3.597 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Opfyldning af bremsevæske Opfyldning af bremsevæske

Til at starte med skulle min forbremse kun trækkes godt halvvejs ind før den klodsede forbremsen, men nu, efter noget tid, kan den næsten trykkes helt ind til håndtaget..
Jeg er ret sikker på det nok er fordi bremsesystemet er en lille smule utæt (det er sket over cirka 2k km), da der bremseklodserne ikke nedslidte endnu.
Den smule bremsevæske man kunne se i "vinduet" i bremsevæskeholderen er i øvrigt forsvundet.

Nå men jeg tænker så at jeg vil prøve at fylde noget mere bremsevæske på, og se om det hjælper. Det er selvfølgelig kun en midlertidig løsning, hvis det er fordi bremsesystemet er utæt.

Men spørgsmålet lyder så på følgende:
Der står på bremsevæskebeholderen at man skal bruge enten DOT 3 eller DOT 4 bremsevæske.. Det ser ikke ud til at man kan få fat i DOT 3 bremsevæske nogen steder, så jeg går ud fra at det er DOT 4 bremsevæske der er i nu.

Men sker der noget ved at jeg fylder DOT 4 bremsevæske på, hvis det der nu allerede er i, er DOT 3? Jeg vil helst slippe for at skulle til at udlufte bremsesystemet nemlig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Opfyldning af bremsevæske
  • #1   13. sep 2011 Nej du kan godt bruge Dot 4 ikke noget problem

• #2   13. sep 2011 Næh, ikke andet end at passe på at du ikke spilder på nogle malede dele. Men lad være med at overfylde. Fyld f.eks til ca halvt i glasset. Så har du samtidig lidt "buffer" hvis du skifter klodser.

• #3   13. sep 2011 Hvis dit system er utæt SKAL du få det lavet, både for din egen sikkerhed og andres, hvis der kommer bremse væske på dine klodser og/eller skive midster du bremsekraft big time.
    Bremse systemet er et lukket kredsløb og må ikke bruge væsken, det lille vindue er så du kan tjekke væske standen, for på den måde at kunne se om dine klodser er slidte... nye klodser = væske på max, kommer væsken ned på ca ½ så tjek dine klodser, skift også dit væske ca hvert andet år, bremse væskebeholdren sidder jo ofte frit så den bliver opvarmet af solen og nedkølet om natten så der er større mulighed for kondens i den, og så kommer der vand i væsken = igen.... bremser der kan svigte .
    Nu får jeg nok på puklen af nogen, for at være lidt for penippen, men sådan er jeg, og lidt en tøs når det gælder bremser he he........ det er skrevet i en god mening......

• #4   13. sep 2011 Jeg stemmer på den blok der siger "få det lavet ordentligt med det samme" herunder også en omgang udluftning der er svær at krybe udenom. Det er den eneste gangbare løsning når det er dine bremser vi taler om.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.924
    #5   13. sep 2011 Du starter med at pille kaliprene af og trykke stemplerne retur - så stiger væsken og luften op i beholderen på styret.
    Hvis dine klodser stadig er i live, monterer du kaliprene igen.

Så efterfylder du en smule væske - DOT4 er fint - hvorefter du pumper bremsen op igen så der er modstand.

Hvis der er noget som er utæt, skifter eller reparerer du det med det samme.

• #6   13. sep 2011 Stemmer på "Få det nu lavet ordentligt"-blokken smiley

• #7   13. sep 2011 Kan sagtens se hvad i mener.
    Men der er ikke tegn på lækage nogen steder, og der er hvert fald omkring 3mm tilbage på klodserne.

Da jeg købte cyklen for et halv års tid siden, var væskestanden i beholderen meget lav, sådan at man kun lige kunne se der var noget. Er det ikke muligt at det er sunket ned på grund af slid?

Jeg har i hvert fald fyldt den op nu, og nu virker bremser fremragende.
    Har så tænkt mig at holde et godt øje med om væskestanden falder, eller der er lækage.

• #8   13. sep 2011 Da jeg fyldte den op, lukkede for låget igen og pumpede med bremsen kunne jeg i øvrigt se der kom et par luftbobler op (gennem kig-glasset). Hm.. Men nu ser det ud til at virke.

• #9   13. sep 2011 Christ!!
    Med luft i systemet dur dine bremser ikke ordentligt. Sæt en slange på kaliberens udluftningsstuds, pump bremsevæsken ud i en beholder, og fyld op i bremsevæskebeholderen INDEN den er tom og suger luft med ned. Når der er frisk klar bremsevæske i slangen, lukker du skruen så skulle den gerne være fri for luft.

• #10   13. sep 2011 Okay okay, det gør jeg..

Tak for svarene.!

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.924
    #11   13. sep 2011 Eller gør som jeg skrev - så presser du luften op i reservoiret uden du behøver lufte ud...

Kommentér på:
Opfyldning af bremsevæske

Annonce