{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.343 visninger | Oprettet:

kontrolere smøring af knaster? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lidt af et betydeligt problem.
For det første har jeg renoveret min motor på min gpz 750 unitrack med nye pakninger, pakdåser, knastkæde/ knastkædedele, slebet og justeret ventiler, så hele motororen har sådan set været skilt ad. Jeg havde justeret ventiler inden jeg startede motoren for første gang. Motoren lød til kun at gå på 3 cylinder da jeg fik startet motoren op, og det mærkedes også sådan da den trak af Helved til. forrøret fra cylinder 3 var dog også betydeligt køligere end de andre. kan dog ikke rigtig finde ud af hvorfor den gør det, for den har fået nye tændrør, testet at der er gnist på 3. tændrør og tændingssystemet er sat sammen som det var før det blev adskilt.
Det andet problem er at jeg efter at have testkørt lidt, ville tjekke ventilafstanden igen, og fandt ud af at afstanden var steget med 0,10 mm ved næsten alle ventiler, så jeg tog begge knastaksler af for at justere ventiler igen, men her fandt jeg så ud af at der var rivninger i knastakslerne på alle 4 flader hvor den roterer i lejepanderne samt rivninger i lejepanderne. Kunne dermed se at ikke var kommet oliesmøring og op til knasterne.
Afmonterede herefter bundkarret og kunne observere at sien i oliepumpen var tilstoppet af noget der mindede om tekstilrester, så jeg må på en eller anden forunderlig vis have glemt et stykke stof et sted i motoren under renovering, som har tilstopppet filteret. har nu renset og blæst alle oliekanaler opg pumpe igennem samt skiftet olie og filter. ville teste om der kom olie op til knasterne, så kørte motoren rundt vha. starteren, uden knasterne monteret så man kan se om der kommer olie op af kanalerne, men der kom intet op.
Men ved heller ikke om man kan teste at der olietilførsel til knasterne på denne måde? kan man ikke opnå det ønskede olietryk uden at motoren kører og er varm, eller uden knasterne og topdækslet er monteret ?
Altså hvordan kan man kontrolere at der kommer smøring til knastakslerne?
men kunne også godt tænke mig at vide hvorfor den kører på 3 cylinder? kunne det være pga at ventilerne ikke var justeret ordenligt eller er det måske et karburatorproblem? havde dog renset karburatorne fra ende til anden under renoveringen.

Håber i kan komme med nogle gode råd.
Mvh Anders O


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kontrolere smøring af knaster?
  • #1   15. aug 2011 Det er vel bare at montere knaster og undlade at montere ventildækslet og så tørne motoren på starteren. så kommer der olie rundt i systemet!

    Du er sikker på, at du ikke også har glemt en klud i karburatoren?


  • #2   15. aug 2011 Hvis du har rivninger på dine knaster, hvordan mon så dine lejer på krumtappen så ser ud?
    Du kan meget vel have revet plejlleje på cylinder 3, (det er som regel den der går først på en Kawa motor) hvorved kompretionen bliver for svag og så arbejder den ikke.
    Du skal nok til konsultation ved en der ved en lille smule mere om motorer end dig!


  • #3   15. aug 2011 Kasper K: Ja er ret sikker på der ikke er klud i karburatorne.
    Men det er vel ret svært at se om der kommer olie op til knasteren, når knasterne er monteret, for så skal der hældes olie på først og så er det jo svært at se om der kommer olie når oliekanalerne er skjult bag knasten.

    Karsten: Det vil undre mig meget hvis der er noget galt med et krumtapsleje, da den kørte på 3 cylinder fra første øjeblik den blev startet efter renovering. men jo det kan godt være jeg får brug for noget eksperthjælp her.


  • #4   15. aug 2011 Tro mig, hvis du smører knasterne som foreskrevet ved montering, vil du også kunne se om der bliver etableret smøring, når motoren bliver tørnet!
    Der er jo kæmpeforskel på at tørne motoren og starte den op!


  • #5   15. aug 2011 hvad er din pointe med at der er stor forskel på at tørne motore og starte den op?

  • #6   15. aug 2011 nu ved jeg ikke om det er lige så stort issue på MC som på biler , men har oliesi og pumpe været tømt skal de som regel "hjælpes" lidt igang igen = fyld pumpen med olie , ellers kan den ikke suge an og lave tryk , ved ikke hvornår olielampen skal lyse på din model men på mange biler er dkiftepunktet 0,2 bar olietryk = for sent når den lyser

  • #7   15. aug 2011 At der er mindre belastning og ikke nogen varmeudvikliing. I stedet bliver der stille og roligt opbygget olietryk og etableret smøring til fjernereliggende dele af sumpen. Bl.a topstykket!

Kommentér på:
kontrolere smøring af knaster?

Annonce