1.462 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Justering af kronrørsleje Justering af kronrørsleje

Der er blevet skiftet kronrørsleje på kærestens CBR600F2
Der er monteret et uoriginalt leje (konisk rulleleje) efter Honda forhandlerens anbefaling.

Herefter kørte cyklen ret underligt.
Jeg synes den har mistet evnen til at rette sig op og køre ligeud.

En kammerat foreslog at vi havde strammet det for meget, så nu er det blevet løsnet lidt - og det har hjulpet.

Spørgsmålet er så, hvordan jeg spænder det korrekt?
I Haynes manualen står der hvilket moment der skal bruges, men momentnøglen passer ikke på den møtrikker der sidder på kronrøret.
Hvordan skal det føles når det er spændt korrekt?

mvh
Jan


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Justering af kronrørsleje
  • #1   7. jun 2010 Der må lige præcis ikke være sløre, men hvor meget det skal spændes i moment ved jeg ikke, men spænd det med hånden og så et par mm mere med en nøgle! Det må ikke være sådan at man kan høre nogen klak lyde når man bremser op! Evt kan man stille den på central støttefod og en sidder sig henne bagpå, så hjulet svæver frit, og man tager så fat i hjulet og prøver at trække op og mærke om der er noget sløre og spænde mere hvis der er!

  • #2   7. jun 2010 Justeringen skal være, så alt slør lige nøjagtig er væk, og skal det spændes med kontra møtrikken og låseblikken være sat som anvist i manualen....

    Top møtrikken skal spændes med moment, og her ville jeg ikke prøve med lidt spænden på slump, men få fat I den top der passer....


  • #3   7. jun 2010 Momentet angivet i en manual gælder KUN for alm. kugleleje !
    det koniske leje skal spændes til indtil sløret er væk , hverken mere eller mindre


  • #4   7. jun 2010 Ok, så skal jeg vist have broen af og tjekket det igen.
    Gætter på den stadig er for stram så.

    Selvom den er bedre nu, så er det meget tydeligt når man f.eks. manøvrerer rundt på en P-plads.
    Ved stort styr-udslag føles hjulet pludseligt extremt tungt og der skal kæmpes for at rette op.


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #5   7. jun 2010 Koniske lejer spændes så de lige strammer lidt, og løsnes så de lige ikke strammer... (Som byvikingen siger). På den måde får man dem trykket på plads. De skal køre ens ved alle styreudslag, slidte lejer vil køre strammere ved fuldt styreudslag.

  • #6   7. jun 2010 Ok, tak for beskrivelsen.

Kommentér på:
Justering af kronrørsleje

Annonce