{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Skurrer i koblingen eller!? {{forumTopicSubject}}

Ved godt at det ikke er en MC, men det er lidt svært at få et kvalificeret svar på scootergalleri.

Har købt mig en Suzuki RMX med defekt motor, og har efterfølgende skiftet svinghjul og de 2 nylon tandhjul som trækker vandpumpen da de var defekte.

Fik skidtet skruet sammen, og nu springer den lige igang som en mis smiley

MEN.......

Når jeg sætter den i gear og så først når jeg slipper koblingen og den begynder at trække, så kommer der en skurre lyd fra motoren, altså den kører og det hele, men den har den dr mislyd jeg ikke bryder mig om, hvad kan det være!?

Da vi samlede den bemærkede min mekaniker at koblingsskålen kunne vride ca 1cm. til hver side.... jeg ved godt at den skal kunne give sig, men er det for meget? er den slidt? eller ligger fejlen måske et andet sted!?

Håber nogen kan hjælpe...

Pft.!

M.v.h. Thomas


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skurrer i koblingen eller!?
  • #1   4. sep 2010 I har kontrolleret koblingen?
    Det kunne evt lyde som om noget enten er amlet forkert, eller koblingen belægning er for hård.

    RMX's morini-motor er i øvrigt ganske elendig.


  • #2   4. sep 2010 Hej Jesper, tak for svaret! smiley

    Vi har samlet koblingen efter service manualen, men jeg må lige skille den ad igen og prøve forfra.

    Lod mærke til at koblingspladerne har et lille "hak" på nogen af de styrre-tapper, og der var også noget skrift på den ene side af dem, men de har været så venlige at skrive ALT andet end lige om det i service manualen, skal de vende på en speciel måde?

    Kan også være der er kommet en skive for meget eller lidt i.... må lige dobbeltchecke...

    Nitten med den elendige motor, men jeg må jo bare prøve at få det bedste ud af den.


    M.v.h. Thomas


  • #3   4. sep 2010 RMX's morini-motor er i øvrigt ganske elendig. Hvad mener du med det Jesper..?

    Jeg har efterhånden lavet service på en del RMX, og hvis man holder sig til standart cylinder så er det sku sjældent den går i stykker... Så lang tid den ikke bliver presset mere end den er bygget til, er der ikke nogle problemer...

    / Bülow...


  • #4   4. sep 2010 Bülow-->

    Byggekvaliteten på den er ikke god. Den kan ikke holde til ret meget. Desuden er den gearet helt håbløst til de danske veje.

    Men som du rigtigt nok siger holder den ok hvis man holder den lovlig eller højst afdroslet.


  • #5   4. sep 2010 Ja den gearing den er leveret med er noget fuck... Men igen det er for at holde hastigheden nede på de 30 km/t...

    Hvis man smækker et 50t bagtandhjul på, et original 80ccm forrør, en 24mm fladspjældskarburator på den, og fjerner resten af begrænsningerne så går den kanon...

    / Bülow...


  • #6   4. sep 2010 Thomas I
    Kan huske at på gearmotorerne jeg tumlede med (AM6 og AM5 og Derbi GPR) der skulle stålpladerne mellem koblingspladerne forskydes med 180 grader i forhold til hinanden.Der var en lille tap så man kunne gøre det rigtigt på stålpladerne
    Ved ikke om RMX er bygget op på samme måde?
    Måske det er der den er gået gal?


  • #7   4. sep 2010 Okay tak Jørgen, det vil jeg lige undersøge, for jeg ved at vi satte dem bare i som de nu passede, ikke noget specielt system. Det eneste system vi lavede var at alle koblingspladerne blev vendt "ens" dvs. med det lille hak der er i dem linet up ca i toppen. Lod ikke mærke til om de kunne vende forkert.... altså 180 grader...kan de det!?

    Jeg må lige skille den ad og gå det hele efter igen.

    Til jer andre, så er den ikke std. men med Hebo cylinder, 21mm Dellorto og Polini "For Race" filter... desuden har den leovince udstødning.


  • #8   4. sep 2010 Thomas
    Som skrevet, jeg ved ikke om RMX motoren har samme system i koblingen. Fortalte kun at på dem jeg bøvlede med var det vigtigt at de plader blev forskudt for hinanden.

    Hvis du har en servicemanual må det stå deri?


  • #9   5. sep 2010 Nej det gør det ikke... VILDT underligt.... men i mit part katalog kan jeg se den i exploded view, og der ser det ud til at de skal sidde ens og ikke forskudt.
    Står tidligt op og skiller den ad, så må vi se om jeg kan hitte fejlen derinde.
    Skal nok lige vende retur med en melding smiley


  • #10   5. sep 2010 Rækkefølgen af pladerne er også korrekt?
    Det er jo ikke ligegyldigt hvordan de ligger men ja kom du med en tilbagemelding :=)
    God arbejdslyst


  • #11   5. sep 2010 Kiggede lidt rundt på nettet og fandt ud af at der sidder et leje i koblingen?
    Hvis det er korrekt så kan det være det der skurrer.
    Så er det ikke sikkert at det er koblingen i sig selv der er synderen.

    Kunne nok også lyde lidt mere sandsynligt.
    Var ikke klar over at der sad et leje der


  • #12   5. sep 2010 Uff det var en grim en......

    http://www.youtube.com/watch?v=vh0ip9rbO_A

    Der var også slør i da jeg samlede den, er det derfor den har slået den istykker!?


    Her er det hele lagt op så man ca. kan se hvordan det sad.

    http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/uPM94217.jpg


  • #13   5. sep 2010 Det er noget skidt, hvad så nu?

  • #15   5. sep 2010 Fandt problemet.... der manglede en skive bag bøsningen i koblingsskålen, den der giver aftstanden fra center af lejet og ud så skålen går fri, så den har siddet og klappet frem og tilbage.

    Har fået fat på en ny skål, samlet det rigtigt og nu kører den! smiley


  • #16   5. sep 2010 Haha yes sir Mr. Energy! smiley

Kommentér på:
Skurrer i koblingen eller!?

Annonce