3.888 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Trykprøve ens tank for utætheder Trykprøve ens tank for utætheder

Jeg skal have tryk prøvet min tank for utætheder. Men i den forbindelse ville jeg høre om der var nogle herinde som havde erfaringer med det?

Skal man bare bruge vand til at starte med, og når den er kontrolleret skylde efter med benzin så den ikke ruster?

Eller er der et godt alternativ at bruge som ikke er vand og heller ikke benzin som er relativ dyrt at fylde på, og i tilfælde af den er utæt bare kan smides væk efterfølgende?

Håber en kan hjælpe.

Mvh.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trykprøve ens tank for utætheder
  • #1   6. jan 2011 Ville ikke trykprøve - og heller ikke fylde vand i tanken
    benzin er en flygtigere væske end vand , fyld den op 3/4 og lad den stå nogle timer

• #3   6. jan 2011 ALDRIG trykprøve med luft!!! Det er det første man lærer som smed (bla.)
    Trykluft kan sammen med benzin dampe være højeksplosive når der er så højt tryk. Udover det, kan det høje lufttryk deformere tanken. Ved det, da min fars veteran motorcykeltank blev ødelagt af en tumling der torede han vidste hvad han lavede.
    Du kan, hvis du kender nogen der har et smedeværksted, trykprøve med en trykflaske med regulator på. Eksempelvis argon. Argon er ikke brændfarlig og efter regulatoren er trykket så lavt at det ikke er farligt, men stadig højt nok til at kunne se utætheder hvis du har lækageskum på ydersiden. Bare sæt regulatoren på cirka 5-6 liter pr. minut. Det er rigeligt.

• #5   6. jan 2011 Jeg forstod nu også godt Henriks ide med at bruge luft. Det kræver selvfølgelig at din kompressor har en trykregulator. Alternativt kan den skaffes de fleste steder, f.eks. her:
    (link fjernet)

• #7   6. jan 2011 Jeg takker for de gode svar. Tror jeg vil begive mig ud i Henriks svar.

• #8   6. jan 2011 må nok hellere indrømme en dummert... kørte hele sidste år med en pisse utæt nymalet tank... var lige lidt ivrig med at få den færdig, så troede lige lidt for meget på mine evner som svejser.. skulle jeg så ikke have gjort, den var hullet som en si smiley
    så den blev svejset om, trykprøvet og fortindet på alle svejsninger... nu er den tæt og nymalet igen smiley den blev trykprøvet med luft (og gav den måske lige gas nok 5-6bar) men den skulle bare være tæt, ville sku føle mig helt uduelig hvis den skulle have 3. nye lakering.. men tanken er lavet i noget meget kraftig materiale , så kunne holde til trykket uden at give buler.. man skal nok ikke gøre det med en japaner

• #9   6. jan 2011 Ja nu skal i så høre resultatet. Min tank er pisse utæt. Så takker mange gange for den flinke smed som gjorde det gratis, og bladrede den til (gratis) i masser kemisk metal samt alm. spartel. Hmm, mon det var for at skjule svejsningerne???

Det korte af det lange er: Skal nu vente med at få den færdig samlet indtil alt det kemiske er fjernet (Er der nogle som har en god idé til at fjerne det ??? ) og den er svejset igen igen.

• #10   6. jan 2011 er det ikke muligt at finde en anden tank ?
    har godt nok lige bortgivet 2 tanke til noget ala z650 , lidt større end den du har på nu
    må da være muligt at finde et alternativ ????

• #11   6. jan 2011 Jo er det sikkert. Men det er fordi den er gjort 50 mm bredere end std. Så den er blevet modificeret en del.

• #12   6. jan 2011 hmm du kunne da evt. kontakte ham jeg gav de 2 tanke til , uvist om han ville bruge dem , men de var okay og kunne nemt gøres rimeligt pæne med lidt knofedt og lak

• #13   7. jan 2011 Kan du skrive en Pb til mig? Eller hvis du kunne skrive til ham, drager nemlig på skiferie i eftermiddag

• #14   7. jan 2011 ok , tjekker lige op på den smiley

Kommentér på:
Trykprøve ens tank for utætheder

Annonce