1.341 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

GS 500 skrælder tænder. GS 500 skrælder tænder.

Hej.
Er det normalt at en GS 500 skrælder tænder i gearkassen når man sætter den i første gear. Den gør det stort set altid når den er kold, men også nogle gange når den er varm smiley Den har kun gået 4000 km, så vil lige høre om jeg skal til forhandleren og brokke mig, eller det bare er sådan på en gs 500.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flooded bathroom. I did a washing machine cycle and a LOT of water poured out of both the general drain and the shower drain. Pls help 1.200 kr.
  • Tjek om vandlås er skruet rigtigt på 500 kr.
  • Tagpap brænding 9.000 kr.
  • Beskære, fjerne ukrudt, klippe hæk i forhave 1.500 kr.
  • Opsætning af gardin i Velux vindue. 1.000 kr.
  • Tilslutning af 2 vaskemaskiner 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  GS 500 skrælder tænder.
  • #1   23. mar 2011 prøv at slukke motoren.... sætte den i første gear... træk koblingen og træk cyklen fremad.. den skal rullle uden modstand. ellers er der et par koblingsplader der er klistret sammen... ikke noget alvorligt. opstår som regel efter en lang vinter eller skift til en for dårlig olie...

• #2   23. mar 2011 Det vil jeg lige prøve i morgen Morten. Jeg ved ikke hvor længe den har stået til salg hos forhandleren så det kunne måske godt være koblingspladerne du snakker om.. men vil de stadig kunne være klistret sammen efter jeg har kørt 2000 km på den hvor den hele tiden har gjort det? havde kørt 2000 km da jeg købte den.

• #3   23. mar 2011 det kan sagtens bare være to af pladerne der slæber lidt på hinanden.. og så har den svært ved at koble helt ud...

eller det kan være et koblingskabel der er for løst... når du trækker grebet i venstre side skal der lige være lidt frigang.. men ikke ret meget.. ofte bare et par mm inden den tager ved... kan også sagtens være det...

• #4   23. mar 2011 Det med frigangen har jeg prøvet at kigge på, og det ser ikke ud til at det er der fejlen er desværre

• #6   23. mar 2011 okay jens.. så det kan godt bare være et normalt problem for en næsten helt ny mc ?

• #7   23. mar 2011 giv den ikke bare et "klonk" fra sig når du går i gear???
    Hvis lyden ellers kan kaldes "klonk" smiley

• #8   23. mar 2011 altså den skal ikke lyde som når du prøver at sætte din bil i gear uden koblingen smiley
    men næsten alle cykler siger klonk/klask når du sætter den i 1 gear, så er det bare det den gør, så er det helt normalt, men den skal ikke skure eller noget.

• #9   23. mar 2011 Arh Morten P.

Jeg synes godt vi kan debatere at klonk er mere korrekt end klask smiley

• #10   23. mar 2011 Din cykel skal lige blive lunken inden du sætter igang , kold fed olie slæber/trækker mere i transmissionen end varm olie , og evt justeres en anelse ned i tomgang smiley

• #11   23. mar 2011 den står helt nede på 1000 omdrejninger når den er kold (1300 når den er varm), så tror ikke problemet ligget der smiley og den siger ikke klonk, man kan holde den halvvejs ned og mærke tænderne rive i gearskifteren og sige skrald skrald skrald, og når den så kommer i gear siger den klonk smiley Kan køre at det er tænder den skrælder.. og den gør det som sagt også når den er blevet varm, bare ikke så ofte og så groft.

• jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

Følger: 1 Svar: 155
    #12   23. mar 2011 Motorcykler har ikke synkroniseret gearkasse, så tryk til på gearpedalen, så siger den klonk i stedet for at skære tænder. Kold og dermed tyktflydende olie, gør at koplingen ikke fungerer optimalt.

• #13   23. mar 2011 Det vil sige at der altså ikke er noget galt med den, og jeg bare skal trykke noget hårdere når jeg sætter den i gear? Jeg var bare bange for at jeg fik slidt tænderne i 1. gear op, før motoren er slidt op.

• #14   23. mar 2011 Det kunne altså godt lyde som om at koblingen ikke er justeret korrekt.
    Det er ikke nok bare at justere på håndtaget, der er typisk 3 steder der skal justeres.
    Hvis du ikke har forstand på det, så ville jeg da tage cyklen tilbage til forhandleren, også få ham til at prøve den og evt justere den.

• #15   23. mar 2011 Snak med nogen du kender om det. Det lader til alt være ret svært at kommunikere problemet over nettet.

• #16   23. mar 2011 Måske er det også fordi du ikke lige gør det hurtig nok
    Men da der ikke er synkroniseret gearkasse så vel den altid lige sige lidt når du holder stille og går i første

• #17   26. mar 2011 Ellers kan du sætte den i gear inden du starter den. Det fjerner effektivt "klasket". Men synes også, at 1300 omdr/min lyder en lille smule højt.

• #18   26. mar 2011 Måske man skal være mere bestemt i gearvælgeren , samt en justering af den tomgang , 1300omdr. er alt for meget !
    men cyklen er vel ny ?
    så vil der være mere medløb i transmissionen

• #19   26. mar 2011 1300 er da ikke meget ?, min tomgang skal stå på 1250 ifølge min manual... men kan self godt være det er noget andet på en racer motor

• #20   26. mar 2011 Manualer min bare ... smiley min kører ca.2500 men af andre årsager
    men skru tomgangen en anelse ned , som regel er det +/- 100 omdr.
    ville sætte den til 1000iflg tælleren der sikkert heller ikke er specielt præcis

• #21   26. mar 2011 som morten m startede med at skrive satte jeg den i gear inden jeg startede.. og det var faktisk rigtig svært at få den i 1. gear da den var slukket (og ja selvfølgelig brugte jeg koblingen).
    skubbede så cyklen fremad, og kunne mærke jeg fik stemplet skubbet op til en kompression og så var den fri. Så den hænger altså fast i koblingen, tak for hjælpen morten.
    Næste gang jeg så tændte den gjorde jeg som normalt, og da jeg ville sætte den i første gear, gjorde jeg det lidt kontant, og der skubbede den cyklen et stykke frem, så der har den også hængt fast i koblingen.
    Grunden til at jeg har spurgt om hjælp herinde, er at hvis jeg tager op til en forhandler som jeg har 6 mdr. brugt mc garanti ved, og jeg er usikker i min sag, vil de jo bare sige at sådan er den bare og den ikke fejler noget.
    Det lyder det jo nu som om at den gør.
    Men forhelvede hvor jeg ikke håber det er samme mekaniker som monterede droslingskit på den for 2 skruer i bundkaret var skruet helt over, og så har de ikke engang skiftet dem ud, det er fanme for ringe. Den ene gummipakning som hæver gasspjældet var total dårligt monteret, den skulle slutte helt tæt pga. vakumet, og den sad skævt 2 cm rundt i kanten, hvilket resulterede i at hvis jeg ikke havde været nysgerrig havde jeg stort set kun kørt på 1 cylinder, og den kunne kun 100-110 på toppen. (derfor jeg vidste der var noget galt da skolecyklen af samme model kørte væsentlig mere) top boksen havde de også skruet over den ene unbracobolt var total rund. Så den måtte skæres af med vinkelsliber. raisers til styret ville jeg have af, og der var den ene af deres monterede bolte meget kortere end de andre, og havde næsten ikke fat i gaffelbroen..

Mht. tomgangen står den efter bogen, og synes egentlig den står fint som den gør smiley

• #22   27. mar 2011 Ja cyklen skal ikke køre frem når du sætter den i gear, så der er noget galt.
    Hvis du er uheldig så kan det være riller i din koblingsskål der får pladerne til at hænge fast, men det kan også bare være at pladerne er ved at være slidt op, og der skal nye i... eller evt bare en justering der skal til.

Men den forhandler lyder da godtnok elendig, hvis de ikke kan finde ud af at sætte skruer i uden at smadre dem :D, så kan da godt forstå du er lidt betænklig ved at sende den hen til dem.

• #23   27. mar 2011 Jeg tror ikke pladerne er slidt op efter 4000 km smiley men jeg må jo bare have fat i forhandleren og få dem til at lave det.

• #24   27. mar 2011 Du har ikke prøvet at justere din koblingssnegl ?, den skal skrues ind indtil du mærker modstand, også 1/4del ud igen, også spændes, også sætter du noget frigang på koblings grebet smiley

• #25   28. mar 2011 Nej jeg har slet ik rørt ved noget.. regnede jeg ikke med at jeg behøvede på så ny en cykel smiley det virker fint nok når den er varm, det er kun lige den første gang man sætter den i gear.. men skal have ringet og snakket med forhandleren om det

• #26   28. mar 2011 Okay ja hvis den kun gør det 1 gang så er det ikke fordi koblingen ikke er justeret korrekt, men der er ikke andet for end at tage en snak med dem så smiley
    det er sikkert ordnet hurtigt.

Kommentér på:
GS 500 skrælder tænder.

Annonce