Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afbryde gulv varme i el tavle 1.000 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Rengøring af tomt hus 1.700 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  knastkæde
  • #1   17. feb 2011 nu sidder min knastkæde i sidden på nogle modeler sidder den midt i.
    er der et dæksel til det nedderste tandhjul så man kan komme ind og sætte en streg på det også?

• #2   17. feb 2011 ssæt nogle stripes på kæden, og eller bild den fast til el eller andet ved motoren (tænk lidt logisk)

du nå bare ikke vrid og trække i den

• #3   17. feb 2011 Setter en strips eller snor på og så sørg for der evt er en lille træ pind / Malerpind på tværs så kan den ikke løbe nogle steder

• #4   17. feb 2011 jeg havde godt leget lidt med den tanke, men den skal jo ikk synke andet en 1/2 cm. så slipper den jo hjulet. men ved det sat på sidden tænkte jeg man måske kunne komme ind til det inden man pillede knasterne ud og slå en streg på det..

• #5   17. feb 2011 nu har jeg surfet lidt rund og set den trækkes af krumtappen, det havde jeg jo selvfølgelig ikk lige tænkt på. siger jo sig selv så kan man selvfølgelig ikk komme derind medmindre man starter nede fra.
    men når ikk man har prøvet kan man jo ikk vide det, så håber i kan bære over med mig. kan godt være jeg stiller dumme spørgsmål i jeres øjme men når ikk man har prøvet er det svært at vide, derfor prøver jeg at få så meget hjælp som muligt inden jeg går i gang.. det kan godt være der er mange der mener det ville være nemmere at køre den på værksted så, men når man er ung og studerende og kun er på su. så må man sku spare og gøre tingene selv.. så der er ikk andet for end at kaste sig ud i det. men er glad for alt den støtte jeg har fået herindefra..

i skal alle have mange tak.

• #6   18. feb 2011 Det er da det vi har forum til... Ved ikke om du har en manual, hvis ikke bliver næsten nødt til at bruge lidt af din SU til en,,, evt. finde på nettet...
    Der kan du se hvordan mærkerne skal stå i forhold til hinanden på tandhjulene.
    Hvis du bare misser en tand i forhold til hvordan kæden sad før kan det blive en dyr hjemmereparation...
    Men bare klø på, man lærer kun ved at springe ud i det, ellers spørg herinde når du sidder med det og ikke kan komme videre,,,, der er som regel hurtig hjælp at få....

• #7   18. feb 2011 Når jeg justerer ventiler på min gamle BMW plejer jeg at sætte knastkæden fast på knastkædetandhjulene med en strip på hver. Der er huller i tandhjulene til det samme.

Så ved man også nogenlunde, hvor de skal placeres, når man sætter dem tilbage igen (og det er her, at det gælder om at være omhyggelig, så motoren ikke ryger til helvede:-))

• #8   18. feb 2011 Nåja, Martin R J

Det er rtigtigt, at kæden kan slippe i bunden. Derfor gælder det om at være omhyggelig.

Du skal sørge for at finde TDC (top dead center) på stemplet, inden du fjerner knastakslen - altså stemplets øverste position. Det kan du med lidt forsigtighed mærke med en skruetrækker ned gennem tændrørshullet.

Står stemplet her, er alle ventiler - både ind og ud - helt åbne. Og når du ved det, er det til at montere knastakslerne korrekt, selv om kæden skulle smutte i bunden.

Ja, sådan er det i hvert fald på BMW'en, hvor man faktisk kan låse krumptappen, så stemplet bliver låst fast på TDC, så man kan rode og regere med motoren. Det er smart. smiley

• #9   18. feb 2011 og en Haynes manual er guld værd for gør-det-selv manden, iøvrigt. smiley

• #10   18. feb 2011 hey da. mange tak for hjælpen lå lige og tænkte lidt over det i går aftes og kom lige i tanke om netop det du siger med stemplerne hvis bare jeg sørger for 1 og 4 er i top og slår en streg på knasthjulene så kan det jo ikk gå galt.

og har en manual liggende på computeren har bare ikk fået printet den ud endnu (fylder 556 sider)

• #11   18. feb 2011 Det er fuldstændig ligegyldigt om den kæde "slipper" i bunden....
    Den må bare ikke falde så langt ned at du ikke kan få fat på den igen.

Du skal bruge et par malerpinde eller et stykke snor....

Den første pind stikker du igennem kæden over topstykket. Så skiller du det hele ad og når du har løftet topstykket et par centimeter stikker du pind nummer to igennem kæden mellem topstykke og cylinder og fjerner pind nummer et. Nu kan du fjerne topstykket....

Med en snor er det lidt det samme.. Bind snoren fast i kæden og et andet sted på mc'en f.eks. stellet over motoren. Snoren skal hænge rimelig løst. Skil ad og løft toppen 1-2 cm. og fisk snoren ud imellem top og cyl. Løsn knuden på stellet, træk snoren ud og bind fast igen og fjern topstykket...

Det var da ikke så svært - vel ?

Når du skal montere igen trækker du snoren igennem topstykket og monterer dette... Nu skal du bare "fange" tandhjulets tænder med kæden igen. Med en lommelygte og og lidt træning skal de nok lykkes for dig- smiley

Men det er jo fuldstændig ligegyldigt om du får "det samme led ud for den samme tand" igen når du samler det hele, bare krumtap og knaster står rigtigt i forhold til hinanden. (kik i din manual)

Fik du det, eller rækker min pædagoiske forklaring ikke....? ;-p

• #12   18. feb 2011 Der er mærker på enden af krumtappen på tændingssiden. Der er temmelig sikkert et der hedder ( T 1-4 ) Det er det du skal bruge sammen med de mærker der er på knastkædehjulene....
    Der må være en nærmere forklaring i manualen.
    Print ikke hele manualen ud, men kun de sider der omhandler emnet. smiley

• #13   18. feb 2011 havde ikk lige tænkt langt nok var ikk et øjeblik i tvivl om det du siger men da jeg ikk har røntgensyn kan jeg ikke kigge gennem motoren og se krumtappen står rigtigt i forhold til knasterne, det var derfor jeg ville have kæden til at blive siddende i bunden så den sad samme sted så den kun skulle på i toppen igen.. men som dan sagde det. skal jo bare sørge for 1og 4 er i top og så sætte et mærke på knasterne så kan det jo ikk gå galt. så nu er der faktisk styr på det. fik lige tænkt lidt nærmere over det. men er da glad for jeg lige har fået tænkt over tingene og fået lidt hjulp med inden jeg var gået i gang.. nu blir mit næste (problem) så når jeg har fået den samlet og skal stille ventiler, det har jeg til gengæld aldrig prøvet, men det burde dog ikk være så svært når man står med det og kender afstanden...

• #14   18. feb 2011 men har været rundt herinde og set billeder af adskildte motore så nu har jeg fået et billede af det og besvaret mine spørgsmål så nu føler jeg mig ret sikker på det..

• #15   18. feb 2011 strips hjulene fast i kæden, og løft så knasterne ud af hjulene. Og så løfter du bare topstykket op omkring kæde og hjul.

• #16   18. feb 2011 Cool. Det skal nok gå godt smiley

• #17   18. feb 2011 Husk art pille knast strammeren af inden du skille resten

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
    #18   18. feb 2011 Jeg ville nu tage den tid det tager, at finde det afsnit i manualen, der omhandler topstykket, og finde hvordan knast timingen er foreskrevet,
    det kan blive et dyrt sted at være for hurtig.

Kommentér på:
knastkæde

Annonce