703 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Spm angående blink Spm angående blink

Hej MCG,

Jeg er ikke nogen elektronik-haj, men igang med at lære/øve mig.

Jeg vil skifte blinklys på min gamle CB400. De originale blink har to ledninger - en grøn og en sort.

Den sorte går i blinklyset, mens den grønne går til møtrikken (stel). http://www.motorcykelgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=17107

På de nye blink er der to ledninger ud fra blinklyset - mærket med plus og minus.

Hvordan forbinder jeg de nye blink (plus og minus) - jeg tænker at den grønne fortsat skal til stel?

/Lasse

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Monter lampe på badeværelse, og fjern gammel fastmonteret lampeudtag. 1.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.000 kr.
  • Udskiftning af køkkenbatteri 1.000 kr.
  • Have mand 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spm angående blink
  • #1   23. okt 2011 Den med minus skal til stel, den med plus skal i det stik den sorte ledning sidder i.

• #3   24. okt 2011 Har godt luret, at den grønne har set bedre tider...:-)

Lige et supplerende spørgsmål:
    På det gamle blink er der kun en ledning ud fra blinklyset - den sorte. Men når den grønne ikke kommer fra blinklyset (som på det nye blink), hvor kommer den så fra? Altså hvad er den forbundet til?
    (Jeg har ikke lige adgang til cyklen, så jeg kan ikke kigge nu).

/Lasse

• #4   24. okt 2011 Den grønne ledning er minus/stel. Stelforbindelsen i blinklyset er i gevindet/møtrik.

• #5   24. okt 2011 Det undrede mig bare, at der ikke er en minus leding fra de gamle blink, når de nye blink har både plus og minus.

Jeg forbinder plus til den sorte ledning og minus til stel.

Og prøver at kigge efter, hvor den grønne ledning egentlig slutter henne...

Tak for hjælpen.

• #6   24. okt 2011 For mig ser det ud som om ledningerne ligger i klemme ?
    Du skal sørge for at (specielt) + ledningen ikke bliver gnavet i stykker og kortslutter til stel.
    Nye blinklygter er ofte lavet af plast - derfor er der to ledninger en + og en - . De gamle er af metal og leder derfor - strømmen gennem huset.

• #7   24. okt 2011 Undgå helst at bruge stellet som leder, det giver kun dårlige forbindelser

• #8   24. okt 2011 Tak Dan. Det forklarer jo ledningsforskellen mellem de gamle blink og de nye. De nye er nemlig af plast og de gamle af metal.

Minusledningen skal jo sættes til stel - bruger man så stellet som leder?

/Lasse

• #10   24. okt 2011 Ja! Så sparer man ledning smiley
    Men for at stelforbindelsen virker, skal maling eller rust renses af så forbindelsen er optimal. Smør lidt fedt/rustbeskytter på for at undgå rust.

• #11   24. okt 2011 Så med de gamle blink, hvor den grønne ledning var koblet på møtrikken, var den grønne ledning altså stelforbindelsen til minus - der blev skabt gennem metallet.

Og med de nye blink hvor der er en minusledning, skal den sluttes til den gamle grønne ledning for at skabe stelforbindelse.

Hvis ovenstående er rigtigt, så tror jeg at jeg har forstået det...;-)

• #12   25. okt 2011 Jamen, selvfølgeligt har du forstået det smiley
    Held og lykke med projektet.

• #13   25. okt 2011 Fantastisk - tak for alle de konstruktive svar.

Eftersom jeg ikke har en teknisk baggrund, støder jeg ind i en del spørgsmål undervejs i mit projekt.

Så der kommer helt sikkert flere i samme dur...

Kommentér på:
Spm angående blink

Annonce