How to: Stempelringe/stempler How to: Stempelringe/stempler
Hej
Jeg er igang med at rode med min Kawasaki GPZ750 ´85 og har fået justeret ventilerne på plads, men det viser sig, at der mangler kompression på cylender 3.
Har luret på Lars MC´s reparationsvideo og prøvet, at hælde lidt olie ned i toppen og konstateret, at det gav væsentligt mere kompression.
Så jeg formoder, at jeg har problemer med stempelringene...?
Er der en venlig sjæl herinde, som kan hjælpe mig med følgende (undskyld, hvis det før har været oppe herinde!!)
1. Man skal vel måle diameter på stempel og cylinder - kan det gøres nøjagtigt nok med en skydelære?
2. Hvor kan jeg evt. købe nye stempelringe til en overkommelig pris?
3. Er der andre ting, som jeg skal være opmærksom på i forbindelse med udskiftnning af stempelringe?
Ps. Jeg prøvede for sjovt, at komme lidt olie i cylinder 4 og konstaterede, at det gav 3 mere i kompression (ved ikke lige hvilken skala testeren køre efter), men de 3 andre cylindre lå på 10 og cyl. 3 og 4 kom op på 13 efter lidt olie i toppen. Cyl. 3 havde kun 6,5.
Håber I kan hjælpe.
På forhånd tak.
Jens
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.653
2 pas
3 hav tollerancen i baghovedet da boringerne skal "friskes" 1-2 hundrededele op med en honer , men det nytter ikke noget hvis du i forvejen ligger på max af tollerancen , så skal der en opboring til
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Det er et måleur monteret på en lang pind, med en tværstift i bunden. uret følger så tværstiften HELT højagtigt.
Når du skal måle hvor slidt en cylinder er, så nulstiller man uret nede under vendekanten i bunden af cylinderen. derefter tar man uret op igen, og bruger en mikrometerskrue og skruer den sammen omkring tværstiften, for at se hvilken boring cylinderen havde fra ny af.
Dernæst måler man i toppen af cylinderen på langs og tværs, i midten på langs og på tværs og lige over vendekanten på langs og på tværs. disse seks mål noterer man så ned.
derefter måler man stemplet på langs og på tværs i top og bund.. så har du et præcist billede af hvor slidt stempel og cylinder er i forhold til hinanden.
stemplet vil naturligvis være lidt mindre en cylinderen, og det bør ikke være ret meget mindre end 5-7 hundrededele mindre.. det mål er nok lidt uinteressant, for det er lidt svært at gøre noget ved... ellers skal cylinderen bores op, og der skal nye stempler i
Det der nok er mere interessant, det er stempelringene... tag dem af stemplerne, og sæt dem i cylinderen og skub det ned under vendekanten med et stempel... mål så hvor meget gab der er mellem de to ender af ringen.. det mål er langt mere interessant. det bør ikke være ret meget over 1 - 1,5 mm..
Jeg ville nok tage stemplerne ud, og sikre mig de er i orden, dvs de ikke er revne i stykker... og det samme med cylinderen. Både cylinder og stempel skal være pænt glatte på siderne.. du vil altid kunne se lodrette ridser på både cylinder og stempel, men du må ikke kunne mærke dem med en negl.
Er cylinder og stempler ellers pæne, så i med et nyt sæt stempelringe, og så skal cylindrene hones lidt op. det bør du nok få en proffessionel, sm har prøvet det før, til at gøre... det kræver lidt håndelag
Saml så motoren med nye pakninger og alt hvad der ellers skal til, så bør det køre som en næsten ny motor igen
Det er et stort projekt, og min mening er at man bør renovere hele motoren når man er igang.. Jeg ville også overhale topstykket, når jeg var igang.. slibe ventilerne op, så de var tætte, og sætte nye olietyve i.
så er alt 100% i orden, og motoren kan køre masser af KM igen..
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
www.onlineparts.dk <--- han har en service hvor du mailer til ham direkte fra siden og laver en forespørgsel om hvad du mangler. så sender han numrene tilbage pr mail, og dem taster du så ind igen på siden. så får du prisen på delen.
Det er originale dele han kan skaffe numre på, og det er super fint. Har købt ved ham et par gange.
Han har også en laaang række uorginale dele, som også er ganske udemærkede.
http://www.mcbutikken.dk/shop/dcvid/vehicle/18594 <--- så er der den her. Det er også uorginale dele, men udvalget er pænt stort. Men ingen stempel ringe. Det er kun originalt de fås.
Du kan selvfølgelig købe dem ved en kawasakiforhandler, men det er aaaaaaaaalt for dyrt. Brug www.onlineparts.dk til at købe de originale dele, det er det billigste i dk, når det kommer til originale dele
jun 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Mange tak for jeres hurtige og konstruktive svar!
Det er da vist noget af et projekt, specielt, hvis cylinderen skal hones/bores op. Den skulle ifølge speedometret have kørt 65.000 km. og håbede på, at et nyt sæt stempelringe kunne gøre det, men kan da godt se, at cylinderen også kan være slidt i forhold til stempel/stempelringe.
I den tid jeg har haft den, har den ikke brugt vildt meget olie, men den har oset meget ved koldstarter.
Kender I nogen (helst i østjylland) som kan checkke/ordne det - og selvfølgelig til rimelig pris? Det er jo en gammel cykel og kursen er vist ikke ret høj på dem mere.
Mvh
Jens
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
http://www.kj.dk/katalog/vaerktoej/maalevaerktoejny/insizemaaleteknik/spaermaal/Spaermaal+Insize/25I42061.html
http://www.maskinshop.com/product_info.php?products_id=531
Første skridt må være at få piller motoren fra hinanden, og konstaterer hvad den fejler. Man kan så tage stilling til, hvad/hvor meget man vil lave/koste på projektet.
Held og lykke
jun 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
Tak for info! Vil prøve, at gå efter det første link selvom jeg ikke lige kan se hvordan den type skal bruges i forhold til den i det andet link.
Lige et spg. mere...
Hvis det viser sig, at jeg kan højes med at skifte stempelringe i den ene cylinder. Vil kompressionen så ikke blive højre på denne i forhold til de tre andre og derved vil jeg stå med lidt af det samme problem igen - bare at det nu er 3 cylindre som har lavere kompression?
Håber I forstå hvad jeg mener...
Mvh
Jens
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Den anden model er mere ligetil, og fungerer som en alm. micrometerskrue.
Ang. stempelringe har du ret. Nr. 1 vil helt klart være honing af alle 4 cylindre og nye ringe. Om det er nødvendigt med nye stempler, vides ikke før der har været målt på cylindrene.
How to: Stempelringe/stempler