1.755 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Olie! Hvor bliver den af? Olie! Hvor bliver den af?

Jeg vil starte med at sige at jeg har IKKE haft det skilt ad endnu.

Skiftede olie på min Suzuki GS 400 da jeg fik den, og det løb fint ud.
Den bruger lidt olie, dvs, den ryger lidt, og sveder også fra toppakningen.
Glasset til at checke oliestand er meget svært at se noget i, så den anden dag ville jeg lige se hvor meget olie den havde brugt.
Så jeg skrue bundproppen ud, og der løber ca en ½ liter olie ud. Det forstår jeg ikke, og tager løsner så koblingsdækslet, og så pisser det ud med olie. (Motoren er kold forresten)

Min undren går på, hvorfor olien ikke kommer ud, når jeg tager bundproppen, og den bliver i koblingshuset, men det at den sveder olie fra toppakningen betyder vel at olien cirkuler fint i motoren.
er det oliepumpen der er sløv, eller er der et andet sted der ikke er gennemgang?

Ved ikke om dette giver mening eller hvad?

Har ikke haft koblingsdækslet helt af, da platiner/tændning skal afmonteres for at få koblingsdækslet helt af.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olie! Hvor bliver den af?
  • #1   9. sep 2010 Har du prøvet at tage oliefiltret ud.

  • #2   9. sep 2010 det gjorde jeg første gang ja, men først efter alt olien var løbet ud fint.


  • #3   9. sep 2010 prøv at skrue påfyldins skruen af samtidig med at du har taget bundskruen ud der dannes vacum i motoren når den ikke får luft over olien

  • #4   9. sep 2010 Ganske logisk !
    Det der komme ud når du tage bundproppen, er det som der er tilbage i bundkarret, resten har den brændt af.
    Der vil altid komme noget olie ud, hvis du løsner et sidedæksel, det er noget olie som ikke kan løbe retur til bundkarret på normal vis, men kun kan komme ud ved adskillelse af motoren. Derfor er der også forskel på den oliemængde som bliver opgivet, afhængig af om det er oileskift eller oliepåfyldning efter at motoren har været adskildt.


  • #5   9. sep 2010 På min gamle GSX 600 F er der 1,2 liter forskel på mængden afhængig af om det er olieskift eller oliemængden efter adskilllelse.


    Taget fra Kroon oil:
    Capacity 3,8 liter (Overhaul capacity 5 liter)


  • #6   9. sep 2010 Det er jeg klar over. Men når jeg hiver koblingsdækslet af er det altså omkring 2.5 liter der kommer ud. Så det er ikke meget den har brændt af.

    Påfyldningsskruen har jeg skruet af, netop pga vakum


  • #7   9. sep 2010 Det lyder voldsomt !

  • #8   9. sep 2010 Påfyldnings proppen af når du tager bundproppen ud. Så skulle den gerne kunne løbe fra selv og så er det en rigtig god ide at gøre det med varm motoer da olien løber lidt nemmere når den er varm smiley

  • #9   9. sep 2010 Det lyder sgu som om den står på sidestøttebenet.....

  • #10   9. sep 2010 Om den så gjorde, så er sidestøt. på venstre side, og koblingshus på højre, så det burde løbe under alle omstændigheder. smiley

  • #11   9. sep 2010 lyder som pasagen fra koblings side til krumtapshus er stoppet.

  • #12   9. sep 2010 Er der ikke en bundprop i bundkarret, så den 1/2 l kun er det som står i filterhuset

  • #13   9. sep 2010 Det er ikke nødvendigt at tage oliepåfyldningsproppen af for at tappe olien af motoren... Den er jo ikke hermetisk lukket og tætnet, da der bl.a. sidder en krumtapsudlugtning...

    Jeg kan ikke lige sige hvorfor olien ligger sig i koblingsdækslet, men det tyder på der er et eller andet der er blokeret... Det er ikke normalt at olien ligger i koblingsdækslet... Der vil selvfølgelig altid ligge lidt i dækslet, men ikke så meget og slet ikke mere end i bundkarret... Det er en god idé at få fundet ud af hvorfor det ligger i dækslet og ikke i bundkarret, det kan jo ende med et motorhavari...

    / Bülow...


  • #14   9. sep 2010 Det er selvfølgelig en krumtapsudLUFTning og ikke en lugtning... smiley

    / Bülow...


  • #15   9. sep 2010 Det tager MEGET lang tid for olie at løbe ned og ud, når den er kold.

    Du skal også forvente at ud over dine sivninger, så har din motor et vist forbrug. Der brændes en smule af ved h ver enest forbrænding - gør der ikke det, brænder maskinen sammen.

    Du ved i bund og grund intet om cyklens forbrug. inden du har rengjort/skiftet dit skueglas, hæld den rette mængde på og kørt et stykke, så du reelt kan se, hvor meget der skal efterfyldes.



  • #16   9. sep 2010 Knud.. prøv at læs hvad han skriver.. det olie der manglede kom da han pillede koblingsdækslet af..

    så holder med dem der skriver om en blokkeret kanal..


  • #17   9. sep 2010 Sorry - den gik min næse forbi - ja, det lyder som en prop:-)

  • #18   11. okt 2010 Jeg stod med den samme undren da jeg selv skiftede olie på min. Der kom ca. en halv liter ud ved bundproppen. Jeg prøvede at starte motoren og lod den stå i tomgang, så begyndte olien at løbe ud ved bundproppen. Så det er åbenbart betinget af at passere igennem oliepumpen. Og selvfølgelig standsede jeg motoren så snart det holdt op med at løbe. Da kunne jeg hælde ca. 2,5 liter frisk olie på, dvs. at der stadig var omkring en liter i motoren.

Kommentér på:
Olie! Hvor bliver den af?

Annonce