2.965 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
41 Svar
Oktan 95 kontra oktan 98 Oktan 95 kontra oktan 98
Jeg har en ZZR 600 fra 1993, som er i fornuftig god stand.
Jeg undrer mig over at jeg kører næsten 80 km længere på en tank, når jeg tanker 95, kontra når jeg tanker 98.
Er der nogen der har samme erfaringer, og i så fald kender årsagen til det ?
0 synes godt om
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
Oktan er et udtryk for hvor høj temperaturen skal være før benzinen antænder, massefylden for 95 og 98 er den samme, så de indeholder den samme mængde energi.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
Der er dog visse MC'er som kører bedre på det ene frem for det andet, men en så tydelig forskel i forbrug, tvivler jeg på man ser...
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
ca 13 liter 98 er sjældent lig med mere end 200 km med samme kørsel..
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
Du går med 100% sikkerhed og snyder dig selv til at tro det er oktanen der gør forskellen.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
tjekker dæktryk min engang om måneden.
gider ikk køre i regnvejr.
Bor ved vandet.
Havde en periode sidste sommer, hvor kæresten sad en del bagpå. Det klippede ca 30 - 40 km af en tankfuld 95
Er selv mekaniker, så kender alt til hvad der påvirker
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.588
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
apr 2006
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 602
Min mondeo st200 kørte LÆNGERE på 98 oktan frem for 95 dog ikke så stor % mæssig forskel som du har oplevet.
På min mc bemærker jeg ikke nogen betydelig forskel på v-power 99 og alm. 95 oktan på km/l.
Jeg syntes også 80km forskel på blot 13l er helt vildt
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
I min verden gir det ingen mening, men der er ikke noget at være i tvivl om. Den er overraskende god til at have det samme forbrug ved skiftende ydre påvirkninger, såsom kølig vejr om foråret, varmt vejr om sommeren.
Kører sjældent på motorvej, jeg er typen der hyggetriller sammen med et par kammerater, og den er rimelig sikker inden for +/- 10 km af de 270, så sætter den ud et par gange, indtil man lige drejer over på reservetanken... med 95 altså..
Det samme gentager sig omkring de 200 km med oktan 98. I begge tilfælde fyldes der ca 13 liter på
Ville såmænd bare høre om der var andre der havde andre erfaringer
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.722
Min SV'er kører en del bedre på 98 end 95 - men forbruget ligger altid indenfor plus / minus en halv kilometer på literen.
Der har været et par gange hvor jeg kørte langt på den med omkring 120 - der steg den voldsomt til 20km på literen - ellers altid ca 14,5 ved hvad jeg kalder "almindelig" kørsel - dvs svingture...
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Din er der jo også indsprøjtning på, det må alt andet lige forventes ikke at være så følsomt overfor den slags, sammenlignet med en karburatorcykel
Min ligger normalt omkring 21 - 23 på literen og ligger der rimelig konstant efter mit behov.. på 95.
feb 2008
Følger: 14 Følgere: 14 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 488
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
men hvorfor kører du 98 oktan på en cykel med kaburater?
der er jo ikke noget at hente?
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Du siger du kører 21 km. på literen med normal kørsel på 95... MEN kun 15 km pr. liter på 98 altså en forskel på godt 30% (alle tallene er hovedregning, gider ikke fluekneppe ;-D)
Den forskel kan du umuligt trække ud af Benzinen. beklager, ville ønske du havde ret!...
Til foråret, må du ud og prøve igen. den har du lavet fejl på den test.
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
jeg spare en del kan jeg forstå...
: )
mvh
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
: )
mvh
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Jeg er egentlig lidt ligeglad med økonomien i det, grunden til jeg begyndte at køre på oktan 98 var udelukkende for at være god ved den.. mht. risiko for tændingsbanken.. Opdagede så den store forskel i benzinforbruget. I starten var det kun V-Power jeg kørte på, men har prøvet med flere forskellige selskaber, og lige så snart det er oktan 98, så fremkommer den voldsomme forskel.
Jeg kan ikke selv give nogen forklaring på det, og ved godt i har svært ved at tro på det, det havde jeg os selv i starten, men det er testet over en hel sæson under de skift i kørselsforhold og ydre påvirkninger, der nu måtte fremkomme over en hel sæson. Den er god nok.
Jeg har tænkt mig at skille karburatorerne af, rense og renovere dem her hen over vinteren. Ikke fordi jeg oplever nogen problemer med dem, rent kørselsmæssigt, men nu er den 17 år gammel, og er ret sikker på det aldrig er gjort.
Så kan det være den holder op med det
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Det er banketallet vi taler om, tror ikke der sider sensorer, der siger OK slip hestene fri, det ER rette benzin
SOM du selv siger, det lyder HELT hen i vejret, og vil stadig ikke tro det er rigtigt! MEN omvendt, kan jeg jo ikke påstå du lyver, da jeg ikke har været der, og set resultatet!!
MEN vil nok stadig holde på en bruger fejl, af en slags
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Du kan da ikke have stor mekanikker viden. Det er ikke bedre for en MC at køre med højere oktantal end det anbefalet. Det giver kun en slunken pengepung.
En mulig forklarring til det du har oplevet. Der er sprit i 95 oktan, det er ikke sikkert der er det i 98oktan. Så når du kører med 98oktan brænder den kondensvand med, og går derfor lidt dårligere.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Det er godt nok en stor andel kondensvand der er i benzinen så
Det er vist ikke stor mekanikerviden du har, hva jesper
Spar mig for de hånende personlige kommentarer, og fis ind på arto.dk, hvis der er flere af dem.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Det er selvfølgelig også nemmeste og slå på brugerfejl, når man ikke kan forklare fænomenet...
I må meget undskylde mig, men jeg har ikke set et eneste seriøst bud på fænomenet. Det er ikke sikkert cyklen fejler noget som helst, og det er heller ikke derfor jeg har tænkt mig at renovere de karburatorer.
Om den kører 200 eller 270 km på en tank er mig totalt ligegyldigt, og grunden til jeg undrer mig er den samme, som gør ingen af jer tror mig..
Ha en go søndag
aug 2010
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 184
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
Jeg har forklaringen den hedder håndtaget i bund og maximal accelleration...
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Jeg har prøvet 92 95 V power bio ting og hvad fanden de ellers kalder det .. det er faktisk lige meget
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
Skriver også jeg ikke ved om det er tilfældet, om der er sprit i 98 oktan.
Og ja, der er kondensvand i benzin. Hvor stor en andel ved jeg ikke, men den er i ydersæsonen høj nok til, at man tidligere skulle tilsætte karburatorsprit. Men som sagt var det kun en mulig forklarring hvis det er tilfælde som omtalt. Mere sandsynligt hvis det er i ydersæsonen du har oplevet det.
Andreas D: Jo, lige med det hvor jeg svarer på oktantallet ved jeg godt hvad jeg taler om.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
jeg har på min fz6, også prøvet at skifte imellem 95 og 98, og der kunne jeg ikke se nogen forreskel overhovedet, og knapt mærke det heller
det er sgu en and det der, du har lavet en regnefejl
men jeg vil glæde mig til at du skriver igen til sommer, når du har kørt den samme strækning 10 gange på den ene oktan, og 10 gange på den anden, så kan vi jo tage gennesnittet på det
det andet med at sammenligne to ture kan man ikke bruge til noget
jo flere ture du tager af samme art længde og hastighed, så mindre bliver variablerne med fugtighed lufttruk og temperatur
så det må du da prøve ad, først derefter så tror jeg mere på din tur
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 212 Emner: 105 Svar: 3.874
Hvis min står på centralfoden, så kan der komme godt en liter mere i tanken end som når den står på sidestøttefoden.
Den ekstra liter bliver så omregnet til flere eller færre km på en tankfuld.
maj 2006
Følger: 20 Følgere: 20 MC-er: 6 Emner: 11 Svar: 252
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
tjek din værksteds bog der stå det..
mvh
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
især hvis den er af ældre årgang da højere oktan ligefrem kan være skadeligt for motoren.
da ældre motor ikke forsynet med bankesensor som kan opfange den smule tændingsbakken højere oktan kan fremkalde.
og ud fra disse data justere tændingen efter det.
så det er forkert at tror man gør noget godt for sin ældre cykel ved at smide højere oktan på.
BO.
jeg tror godt det kan være rigtigt nok.
hvis din tænding måske iforvejen ikke står helt i skabet.
og du så smider højere oktan på dyret.
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.748
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.748
sep 2008
Følger: 76 Følgere: 607 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.539
Jeg kan ikke umiddelbart se at et oktan-skift kan give SÅ stor km-forskel, er det testet flere gange - samme strækninger, samme kørestil?
Den eneste erfaring jeg har haft var at min gamle xj kunne tage 1 km/l i snit mere med en høj oktan (erfaret på Norgeturen hvor de ikke har oktan 95 i standerne)
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.409
Lav oktan benzin er tungere, derfor er det sværere at suge op gennem dyse og nålestyr, dvs. en lidt magere blanding, disse 2 ting kan godt give en bedre økonomi.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
De småforskelle der kan være i forbrændingskarakteristik kan betyde lidt, men slet ikke forskelle som de her nævnte, men det kan forskelle på tankfyldning og tankstationens afbrydermekanik.
og, så har det her regnestykke en karakter, der ofte opfordrer os til at få et bestemt resultat - vi mennesker elsker at undres:-)
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 287
Oktan 95 kontra oktan 98