1.545 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Hvilken motorolie ? Hvilken motorolie ?
Hvilken viskositet skal jeg bruge på min GSXR750 årg.91´
I Haynes står der 20W-50 men på påfyldningsdækslet står det 10W-40
0 synes godt om
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 284
Jeg ville gå efter det der er trykket ind i påfyldningsdækslet, mener 10W40 har bedre smøreevne ved lave temperature, i og med at den har en lavere viskositet.
Hvis den bruger lidt mere olie end du kan lide, pga de høje temperature på motoren, kan du jo prøve med haynes råd på 10W-50.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 284
Mon ikke der er nogen Harleyer der bruger noget af det tykke for at få en lidt dybere brum
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Martin [Odense C] P
En 10w/40 har ikke en bedre smøreevne end f.eks en 10w/50. I teorien er det lige omvendt... Jo tykkere oliefilm = jo sværre er den at bryde. Bryger oliefilmen er det metal-mod-metal = kæmpe slid.
10w/40 = 10(winter) = viskositeten ved -20 grader. 40 = viskositeten ved +100 grader.
For en sports MC er det for de fleste lidt ligegyldigt om det er en 0, 5, 10 eller 20w olie da der mest bliver kørt i varmere vejr. Derved er slidet ved koldstart minimalt. Derimod er "endetallet" af større betydning. Jo større tallet er, jo mere tyktflydende er olien når den bliver varm. Større tal = bedre beskyttelse af motorens dele.
Så dette burde være med i overvejelserne når man selv kender sin egen kørestil... Kører man generelt i det røde felt er en 10w/50 en god idé. Kører man tøffeture er en 10w/40 rigeligt fin! Kører man på en maskine der bruger lidt olie når den får gas kan en 50´er olie måske også afhjælpe det lidt.
Nu er olie langt fra kun omkring viskositeten. Der er stor forskel på mineralsk -> Fuldsyntetisk. Også når det drejer sig om oliefilmen og hvornår den "bryder". osv.
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 108
aug 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 108
Ja. Det er en god olie..
Ved godt prisen på en god olie ligger omkring 500.
feb 2007
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 676
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
API (American Petrol Institute)
S for Benzin
SG = standard til 1989
SH = standard til 1994
SJ = Trådte i kraft 1996. Typisk for motorer fra 2001 og ældre.
SL = Trådte i kraft i 2001. Typisk for alle motorer, som er i brug.
Er designet for at forhindre høj temperatur-aflejringer og for at give lavere olieforbrug.
SM = standard fra 2004
C for diesel
CD = fra 1955
CE = standard i 1984
CF-4 = standard fra 1990 (Er nær API CE, men med en enkelt ny motortest. Normen ligger især vægt på lavt olieforbrug, oliens modstand mod sodfortykkelse samt koksaflejringer. Gælder for motorer fra 1992)
CF = standard fra 1994 (Specifikation til olier, hvor brændstoffet er fuelolie med et svovlindhold over 3,5 %.)
CG-4 = Trådte i kraft 1995. Til 4-takst-motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CF-4 olier.
CH-4 = Trådte i kraft i 1998. Er udviklet for at møde 1998-kravene til forurening. Er specielt egnet til motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CG-4 olier.
CI-4 = Trådte i kraft i 2002. Er udviklet for at møde 2004-kravene til forurening, som blev implementeret i 2002. Er specielt egnet til motorer, som anvender brændstof med mindre end 0,5 vægt % svovl. Kan bruges i stedet for CH-4 olier.
De bedste olier til dato = SL, SM, CH, CI
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Men CI-4 er så den bedste til en ny maskine anno 2010?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Specifikationer og godkendelser:
ACEA A3/B3/B4
API SM/CF
BMW Longlife-98,
MB 229.3
VW 502 00/505 00
GM-LL-B-025
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles)
A-Gruppen for benzin
1 = Olier til motorer som er designet til at anvende letløbsolie
2 = Olie til generel brug på de fleste motorer med normalt udskiftningsinterval. Kan dog ikke anvendes til nogle højtydende motorer.
3 = Til brug i højtydende motorer og/eller for udvidet skifteintervaller når dette er specificeret af motorproducenten.
4 = Reserveret til motorer med direkte benzinindsprøjtning (GDI)
5 = Gældende fra 2002. Til højtydende motorer og udvidet skifteintervaller. Til motorer som er designet til at anvende lavfriktions-olie.
B-Gruppen for diesel
1 = Olier til motorer som er designet til at anvende letløbsolie
2 = Olie til generel brug på de fleste motorer med normalt udskiftningsinterval (primært indirekte indsprøjtning). Kan dog ikke anvendes til nogle højtydende motorer.
3 = Til brug i højtydende motorer og/eller for udvidet skifteintervaller når dette er specificeret af motorproducenten.
4 = Olie til anvendelse i motorer med direkte indsprøjtning. Også anvendelig til motorer beskrevet i B3
5 = gældende fra 2002. Anvendes til udvidet skifteintervaller. Til motorer som er designet til at anvende lavfriktions-olie.
C-Gruppen for katalysator
1 = lav performance
2 = middel performance
3 = høj performance
De bedste olie til dato = A3/B3, A5/B5, C3
E-Gruppen
1 = Udgået
2 = Generel anvendelse til almindelig sugemotorer og turboladet heavy-duty diesel motorer. Normale skifteintervaller.
3 = Denne oliekategori indeholder effektiv kontrol med respekt for stempel-renhed, cylinder-polering, slid, sodhåndtering og viskositets-stabilitet. Er derfor anbefalet til motorer, som kræver opfyldelse af Euro 1 og Euro 2 forurenings krav. Er egnet til udvidet skifteintervaller.
4 = Yderligere kontrol af stempel renhed, cylinder-polering, slid, sodhåndtering og viskositets- stabilitet i forhold til E3. Er derfor anbefalet til motorer, som kræver opfyldelse af Euro 1, Euro 2 og Smøreolie – fremstilling og klassifikationer
Euro 3 forurenings krav. Er egnet til yderligere udvidet skifteintervaller.
5 = Giver yderligere forbedringer end E3 i forhold til slid, turbolader aflejringer, sodhåndtering og viskositets stabilitet.
6 = Gældende fra 2004. Som E4 men med lavt indhold af sulfatiseret aske, fosfor og svovl. Der stilles også krav til forenelighed med efterbehandlings udstyr.
7 = Gældende fra 2004. Som E5 men med strengere krav til sodhåndtering og viskositetstabilitet.
feb 2010
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 284
godt skrevet MKB, tak for den brede vifte af info.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Det kan du jo ikke spørge om på den måde... De klassifikationer matcher 100% på det ene køretøj og er derfor den bedste der til. På et andet køretøj ikke... Hvilket køretøj snakker vi om?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Den jeg snakker om lige nu er en spritny GSXR1000 K8 som skal bruge en del olieskift her i starten, 3 måske, så det vil jo koste en del olie der bare skal smides ud!
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Hvis det er til MC skal du altid (som der også står i din manual til gsxr 1k k8) kigge efter en JASO MA2 MC olie! glem resten i første omgang.
Forskellen på en bil og MC olie ligger i additiverne. Additiver til gearkasse, kobling, viskositets forbedrende additiver, antikorrision, og ikke mindst er det uden friktionsnedsættende additiver som højst sandsynligt vil smadre din kobling. Nogle MC olier indeholder zinkforbindelser for samme effekt, men helt forskelligt fra en bilolie. Og nej, det er ikke lavet for at snyde os forbrugere
Lad mig gætte: Du vil skifte olie en masse gange da den er ny, og for at være rigtig god ved den, og mere end suzuki har foreskrevet som ved 0-1000km ?
Til første skift kan du med fordel give den en 10w/40 eller 10w/50 fuldsyntetisk SH/SJ JASO MA2 olie. Selvom suzukis manual bare siger MA olie, er JASO MA standarden fra 2006 nu opdelt i 2 nu, og den korrekte til en 1000 K8 er en MA2 der er en højfriktions olie.
Om du vil skifte en masse gange er op til dig selv, men det er penge ud af vinduet. Moderne fuldsyntetiske olier kan idag køre meget længere end dine intervaller i bogen. Men de skal selvfølgelig overholdes uanset.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Han anbefaler dog mineralsk olie.
Tak for filen K8!
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 798
Mineralsk kan du sagtens bruge hvis du vil gøre det på den måde. Grunden til han bruger mineralsk er ene og alene pga prisen. Brug ikke mineralsk andet end til din "indkørings-process" og husk at bruge en JASO MA eller MA2.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Hvilken motorolie ?