3.913 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Møtrik af forreste tandhjul? Møtrik af forreste tandhjul?

Hejsa.

Jeg skal have skiftet kæde + tandhjul.
I den forbindelse skal jeg have det forreste tandhjul af først, da man jo så kan holde akslen/tandhjulet med kæden ved at træde på bagbremsen.

Jeg har vippet den flige i skiven bag møtrikken ned og møtrikken burde så være lige til at løsne.

DET ER DEN BARE IKKE, ARGHHHHH!!!!!

Har også smidt en bjælke igennem hjulet, så en af de 3 "eger" går i mod og trykker ned oven på bagsvingeren.
Havde så forlænget min 32'er nøgle, så den er ca 60 cm lang. Tog virkeligt godt ved og lagde alle kræfter i, men med det resultat, at da jeg havde stået sådan i 5 sekunder og blevet godt rød i hovedet, så knækkede træbjælken og det hele fløj af h...... til!!! Jeg har nu temmelig ondt i hånden!

Jeg har også forsøgt med en lille "Harald" luft-nøgle på en hobby-kompressor og tæsket det hele godt igennem - virkede heller ikke!

Hvordan hel.... skal jeg gøre?

Når møtrikken er sikret med en flige-skive og tandhjulet sidder på en masse takker/noter, så kan jeg virkelig ikke se, hvorfor den møtrik skal være så voldspændt!?!

Mvh
Allan B

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Møtrik af forreste tandhjul?
  • #2   11. dec 2011 og der er ikke lenzgevind ?

• #3   11. dec 2011 http://www.youtube.com/watch?v=PsTUx_XZJlE

• #4   11. dec 2011 og du er sikker på det ikke er omvendt gevind, det skulle hedde links gevind ( kan ikke huske hvordan det staves)

• #5   11. dec 2011 Må se om jeg kan låne mig til en større luftnøgle.

Når jeg kigger på det gevind, som er synligt/stikker ud, så ligner det helt almindeligt højre-gevind.
    Jeg har nemlig kigget efter, om det skulle være linksgevind ;o)

• #6   11. dec 2011 Der er ingen som helst grund til, at det skulle være linksgevind.
    Lad nu være med at forvirre den stakkels mand.

• #7   11. dec 2011 jamen når en luftnøgle ikke kan få den møttrik af kunne det jo godt tænkes at være

• #8   11. dec 2011 Sådan, som han gør på Youtube-klippet, gjorde jeg til at starte med, men uden held! Den sidder bare fast!
    Bagefter blev det til et par forsøg med den lille luftnøgle - opdagede EFTER forsøgene, at jeg ved første forsøg, da det hele smuttede, havde fået den i 1. gear, så gearkassen har fået lidt tæsk af den lille (heldigvis) luftnøgle. Håber den stadig er ok!?!

Efterfølgende blev bjælken knækket i baghjulet, da jeg tog ORDENTLIGT ved med den forlængede skruenøgle (32mm top med knæk og så en hel række forlængere i røven af hinanden)

Men jeg vil forsøge at låne mig til en størrer luftnøgle og se, om ikke det kan gøre tricket. (Og huske at tjekke fri-gear inden! ;o)

• #9   11. dec 2011 Havde samme problem med en Suzuki GN 400.Løsningen var en stor luftnøgle ( og en stor kompressor ) , samt at varme møtrikken op så den var nærmest rødglødende. Så kom den også . Min kammerat har et MC værksted ,og siger at han har oplevet det masser af gange.Var ham der hjalp mig med min.
    KIM

• #10   11. dec 2011 jeg har nu altid klaret mig med en fastnøgle, eller en top med en forlænger, samt en fast forbindelse, også et par kontante slag af en mukkert, det løsner sgu det meste. når man har et ordentlig modhold... burde ikke være nødvendigt og smadre det sådan, tror problemet ligger i at folk spænder det - tørt. Og knokkel spænder det alt for meget.

• #11   11. dec 2011 du skal ikke varme den så ødelægger du pakdåsen.. større luft nøgle også igang.

• #14   11. dec 2011 Billede af den møtrik ..

• #15   11. dec 2011 i gear med grisen , ingen luftnøgle leverer moment eller heste nok til at rykke tandhjul eller kobling i smadder og ihvertfald ikke med den bette nøgle du har der !
    du skal sørge for intet kan give efter , få evt.naboen til at træde på bremsen imens så hele transmissionen belastes sammen med bremse og kæde
    og find en top der passer perfekt , 6-kantet slag top , så skal den møtrik af

• #18   11. dec 2011 OBrian J

Nu er det jo sådan at værktøj til kompressor er lavet til 6-8 bar (også det dyre professionelle) men der er en verden til forskel i hvor meget moment en luftnøgle kan lave med de 8 bar der er i en hobby kompressor, og om kompressoren kan sende 100l/m eller 280l/min luft.

Og hvis man bruger den slange man får med sin kompressor (dem til 5-600kr) så er slangen for tynd til at kunne yde de 280l/min som de fleste kompressorer kan, derfor man lige køber 10m slange med til 90kr når man køber sin kompressor.

Det eneste jeg ikke har kunne pille af med min haraldnyborg nøgle, er dækkene på bilen, fordi værkstedet spænder dem med 17kg moment, hvilket er alt alt for meget.

• #19   11. dec 2011 17kg ,- det er dælme en slat ! og kunden betaler vel når gevindet er rykket ud af hullerne og boltene ligner nitter smiley

• #20   11. dec 2011 havde en luftnøgle som heller ik ku løsne en møtrik på mit svinghjul, satte en større slange imellem og : VUPTI det kom løs

• #21   11. dec 2011 nøjagtig som Jens E skriver glemte jeg lige

• #22   12. dec 2011 Sådan lidt ud af et sidespor; Vi oplevede noget lignende forleden da vi skulle skifte dæk på sådan en "mini"-læsser. Møtrikkerne var bare hammer voldspændt. Vi har en meget stor kompressor og vi lånte os til en en enorm 1/2" luftnøgle og en tyk slange, hos Arlas værkstedsfører. De sad stadig fast, også selvom vi varmede dem med en ukrudtsbrænder! Efter vi havde flækket én skruenøgle, måtte vi købe en 1/2" nøgle med forlænger, og så ellers et vandrør ud over nøglen, og så stå op hoppe i enden af røret, før sidste møtrik slap.. Hurtig hovedregning sagde at vi lagde ihvertfald 400-600nm over den møtrik, før den slap..

Så ja, som allerede sagt, få fat i noget større luft-grej og sørg for at den ikke kan give sig, så momentet bliver lagt over møtrikken og ikke andre steder. Og så vær sikker på at du kører den rigtige vej. Hvis det alligevel ikke er nok, så ville jeg prøve på den måde vi gjorde med minilæsseren.

• #23   12. dec 2011 allan hvorfor gør du ikke bare som jeg skriver til dig, hvis du ikke kan holde den med bagbremsen, så skal du have noget i klemme i baghjulet, bare sorg for at lige smide nogle klude imellem

• #24   12. dec 2011 Har jo prøvet med en lille lægte i baghjulet og 60 cm lang nøgle, Ronnie - lægten knækkede! smiley

Jeg har en kammerat, som er nedbryder, hvor de er 2, som kører "gravko" og "ged". Den ene læsser i en MÆGTIG stor knuser til beton og den anden kører "pulveret" væk fra knuseren.
    Deres maskiner bliver voldtaget hver dag, så de splitter jævnligt det hele ad for reperationer, da det er dyrt at holde stille.
    Ham jeg kender har firmabilen (værkstedsvognen!)hjem. Den indeholder bl.a. en kæmpe benzin-drevet kompressor og en lige så stor slagnøgle, så han bakker lige til min carport og så skal vi nok få den møtrik løs!

Ellers fik jeg besked om, at T. Hansen har en elektrisk møtrikspænder, som også skulle kunne gøre det, godt nok til 500 kroner. Den hedder op til 300 nm, hvor min lille luftnøgle hedder 32 nm, så den er næsten 10 gange så stærk.

Fortsættelse følger engang i næste weekend!...........

• #25   12. dec 2011 Jeg skiftede selv kædekit på min kones Kawasaki ER6/f i foråret, og der havde jeg de samme problemer - og jeg prøvede ALT.... uden held..
    Så tog jeg en vinkel sliber med en skæreskive og skar en hak i den ene side af møtrikken så tæt på akselgevindet og tog jeg en karrosseri mejsel og en ordentlig smede hammer - og så fik den een slag, og så fik jeg den løs.... Forstår heller ikke hvorfor den sad så godt fast...
    Så ud og købe en ny møtrik - ups den var dælme dyr...
    Men så kom hun ud og køre igen.... smiley

• #26   12. dec 2011 tja de kan sidde godt... jeg har nu kun skiftet rundt på fortandhjul på min gamle r1, den sad også godt, men med et massivt beslag der passede i en stor 36 top, også et par dask med 2 kgs mukkert, så strøg den af som en mis... Det er sådan lige som om der skal et kontant slag til også det rette modhold...

• #27   12. dec 2011 Allan (Horsens) B:

Det må også være i ren desperation du prøvede med en luftnøgle rated til 32 Nm når møtrikken er spændt med 145 Nm?

Allan, tag nu bare ved den skide møtrik, og så få det rykket fra hinanden smiley

• #28   12. dec 2011 Sådan en her evt. med passende længde jernrør som forlænger kan også gøre underværker.

(link fjernet)

• #29   16. dec 2011 Så kom min kammerat forbi.
    Han havde en elektrisk slagnøgle i bilen, som vi lige prøvede med først.
    Møtrikken sad mere fast end han lige havde regnet med også, men ca 20-30 sekunder med den elektriske, så begyndte den at løsne sig, så nu er den kommet af! :o)

• #30   16. dec 2011 hehe har man ikke kræfter nok og modhold nok, må man have en længere arm... sådan sagde vi altid på det gamle værksted jeg var... og der havde vi også gang i nogle spændende sager engang imellem. Derfor er det godt og have lidt landmands-gener... Der skal indimellem virkelig rykkes igennem. Men godt i fandt en løsning... lyder til det har voldt dig lidt kvalder...

• #31   16. dec 2011 en drillenisse møtrik , den første af sin slags - prøvede i med julegrød , juletræ og tonsvis af kanel ?

Kommentér på:
Møtrik af forreste tandhjul?

Annonce