1.510 visninger
|
Oprettet:
125 cc stempel sat sig {{forumTopicSubject}}
Hej, startede Cagivaen op efter koblingrenovation.
Har løsnet top stykke det er taget af, pindboltene er skruet ud, hvad gør jeg så? har prøvet med en varme pistol at varme på cylindervæggene. men den rokker sig ikke ud af flækken. hvad skal jeg gøre?
feb 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 388
Er det noget ordentligt varmepistol du har, som kan give noget varme fra sig hurtigt?
Det drejer sig om at få cylinderen varmet op hurtigere end varmen kan nå at forplante sig videre ind i stemplet.
Idé: (Jeg ved ikke om det virker!) Men du kunne jo prøve at smide en (tæt!) pose isterninger ind oven på stemplet evt. tilsat lidt vand og salt, så du får en stor kold flade ned mod stemplet, så kulden hurtigt kan trække ned i stemplet og så med noget stor varmepistol eller måske en gasbrænder prøve at varme cylinderen hurtigt op.
-Ellers er det måske noget med en træ-klodse/pind ned på stemplet og så prøve med lidt forsigtighed, om det kan bankes løs?
Vil lige gøre opmærksom på, at jeg ikke har prøvet ovenstående eller direkte erfaring med det!!! Er blot håndværker og vant til at rode med sådant og også motorer i lidt mindre størrelse, hvor jeg typisk smider den ene del i fryseren og varmer den anden op, når der fx skal skiftes lejer.
Mvh
feb 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 110
Hvorfor satte stemplet sig, glemt 2 takts olien?
Hæld olie ned over stemplet, og sæt cyklen i gear, og prøv forsigtigt at skubbe cyklen lidt.
Hvis det ikke virker, kan du prøve at køle cylinder og stempel ved at hælde tøris ned over stemplet, dette vil trække sig sammen før forringen - men pas på ikke at få forfrysninger ( -180 grader )
Virker det heller ikke, må du smide motoren til cylinder service, for så skal stemplet presses ud - Og cylinder bores/hones + nyt stempel...
Mvh
Claus
jan 2011
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
feb 2005
feb 2005
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 245
feb 2005
Det er ikke godt for krumtappen og dens lejer at bruge vold...
Sebastian, prøv at købe noget tøris (frossen kuldioxid) kan findes hos din lokale gasforhandler på komprimeret flasker, og mange supermarkeder. Medbring kraftige gummi handsker og en picnic køligere at bære tøris hjem. prøv evt. at google, legede med kemi en gang og blandede selv salt, vand og kuldioxid. Termometeret sprang, så pas på...
Hæld det ned på stemplet med en grydeske, og prøv efter nogle minutter om du kan løsne stemplet, ved at skubbe motorcyklen ( første gear )
Får du det løsnet, må du regne med at skulle have cylinder og stempel af for renovering...
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 20 MC-er: 3 Emner: 18 Svar: 245
feb 2005
Det har du da ret i - er ved at renovere 2 motorer til Yamaha DT250MX- De er da også bare røget på filebænken, og skilt ad.
Vil tro det også kommer lidt an på pengepungen, og som du siger - hvornår skal maskinen ud og køre.
Jeg ved jo ikke hvad der er sket med motoren, blev den taget helt af, og skilt ad - kunne det være stemplet kunne lirkes fri ved at rokke lidt med plejlstangen. Det er ikke sikkert at krumtaplejet er skadet?
Men det kan også være at stemplet slet ingen olie har fået - Og så ser både ringe, stempel og forring ikke godt ud, for ikke at tale om lejerne.
Men igen, det kommer an på hvad der sket, og hvor længe motoren kørte før stemplet satte sig...
/Claus
jan 2011
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
okt 2008
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 35 Svar: 108
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 532
Jeg ville smide lidt wd40 eller dieselolie ned igennem tændrørshullet og så lade den stå en dags tid og så forsøge at skubbe den lidt frem og tilbage i 1.gear.
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 3 MC-er: 4 Emner: 10 Svar: 110
MEN det absolutte nulpunkt altså er helt nede på -273 grader.
http://da.wikipedia.org/wiki/Absolut_nulpunkt
feb 2005
Tak for rettelsen - Minus 70 grader burde nu alligevel være nok til at få et aluminiums stempel til at krympe en smule.
Men det er jo lige som uaktuelt nu, idet Sebastian har fået skilt motoren ad
Sebastian, er krumtappen totalskadet? Prøv en hugger? Ellers køb et overstørrelse stempel og nye lejer, og send det hele til cylinder service???
Eller køb en ombytter motor, og glem ej 2-takts olien i fremtiden
Mvh
Claus
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 532
Claus, det kan jeg se
125 cc stempel sat sig