{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.424 visninger | Oprettet:

Forskellen på kæder? {{forumTopicSubject}}

nogen der kan give en god forklaring hvad forskellen på O-ring kæde og x-ring kæde med flere? Jeg synes ikke jeg kan bliver klog på det ud over at x-ring kæden har større overflade og derfor har mindre effekttab.

Og yderligere hvad betaler man for ved RK og D.I.D kæder frem for Tsubaki og Regina kæder så vidt jeg kan se er trækstyrke stortset den samme på o-ringkæderne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vi mangler og sætte lys i huset 700 kr.
  • Hjælp til ophængning af 5-7 billeder 500 kr.
  • Opvaskemaskine fejl 900 kr.
  • Boret huller i køkkenlåge og isat hængsler 1.250 kr.
  • Dissemble and assemble cage 525 kr.
  • problem med vandtilførsel til opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskellen på kæder?
  • #1   24. jun 2010 En X-ring kæde er også en O-rings kæde, det er bare profilen på den gummi ring der holder på fedtet i kædeleddet, der omtales med X , O osv.
    Alle 4 producenter laver kæder i forskellige prisklasser.
    Køb feks din kæde i England, der kan du få topkvalitet til discount pris.

Der er mindst modstand i en kæde uden tætninger, men den holder ikke længe til landevejs brug.

• #2   24. jun 2010 Enig med Preben!

Producenterne hævder at friktionen er mindre på X-ringe, pga den måde de bøjer på ved sammenpresning, samtidig hævder de også at de er "tættere" pga 4 tætningspunkter fremfor 2.

Teoretisk lyder det også rigtig nok......Meeeen jeg tror nu det er svært at mærke den store forskel på de 2 typer kæder smiley

• #3   24. jun 2010 Tak for uddybningen Preben smiley jeg har kik på en Tsubaki X-ringkæde i netop England. Det er et kit til kun 86€ plus porto så det synes jeg da lyder billigt når man kigger på f.eks louis.de hvor den samme kæde koster 140€ som kit.

• #4   24. jun 2010 Forskel på om det er en X eller O ligger i designet af selve men gummi pakning.... en X-ring ligne som den hedder et X og tanken er, at den holder bedre på det fedt der inde I den, og dermed skulle den holde længere...

Det jo som altid et spørgsmål om preferencer... men RK kæder har ry for at blive hurtig slidt, hvor DID og RK holder længere... Men som med alt... Så har nogle gode and dårlige erfaringer med alle typer... Så det er lidt og se hvilket mærke der overordnet set har gode anmeldelser, og vælge det og gøre sine egne erfaringer...

Jeg kører selv med en DID X-ring kæde og den holder omkring 25.000km så er den udskiftningsklar.... Jeg smører min kæde når den er ved blive blank på rullerne, ellers gør jeg intet andet...

En Scottoiler skulle forlænge levetiden på ens kæde en hel del.... Så jeg overvejer om det er det næste jeg smider på min....

• #5   24. jun 2010 Så jeres vurdering er at en normal o-ring er lige så god som en x-ring dog vil holdbarheden måske ikke være helt den samme?

• #6   24. jun 2010 En god O-ring kæde holder fint, så længe man smører den og ellers passer den.....

Hvor længe den holder afhænger en masse faktor.... om den justeret korrekt, smurt, og hvordan man kører....

Hvor længe har den du har på nu holdt? det giver en indikator hvor hvad du kan forvente af den type kæde....

• #8   24. jun 2010 Erling, pas med hvor langt den har holdt. Der sidder 45 tands bagtandhjul på og 16 tands foran imod 15/40 standard. Men den har et led som ikke går helt ned i tandhjulene som om det er for langt og det slår en del når man kører (samt larmer gevaldigt) så vil godt have det skiftet af den grund. Jeg tror bestemt ikke den er holdt af nogen af de tidligere ejere for jeg har prøvet at give den en meget tynd olie for at få lidt liv i kæden og det har hjulpet en del, men ikke nok. Så nyt på må det blive til. Opdagede lige at Regina har lavet en ZR kæde!? noget med koniske pakninger som skulle gøre kæden kan flekse. Nogen der kender til disse?

Jens det var billigt, har også fundet et kit derinde fra D.I.D til 86€ og de skriver det er x-ring med 112 led.

• #9   25. jun 2010 Regina kæder skulle ikke være de bedste kæder der findes.... De har ry for og ikke holde ret længe....

Vælg DID, så går du ikke galt i byen..... Husk at tjekke, at det er et kit du køber og ikke kun kæden.... og så er der forskel på om det er en endeløs eller en som skal nittes.... Skal den nittes, så skal du bruge et nitteværktøj, og evt. et nitteled.... En endeløs, kræver at du piller bagsvingene af...

Jeg har indtil nu kun brugt en endeløs, da det er rimelid let at lige løsne bagsvingeren på min.....

• #10   5. jul 2010 Nå, lille update. Endte med at afbestille den o-rings kæde fra Regina grundet et meget sært samleled ala cykelsamleled. Købte en RK x-ringskæde med alu bagtandhjul og carbon et eller andet flot fortandhjul. Justerede så kæden op til de der 2-2½ cm slup på den løse side og kørte en tur på 6 km. Nu er den så slap så går ud fra den skal strammes igen? (Har sgu ikke selv skiftet kædekit før så det er lidt nyt for mig hehe)

• #11   5. jul 2010 Det er meget normalt, at kæden lige giver sig lidt i starten.... men så skulle du meget gerne ikke skulle stramme den I et langt stykke tid....

• #12   5. jul 2010 super skulle bare være 100% sikker. Skal siges det godt nok er en helt anden cykel at komme ud på nu. Den fik også nyt bagdæk i samme overbæring.

Men jeg vil sige tusind tak for gode inputs og meget hjælp.

Kommentér på:
Forskellen på kæder?

Annonce