Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken motorolie ?
  • #1   26. jun 2010 20W-50 er nok bare en af mulighederne, kommer jo også an på i hvilke temperature man skal bruge cyklen.
    Jeg ville gå efter det der er trykket ind i påfyldningsdækslet, mener 10W40 har bedre smøreevne ved lave temperature, i og med at den har en lavere viskositet.
    Hvis den bruger lidt mere olie end du kan lide, pga de høje temperature på motoren, kan du jo prøve med haynes råd på 10W-50.


  • #2   26. jun 2010 20/50 er til gamle biler efter min mening, 10/40 må være det 95% af mc parken kører på!

  • #3   26. jun 2010 Allan
    Mon ikke der er nogen Harleyer der bruger noget af det tykke for at få en lidt dybere brum smiley


  • #4   26. jun 2010 Aner det ikke ikke, kunne forestille de bruger noget som landbrugsmaskiner og andre langsomt gående køretøjer, hehehe.....

  • #5   26. jun 2010 I vores temperaturområde kan du anvende dem i flæng, men vær sikker på at API specs er overholdt og hold dig langt væk fra moderne longlife olier med friktionsnedsættere i. De er som regel dyre:-) og de skader din kobling.

  • #6   26. jun 2010 lige nu kører jeg 10W-40 og den bruger ikke olie...

  • #7   26. jun 2010 Viskositeten er som sagt lidt efter hvilket klima man kører i, men mere vigtigt er ens kørestil og motorens stand. Fabikken kan ikke fortælle hvilken olie du skal køre på men kun pege dig i den rigtige retning. Selvfølgelig afhængigt hvad motoren er bygget til.

    Martin [Odense C] P

    En 10w/40 har ikke en bedre smøreevne end f.eks en 10w/50. I teorien er det lige omvendt... Jo tykkere oliefilm = jo sværre er den at bryde. Bryger oliefilmen er det metal-mod-metal = kæmpe slid.

    10w/40 = 10(winter) = viskositeten ved -20 grader. 40 = viskositeten ved +100 grader.

    For en sports MC er det for de fleste lidt ligegyldigt om det er en 0, 5, 10 eller 20w olie da der mest bliver kørt i varmere vejr. Derved er slidet ved koldstart minimalt. Derimod er "endetallet" af større betydning. Jo større tallet er, jo mere tyktflydende er olien når den bliver varm. Større tal = bedre beskyttelse af motorens dele.

    Så dette burde være med i overvejelserne når man selv kender sin egen kørestil... Kører man generelt i det røde felt er en 10w/50 en god idé. Kører man tøffeture er en 10w/40 rigeligt fin! Kører man på en maskine der bruger lidt olie når den får gas kan en 50´er olie måske også afhjælpe det lidt.

    Nu er olie langt fra kun omkring viskositeten. Der er stor forskel på mineralsk -> Fuldsyntetisk. Også når det drejer sig om oliefilmen og hvornår den "bryder". osv.





  • #8   26. jun 2010 nogen som kender et godt billigt sted at købe olie??? gerne 10w-50


  • #11   26. jun 2010 Kristoffer H.

    Ja. Det er en god olie..

    Ved godt prisen på en god olie ligger omkring 500.


  • #13   26. jun 2010 (link fjernet)

  • #14   27. jun 2010 Læg mærke til alle olier har et API nummer, det er bare ikke nemt at vide hvad de rigtige numre skal være!

  • #15   27. jun 2010 Allan R

    API (American Petrol Institute)

    S for Benzin

    SG = standard til 1989

    SH = standard til 1994

    SJ = Trådte i kraft 1996. Typisk for motorer fra 2001 og ældre.

    SL = Trådte i kraft i 2001. Typisk for alle motorer, som er i brug.
    Er designet for at forhindre høj temperatur-aflejringer og for at give lavere olieforbrug.

    SM = standard fra 2004

    C for diesel

    CD = fra 1955

    CE = standard i 1984

    CF-4 = standard fra 1990 (Er nær API CE, men med en enkelt ny motortest. Normen ligger især vægt på lavt olieforbrug, oliens modstand mod sodfortykkelse samt koksaflejringer. Gælder for motorer fra 1992)

    CF = standard fra 1994 (Specifikation til olier, hvor brændstoffet er fuelolie med et svovlindhold over 3,5 %.)

    CG-4 = Trådte i kraft 1995. Til 4-takst-motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CF-4 olier.

    CH-4 = Trådte i kraft i 1998. Er udviklet for at møde 1998-kravene til forurening. Er specielt egnet til motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CG-4 olier.

    CI-4 = Trådte i kraft i 2002. Er udviklet for at møde 2004-kravene til forurening, som blev implementeret i 2002. Er specielt egnet til motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CH-4 olier.
    De bedste olier til dato = SL, SM, CH, CI


  • #16   27. jun 2010 Kan man huske det når man står i Lidl og skal ha nyt olie:)
    Men CI-4 er så den bedste til en ny maskine anno 2010?


  • #17   27. jun 2010 Hvor rangerer denne så?

    Specifikationer og godkendelser:
    ACEA A3/B3/B4
    API SM/CF
    BMW Longlife-98,
    MB 229.3
    VW 502 00/505 00
    GM-LL-B-025


  • #18   27. jun 2010 Nej man husker nok ikke lige de korrekte specifikationer i Lidl smiley ...Men hjemmefra har man jo lige kigget i sin manual og kan finde den ud fra det smiley

    ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles)

    A-Gruppen for benzin

    1 = Olier til motorer som er designet til at anvende letløbsolie

    2 = Olie til generel brug på de fleste motorer med normalt udskiftningsinterval. Kan dog ikke anvendes til nogle højtydende motorer.

    3 = Til brug i højtydende motorer og/eller for udvidet skifteintervaller når dette er specificeret af motorproducenten.

    4 = Reserveret til motorer med direkte benzinindsprøjtning (GDI)

    5 = Gældende fra 2002. Til højtydende motorer og udvidet skifteintervaller. Til motorer som er designet til at anvende lavfriktions-olie.

    B-Gruppen for diesel

    1 = Olier til motorer som er designet til at anvende letløbsolie

    2 = Olie til generel brug på de fleste motorer med normalt udskiftningsinterval (primært indirekte indsprøjtning). Kan dog ikke anvendes til nogle højtydende motorer.

    3 = Til brug i højtydende motorer og/eller for udvidet skifteintervaller når dette er specificeret af motorproducenten.

    4 = Olie til anvendelse i motorer med direkte indsprøjtning. Også anvendelig til motorer beskrevet i B3

    5 = gældende fra 2002. Anvendes til udvidet skifteintervaller. Til motorer som er designet til at anvende lavfriktions-olie.

    C-Gruppen for katalysator

    1 = lav performance
    2 = middel performance
    3 = høj performance

    De bedste olie til dato = A3/B3, A5/B5, C3

    E-Gruppen

    1 = Udgået

    2 = Generel anvendelse til almindelig sugemotorer og turboladet heavy-duty diesel motorer. Normale skifteintervaller.

    3 = Denne oliekategori indeholder effektiv kontrol med respekt for stempel-renhed, cylinder-polering, slid, sodhåndtering og viskositets-stabilitet. Er derfor anbefalet til motorer, som kræver opfyldelse af Euro 1 og Euro 2 forurenings krav. Er egnet til udvidet skifteintervaller.

    4 = Yderligere kontrol af stempel renhed, cylinder-polering, slid, sodhåndtering og viskositets- stabilitet i forhold til E3. Er derfor anbefalet til motorer, som kræver opfyldelse af Euro 1, Euro 2 og Smøreolie – fremstilling og klassifikationer
    Euro 3 forurenings krav. Er egnet til yderligere udvidet skifteintervaller.

    5 = Giver yderligere forbedringer end E3 i forhold til slid, turbolader aflejringer, sodhåndtering og viskositets stabilitet.

    6 = Gældende fra 2004. Som E4 men med lavt indhold af sulfatiseret aske, fosfor og svovl. Der stilles også krav til forenelighed med efterbehandlings udstyr.

    7 = Gældende fra 2004. Som E5 men med strengere krav til sodhåndtering og viskositetstabilitet.


  • #19   27. jun 2010 Man skulle tror MKB arbejder med at fremstille det skidt smiley
    godt skrevet MKB, tak for den brede vifte af info.


  • #20   27. jun 2010 Jamen er den så god eller dårlig eller middel?

  • #21   27. jun 2010 Allan R

    Det kan du jo ikke spørge om på den måde... De klassifikationer matcher 100% på det ene køretøj og er derfor den bedste der til. På et andet køretøj ikke... Hvilket køretøj snakker vi om?


  • #22   27. jun 2010 Kunne jeg så ikke spørge hvilken type det passer på?
    Den jeg snakker om lige nu er en spritny GSXR1000 K8 som skal bruge en del olieskift her i starten, 3 måske, så det vil jo koste en del olie der bare skal smides ud!


  • #23   27. jun 2010 Det kan man ikke. Den passer jo på et utal af biler...

    Hvis det er til MC skal du altid (som der også står i din manual til gsxr 1k k8) kigge efter en JASO MA2 MC olie! glem resten i første omgang.

    Forskellen på en bil og MC olie ligger i additiverne. Additiver til gearkasse, kobling, viskositets forbedrende additiver, antikorrision, og ikke mindst er det uden friktionsnedsættende additiver som højst sandsynligt vil smadre din kobling. Nogle MC olier indeholder zinkforbindelser for samme effekt, men helt forskelligt fra en bilolie. Og nej, det er ikke lavet for at snyde os forbrugere smiley

    Lad mig gætte: Du vil skifte olie en masse gange da den er ny, og for at være rigtig god ved den, og mere end suzuki har foreskrevet som ved 0-1000km ?

    Til første skift kan du med fordel give den en 10w/40 eller 10w/50 fuldsyntetisk SH/SJ JASO MA2 olie. Selvom suzukis manual bare siger MA olie, er JASO MA standarden fra 2006 nu opdelt i 2 nu, og den korrekte til en 1000 K8 er en MA2 der er en højfriktions olie.

    Om du vil skifte en masse gange er op til dig selv, men det er penge ud af vinduet. Moderne fuldsyntetiske olier kan idag køre meget længere end dine intervaller i bogen. Men de skal selvfølgelig overholdes uanset.



  • #24   28. jun 2010 Det er fordi jeg vil køre den ind som ham fætteren på mototuneusa.com gør det, og da skifter man lige umiddelbart efter indkøring når den er en time gammel, udelukkende for at få bearbejdningsrester ud af systemet!
    Han anbefaler dog mineralsk olie.
    Tak for filen K8!


  • #25   28. jun 2010 Allan R

    Mineralsk kan du sagtens bruge hvis du vil gøre det på den måde. Grunden til han bruger mineralsk er ene og alene pga prisen. Brug ikke mineralsk andet end til din "indkørings-process" og husk at bruge en JASO MA eller MA2.


  • #26   28. jun 2010 Ok, det var brugbar viden det der! Takker for det hele, JASO MA eller MA2!

Kommentér på:
Hvilken motorolie ?

Annonce