En der har tid ? En der har tid ?
Hej
Min Gsx-R 750 1993 hakker og har fået vide den skal sync. i karburator. Har bestilt en til sync med den på forsiden http://www.carbtune.com/
Er der andet jeg skal bruge ? + om der en der har tid til hjælpe med hvordan man gør da jeg aldrig har prøvet noget af den stil før, er dog elektrikker og har rodet med maskiner før, så er ikke håbløs
!! Opholder mig i Kørsør 29okt -5nov Nov på en Flådestation hvor jeg har vagt. Men der er værksted og der skal jeg rode med min MC. så hvis du bor nærheden a korsør og har tid en dag i den periode at hjælpe ville det være kanon. Vil self. godt give en kontant betaling a 500kr for besværet. Kan desværre ikke gi Øl da jeg har vagt, og ikke må drikke når vi er på vagt Gir en pils en anden dag.
MVH Kasper
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Hygge
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 136
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.299
Brug petrolium/lampeolie/tændvæske til at rense med - det er billigt (18 kr. literen) og fås "næsten" alle steder
Hygge
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 320
Jeg smider lige min huske seddel på Dansk hvordan du gør
Venlig hilsen
Bjarne
Sådan anvender du en tester til synkronisering af karburator
Forbered dig og find værktøj frem inden du går i gang med synkroniseringen. Rens og efterse evt. dine karburatorer
Tjek at dine gaskabler/spjæld løfter samtidigt. Du kan enten høre om spjældene "falder" ens, eller mærke på kablerne ved gashåndtaget, om de aktiverer spjældene samtidigt. Der skal være 1-3 mm frigang i gaskabler.
Hold om kablerne med venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånd på gashåndtaget, mærk nu om kablerne strammes op mod gashåndtaget samtidigt. Justér om nødvendigt.
Kør en tur så motoren er varm. Du kan ikke synkronisere med tilfredsstillende resultat på en kold motor.
Med varm motor stiller du nu på tomgangsskruerne så du har en jævn tomgang, gerne for høj omkring 1800 rpm. Justér nu på luftblandings skruen, så du opnår højst mulige omdrejningstal. Sænk derefter tomgangen på tomgangsskruen til det tomgangs tal / rpm. som anbefales til netop din VSådan anvender du en tester til synkronisering af karburator
Forbered dig og find værktøj frem inden du går i gang med synkroniseringen. Rens og efterse evt. dine karburatorer
Tjek at dine gaskabler/spjæld løfter samtidigt. Du kan enten høre om spjældene "falder" ens, eller mærke på kablerne ved gashåndtaget, om de aktiverer spjældene samtidigt. Der skal være 1-3 mm frigang i gaskabler.
Hold om kablerne med venstre hånds pege- og tommelfinger og højre hånd på gashåndtaget, mærk nu om kablerne strammes op mod gashåndtaget samtidigt. Justér om nødvendigt.
Kør en tur så motoren er varm. Du kan ikke synkronisere med tilfredsstillende resultat på en kold motor.
Med varm motor stiller du nu på tomgangsskruerne så du har en jævn tomgang, gerne for høj omkring 1800 rpm. Justér nu på luftblandings skruen, så du opnår højst mulige omdrejningstal. Sænk derefter tomgangen på tomgangsskruen til det tomgangs tal / rpm. som anbefales til netop din vmax. Sluk motoren. Hvis du fjerner skruen i indsugningsmanifolden mens motoren kører, vil den gå ud pga. falsk luft.
Nu kan du tilslutte synkroniseringe testeren i indsugningsmanifolden mellem karburatoren og cylinderen. Sæt niplen i slangen og monter derefter en slange på hver indsugningsmanifold. Husk den hvide tape markering skal vende mod karburatoren.. Hæng synkroniseringe testeren i den røde strip fra venstre håndtag. Sørg for at instrumentet hænger lodret. Sæt slangerne på 4 tilfældige anslutninger på synkroniseringe instrumentet. Start motoren. Montér om nødvendigt benzinflasken hvis du skal have benzintanken af for at udføre synkroniseringen.
Du har nu startet motoren og lader den køre i tomgang. Synkronisér nu karburatorerne ved at hæve eller sænke spjældet med tomgangsskruen på den ene af de 4 karburatorer. Følg søjlernes bevægelser.. (ved at hæve et spjæld falder trykket.. hastigheden af luften passage gennem venturien/indsugningen. Læs på DKD’s hjemmeside om Venturi effekten under teknik). Når begge søjler står ens på skalaen kan du evt. bytte om på de 4 gummislanger på instrumentet og tjekke målingen. Værdien på skalaen er ligegyldig, det vigtige er at søjlerne står tilnærmelsesvis ens.
Du skal også tjekke synkroniséringen med højere omdrejninger. Ved 4500 rpm tjekkes synkroniséringen. Denne justeres ved at hæve eller sænke spjældet på gaskablets stilleskrue ved tilslutning på karburatoren.
Tips og tricks... Efter at have prøvet synkroniseringe testere på min Vmax.
Montér slange med niplen på den højre/vandret/destro cylindermanifold inde du kører motoren varm. På min Vmax er der ikke meget plads mellem manifolden, så jeg brændte mig fælt første gang jeg skulle montere slangen. Den lille skrue jeg fjernede fra manifolden passer lige i slangen, så der ikke kom falsk luft gennem slangen mens jeg kørte motoren varm. Tjek derfor at skruerne kan skrues ud, inden du kører motoren varm.
Jeg blev positivt overrasket over hvor nemt synkroniseringe testere er at bruge. Resultatet var i øvrigt en blødere motorgang, jævn tomgang og færre vibrationer i styret/håndtagene
og meget hurtigere gas respons .
Vmax. Sluk motoren. Hvis du fjerner skruen i indsugningsmanifolden mens motoren kører, vil den gå ud pga. falsk luft.
Nu kan du tilslutte synkroniseringe testeren i indsugningsmanifolden mellem karburatoren og cylinderen. Sæt niplen i slangen og monter derefter en slange på hver indsugningsmanifold. Husk den hvide tape markering skal vende mod karburatoren.. Hæng synkroniseringe testeren i den røde strip fra venstre håndtag. Sørg for at instrumentet hænger lodret. Sæt slangerne på 4 tilfældige anslutninger på synkroniseringe instrumentet. Start motoren. Montér om nødvendigt benzinflasken hvis du skal have benzintanken af for at udføre synkroniseringen.
Du har nu startet motoren og lader den køre i tomgang. Synkronisér nu karburatorerne ved at hæve eller sænke spjældet med tomgangsskruen på den ene af de 4 karburatorer. Følg søjlernes bevægelser.. (ved at hæve et spjæld falder trykket.. hastigheden af luften passage gennem venturien/indsugningen. Læs på DKD’s hjemmeside om Venturi effekten under teknik). Når begge søjler står ens på skalaen kan du evt. bytte om på de 4 gummislanger på instrumentet og tjekke målingen. Værdien på skalaen er ligegyldig, det vigtige er at søjlerne står tilnærmelsesvis ens.
Du skal også tjekke synkroniséringen med højere omdrejninger. Ved 4500 rpm tjekkes synkroniséringen. Denne justeres ved at hæve eller sænke spjældet på gaskablets stilleskrue ved tilslutning på karburatoren.
Tips og tricks... Efter at have prøvet synkroniseringe testere på min Vmax.
Montér slange med niplen på den højre/vandret/destro cylindermanifold inde du kører motoren varm. På min Vmax er der ikke meget plads mellem manifolden, så jeg brændte mig fælt første gang jeg skulle montere slangen. Den lille skrue jeg fjernede fra manifolden passer lige i slangen, så der ikke kom falsk luft gennem slangen mens jeg kørte motoren varm. Tjek derfor at skruerne kan skrues ud, inden du kører motoren varm.
Jeg blev positivt overrasket over hvor nemt synkroniseringe testere er at bruge. Resultatet var i øvrigt en blødere motorgang, jævn tomgang og færre vibrationer i styret/håndtagene
og meget hurtigere gas respons .
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 136
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 320
når man først har gjort det holdet det i flere år
så er det rart at have en vejledning på dansk til genopfriskning
den er beregnet til min Vmax
håber dog at du kan bruge den
god fornøjelse
En der har tid ?