{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tjek af kardan
  • #1   9. sep 2010 Lyt efter mærkelige lyde, men vær klar over, at trækker cyklen ikke helt jævnt, så vil de små spillerum, der er i stråler og noter give kliklyde.

    Det allerbedste er sådan set at pille det faf bagfra, og kiggen glidenoterne efter. De skal være ubeskadigede. Husk også at fiske krydset (sidder helt oppe ved motoren) med ud. Kig på strålerne inden i.

    På en bagna tror jeg ikke du kan inspicere på motorens udgangsaksel uden at tage bagsvinger eller motor af, men det skulle også være godt nok med indersiden af krydset.

    Kig lige efter, at der ikke er noget i krydset, der virker forkert. Det kan knække, men det sker meget sjældent.


  • #2   9. sep 2010 Tjah, uden at skille den ad kan du i det mindste kontrollere oliestand, se efter utætheder og se om slidmærkerne på tandfladerne ligger nogenlunde midt på tænderne, hvis der er slidmærker. Og så lytte efter mislyde, mens hjulet snurrer med cyklen på støttefaod og under kørsel. Håndbogen giver vist ikke nogen kontrolanvisninger, men check den alligevel, for oliestanden måles forskelligt fra model til model.

    Når det er sagt er Honda's kardaner som dem på de klassiske V4'er bundsolide og yderst sjældent ramt af skader og utætheder, som man hører fra BMW.

    Det eneste kendte problem er at kardan og vinkelgear ikke kan skilles ad, fordi de med tiden 'gror' fast i hinanden efter at monteringsfedtet ad åre er forduftet. Men det har ingen betydning for kørslen, først hvis du skal skifte udveksling i bagtøjet, som jeg fik gjort på min ene VF1100S.

    Så skal tænderne på hjulkransen naturligvis være smurt ind i grafitfedt for ikke at lave samme nummer, så prøv at afmontere hjulet og se efter. Det har større betydning, da du jo indimellem skal have hjulet af for at skifte dæk mm smiley

    Er det iøvrigt en 700, 750 eller 1100cc Magna, din '86er?


  • #3   9. sep 2010 super tak for svarene det vær dæme hurtig :o). det er vens 700 ccm men med km visning på speedometer, så det må været blevt skiftet på et tidspunkt.

  • #5   9. sep 2010 okay jeg troede canadierne var på 750 ccm

  • #7   9. sep 2010 Jeg ved godt, at man siger, at der er vedligeholdelsefri, bortset fra de lejlighedsvise olieskift.

    Jeg vil dog anbefale, at man skifter krydset for hver 50-100000 km. De kan knække (træthedsbrud) uden varsel. Det er i regelen en træls oplevelse - blokerede baghjul kan forekomme. Tidliger foreskrev f.eks. moto Guzzi, at man skiftede for hver 50000 km.


  • #8   9. sep 2010 Knud er det ikke kun på Suzuki de kan knække...... undskyld det bare gas :o)

  • #9   10. sep 2010 @Henrik, er du sikker på, at 700cc blev solgt i CAN? – hvorfor dog det, de havde jo ingen +700cc/skat som USA.

    Forveksler du evt. med '86 VFR700/750F, der i USA blev solgt i både i en 700cc- og 750cc-version, sidstnævnte aht homologering til sportsmaskineløb?


  • #10   10. sep 2010 Honda sælger ikke kardankrydset til V4'erne som løsdel, kun som hel kardan. Og jeg har som nævnt heller ikke hørt, at det skulle være noget problem, heller ikke fra +100.000 miles-maskiner. Men der er vel en god grund til, hvis MG, BMW m.fl. sælger det som løsdel smiley

Kommentér på:
tjek af kardan

Annonce