{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.032 visninger | Oprettet:

problem m. kædestramning {{forumTopicSubject}}

hej alle,

prøvede i går at skulle stramme kæden, så startede med at løse den store møtrik på bagsvingeren. men dette var stort set umuligt! er ingen slap karl, den var bare ikke til at løsne.
kan jeg bare sprøjte en omgang WD40 på også bare løsne igen, eller hvordan skal jeg gøre det korrekt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  problem m. kædestramning
  • #1   28. jul 2011 Fat en gummihammer og gå igang..

• #2   28. jul 2011 Det kan godt være svært med en alm. lille 1/2" nøgle, evt forlæng den med et rør for at få lidt mere kraft bag, bare sørg for at sætte den så du presser ned, og ikke løfter, så du ikke vælter MCen.

• #3   28. jul 2011 Du er også så fornuftig Lasse!! smiley

• #4   28. jul 2011 Og husk nu at mål ordentlig efter på sluppet, så du ikke kører for stramt bagefter...!

• #5   28. jul 2011 Jo tak, og pointe fra Hornet600 mht efterspænding. Det er en af de få ting jeg spænder med moment på min.

• #6   28. jul 2011 tak for svar.

hvad vil det sige at spænde med moment?
    og hvad menes der emd at sætte den ned, så den ikke presses ned? smiley plejer normalt at sætte den op på baghjulsløfteren også spænde kæden.

• #7   28. jul 2011 Der menes at når du har nøglen på møtrikken. Så skal du trykke ned af. Hvis du rykker op ad så risikerer du at vælte din mc. Længere er den vist ikke.
    Moment er den kraft som møtrikken skal spændes med når du har strammet din kæde.

• #8   28. jul 2011 sådan! så fik jeg lige lært det basale hehe. smiley

jamen heldigvis er møtrikken således, at man skal trykke nedad, for at løsne møtrikken. smiley

• #9   28. jul 2011 Du skal have fat i en momentnøgle.

Mon ikke møtrikken kan løsnes både op og ned? Den drejer jo hele vejen rundt hehe.

Derudover er det også sundere for ryggen, samt du har mere styr over det, fordi du kan bruge hele kroppen, så den ikke smutter og du flækker ansigtet når den kommer løs.

• #11   28. jul 2011 Husk lige en anden detalje ... en ting er, hvor meget spillerum kæden har, når knallerten står på baghjulsløfteren uden "belastning, en anden er, hvor meget den har, når du sætter dig op på den smiley
    Nu ved jeg jo ikke hvor meget du vejer, men jeg vejer 0,1 ton, så hvis jeg strammer til det "strammeste" spillerum manualen foreskriver, så bliver kæden MEGET stram når jeg sætter mig, for ikke at tale om, hvad den bliver når jeg kører over et bump smiley

• #12   28. jul 2011 Normalt skal der være 25-35mm slup med køreren på, men det kan godt svinge lidt fra model til model. Evt kig i manualen så du er helt sikker.

Så skal det vel egentlig også lige nævnes, at du skal kontrollere slup flere forskellige steder på kæden, især hvis den er lidt slidt. I så fald skal du justere den ind efter det strammeste sted på kæden, så det strammeste sted har det korrekte slup.
    Heller for slap, end for stram... modsat sund fornuft

• #13   30. jul 2011 "Heller for slap, end for stram" god afslutning lasse. enough said!

Du har ret i møtrikken kan løsnes både opad og nedad, det er bare mig der er lidt af en 10 tommelfingret idiot med værktøj mv.

jeg fik den løsnet med en skralde samt gummihammer og fik strammet kæden med et fint slup og kontrollerede flere steder på kæden, så det var perfekt.

tak for hjælpen. smiley

• #14   1. aug 2011 Har du spændt møtrikken igen med skralde eller moment nøgle ?

• #15   2. aug 2011 med skralde.

• #16   14. jan 2020 Nogen herinde, som (lidt mere præcist) kan oplyse hvor meget "slup" der skal være på en beskeden Keeway RKS 125. Iflg. manualen skal der være 10 -20 mm, men iflg. min erfaring er den ALT for stram når man sidder på maskinen med 10 - 20 mm. Nogen som har et bud på et bedre "mål" med belastning på maskinen??
    På forhånd tak....

Kommentér på:
problem m. kædestramning

Annonce