 kr + 181 = 375 kr.. + fragt

    De 194 kr er 2 tandhjul :o)


  • #22   20. apr 2010 okay, lyder jo ikke så sindsygt dyrt igen. Tak erling.

    Forresten Jack, jeg har fulgt dit råd. Syntes dog ikke folk er så hurtige til at svarer.


  • #23   20. apr 2010 super.

  • #24   20. apr 2010 Der er ikke 2 ens tandhjul som jeg lige huskede det, der er kun 1.... men men et helt andet.... så det er følgende der skal til

    SPROCKET,OIL PUMP Kr. 274,- HO15131MAS003
    SPROCKET,OIL PUMP Kr. 97,- HO15134MV9670
    CHAIN,OIL PUMP Kr. 181,- HO15140ML0003






  • #25   20. apr 2010 okay, har du selv haft skiftet det på din???
    Det er super.


  • #26   20. apr 2010 Jeg har byttet tandhjulene og kæden ud med en anden brugt.... Jeg har skiftet lidt forskelligt rundt fra en donor motor.... Har renoveret motoren jeg har I nu, så cylinderne blev honet, der kom nye stempelringe I, helt nye pakninger over alt, nye lejeskåle til krumptap og plejlestængerne, byttet koblingskålen m.m., byttet skiftetrommel, geararm, skifte stjerne, begge gearaksler med tandhjul m.m... Slebet alle ventiler, nu jeg var I gang... og et par andre små ting.... Så den har fået næsten den store tur... *S*

    Alt i alt så kører motoren rigtig fint.... Jeg skal her en af dagene skiftet olien, som jeg har kørt 500km med, så den lige er blevet kørt lidt til... og så får jeg og se om der er tegn på noget som er blevet slidt... og ellers så har jeg kun lidt raslen fra knastkæden når jeg tager gassen af, men jeg mangler lige og justere strammeren lidt mere.... og så har jeg en lille utæthed fra oliekøler dækslet, så det skal jeg også lige have tjekket... :o)


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #27   20. apr 2010 Jin S: du siger at du har tjekket strammeren og lavet hullet større mm. men du kan altså ikke se om den virker, den bliver slidt indeni ligesom en støddæmper, så vil den hoppe ind og ud, skift til en ny samtidig med en ny kæde så virker det, tror ikke på at oliepumpe kæden kan larme på den måde, da den ikke kan ramme på noget.

  • #28   21. apr 2010 Erling: lyder virkelig til at du har været meget igennem. håber ikke jeg skal samme tur igennem, for at få den til at stoppe med at rasle.

    Fanta H: Jeg har tjekket strammeren på tre forskellige måder, altså den nye strammer fra Honda, som ikke skulle fejle noget. Den nye strammer er blevet tjekket på følgene måder; monteret efter forskrifterne,med olie bad først, turner motoren indtil olielampen stopper med at lyse. Monteret uden oliebad først, turner motoren indtil olielampen stopper med at lyse og sidste med oliebad først og større hul i pakningen, turner igen motoren indtil olielampen stopper med at lyse.
    Under alle omstændigheder skulle det ikke være nødvendigt, med en helt ny strammer. Alle tre gange har resultatet været det samme, en voldsom raslen fra cyklens højre side.


  • #29   21. apr 2010 Jeg har også haft raslen på min CBR900RR... Jeg fik skiftet knastkæden men den fortsatte...

    Det viste sig at det var rørene fra udstødningen der sad lidt løst HELT oppe hvor de sidder på motoren!


  • #30   21. apr 2010 hmm.... okay.... tjekker lige mine rør næste gang jeg er ved min mc.... men er ret sikker på det ikke er sådan en raslen jeg har, men for en sikkerheds skyld....

  • #31   21. apr 2010 Nogen mulighed for at optage lyden, så man måske bedre kan foreslå en løsning.... For umiddelbart, så skulle alt hvad du har prøvet have løst problemet....

    Jeg valgte og renovere hele motoren istedet for blot og skifte gearkassen, for så efter nogen tid og skulle igennem den store tur... Så kunne jeg lige så godt gøre det med det samme....

    Det var faktisk slet ikke så slemt og lave, når man har en manual til og hjælpe en på vej smiley


  • Martin  K
    Martin K Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 46
    #32   21. apr 2010 Jeg tror jeg har haft samme problem med min.
    Det var tanken der ikke sad ordenligt og vibreret ned på stellet, Håber det kan hjælpe dig..


  • #33   21. apr 2010 Martin K: godt bud, men kan sige at den har jeg allerede tjekket. Og ville mene at lyder så ville komme fra flere steder end kun højre side og det forklarer ikke hvorfor den stopper og starter af sig selv. Men tusind tak for budet.

    Erling: Jeg vil optage den næste gang jeg får den samlet, hvis den stadig siger det. er bare så træt af at samle den hele tiden for at finde ud af at den ting jeg lige har tjekket/skiftet ikke har hjulpet. Derfor jeg er utrolig ivrig med at få tjekket så mange ting som muligt nu jeg har den åben (IGEN).


Kommentér på:
noget rasler.

Annonce