{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

sebastian b
sebastian b
Tilmeldt:
31. jan 2011
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33

125 cc stempel sat sig {{forumTopicSubject}}

Hej, startede Cagivaen op efter koblingrenovation.
Har løsnet top stykke det er taget af, pindboltene er skruet ud, hvad gør jeg så? har prøvet med en varme pistol at varme på cylindervæggene. men den rokker sig ikke ud af flækken. hvad skal jeg gøre?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  125 cc stempel sat sig
  • #1   5. feb 2011 Du er jo inde på noget af det rigtige!
    Er det noget ordentligt varmepistol du har, som kan give noget varme fra sig hurtigt?
    Det drejer sig om at få cylinderen varmet op hurtigere end varmen kan nå at forplante sig videre ind i stemplet.
    Idé: (Jeg ved ikke om det virker!) Men du kunne jo prøve at smide en (tæt!) pose isterninger ind oven på stemplet evt. tilsat lidt vand og salt, så du får en stor kold flade ned mod stemplet, så kulden hurtigt kan trække ned i stemplet og så med noget stor varmepistol eller måske en gasbrænder prøve at varme cylinderen hurtigt op.

    -Ellers er det måske noget med en træ-klodse/pind ned på stemplet og så prøve med lidt forsigtighed, om det kan bankes løs?

    Vil lige gøre opmærksom på, at jeg ikke har prøvet ovenstående eller direkte erfaring med det!!! Er blot håndværker og vant til at rode med sådant og også motorer i lidt mindre størrelse, hvor jeg typisk smider den ene del i fryseren og varmer den anden op, når der fx skal skiftes lejer.

    Mvh


  • #2   5. feb 2011 Du kan IKKE varme dig ud af denne kattepine, fordi at stemplet ( Aluminium ) vil udvide sig hurtigere end forringen ( Jern )

    Hvorfor satte stemplet sig, glemt 2 takts olien?

    Hæld olie ned over stemplet, og sæt cyklen i gear, og prøv forsigtigt at skubbe cyklen lidt.

    Hvis det ikke virker, kan du prøve at køle cylinder og stempel ved at hælde tøris ned over stemplet, dette vil trække sig sammen før forringen - men pas på ikke at få forfrysninger ( -180 grader )

    Virker det heller ikke, må du smide motoren til cylinder service, for så skal stemplet presses ud - Og cylinder bores/hones + nyt stempel...

    Mvh
    Claus


  • sebastian b
    sebastian b Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
    #3   5. feb 2011 Jeg ved ikke hvorfor det satte sig, jeg har købt maskinen for ikke så længe siden, så det er ikke mig der har blandet det, men han har blandet det kunne jeg se..

  • #4   5. feb 2011 Nævnte metode med at varme på cylinderen du kun hvis du feks. vil have forringen ud af en Alu cylinder - Du kan ikke varme hele cylinderen ensartet op med en varmepistol, og forringen skal gerne op på en ca. 300 grader før den udvider sig, og så udvider stemplet sig også...

  • #5   5. feb 2011 Undskyld hvis jeg spørger dumt, kører du på blandet bensin? Jeg troede at der var en seperat tank til 2-takts olie, og oliepumpe, på sadan en MC???

  • #6   5. feb 2011 jeg ville starte med og give det wd40 hverdag i en uges tid ellers ville jeg nok se om jeg kunne banke stemplet ned var det ikke muligt ville jeg knuse stemplet selvom det kan tage cyllenderen med og i værste fald plejlstangen men du kan prøve og se WWW.GEIWIZ.DE de har ombytnings cyllendere til billige penge og en masse andet til den sjældne maskine

  • #7   5. feb 2011 Lige voldsomt nok Andreas smiley

    Det er ikke godt for krumtappen og dens lejer at bruge vold...

    Sebastian, prøv at købe noget tøris (frossen kuldioxid) kan findes hos din lokale gasforhandler på komprimeret flasker, og mange supermarkeder. Medbring kraftige gummi handsker og en picnic køligere at bære tøris hjem. prøv evt. at google, legede med kemi en gang og blandede selv salt, vand og kuldioxid. Termometeret sprang, så pas på...

    Hæld det ned på stemplet med en grydeske, og prøv efter nogle minutter om du kan løsne stemplet, ved at skubbe motorcyklen ( første gear )

    Får du det løsnet, må du regne med at skulle have cylinder og stempel af for renovering...


  • #8   5. feb 2011 det er jeg klar over men på et tidspunkt gider man heller ikke flere forsøg også skal vi også huske det snart er sæson igen så tiden er knap hehe jeg ville banke stemplet fri også renovere krumtap og få honet måske boret og nyt stampel så ved du også at den bare dur smiley de har det med og være lidt udsatte hva gælder motorhavari jeg har lavet flere af dem og en flere gange hehe så jeg har lidt kendskab til dem

  • #9   5. feb 2011 Hej Andreas

    Det har du da ret i - er ved at renovere 2 motorer til Yamaha DT250MX- De er da også bare røget på filebænken, og skilt ad.

    Vil tro det også kommer lidt an på pengepungen, og som du siger - hvornår skal maskinen ud og køre.

    Jeg ved jo ikke hvad der er sket med motoren, blev den taget helt af, og skilt ad - kunne det være stemplet kunne lirkes fri ved at rokke lidt med plejlstangen. Det er ikke sikkert at krumtaplejet er skadet?

    Men det kan også være at stemplet slet ingen olie har fået - Og så ser både ringe, stempel og forring ikke godt ud, for ikke at tale om lejerne.

    Men igen, det kommer an på hvad der sket, og hvor længe motoren kørte før stemplet satte sig...

    /Claus


  • sebastian b
    sebastian b Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
    #10   5. feb 2011 stempel er fri, motor er blevet tag af da skaden er værre..... krumtappen er røget en tur. det er noget RIGTIG lort da den ikke er til at få dele til

  • #11   5. feb 2011 jeg har en honda 125 årg 99 med nyreov. motor til 8500 du kan købe, og det er kram. mit nummer er 22343205 hvis det skulle have interesse

  • #12   5. feb 2011 Claus, tøris er ca minus 70 grader smiley du tænker på det absolutte nulpunkt (178 grader celsius).

    Jeg ville smide lidt wd40 eller dieselolie ned igennem tændrørshullet og så lade den stå en dags tid og så forsøge at skubbe den lidt frem og tilbage i 1.gear.


  • #13   5. feb 2011 MT - Rigtigt nok at Tøris "Kun" er -ca 70 Grader celcius.

    MEN det absolutte nulpunkt altså er helt nede på -273 grader.

    http://da.wikipedia.org/wiki/Absolut_nulpunkt


  • #14   5. feb 2011 Hej MT

    Tak for rettelsen - Minus 70 grader burde nu alligevel være nok til at få et aluminiums stempel til at krympe en smule.

    Men det er jo lige som uaktuelt nu, idet Sebastian har fået skilt motoren ad smiley

    Sebastian, er krumtappen totalskadet? Prøv en hugger? Ellers køb et overstørrelse stempel og nye lejer, og send det hele til cylinder service???

    Eller køb en ombytter motor, og glem ej 2-takts olien i fremtiden

    Mvh
    Claus


  • #15   6. feb 2011 . Ghostrider . Du har da helt og aldeles ret smiley

    Claus, det kan jeg se smiley Den havde stået på posten i 1½ time så havde ikke opdateret den før jeg skrev og der lagde jeg ikke lige mærke til han havde skrevet smiley


Kommentér på:
125 cc stempel sat sig

Annonce