{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.410 visninger | Oprettet:

Nyt luftfilter (K&M) {{forumTopicSubject}}

Hey! Nå nu leder jeg efter et nyt projekt..

Overvejer at skifte det kedelige standard filter ud med et k&n, da jeg har hørt så meget godt omkring dem, og de kun koster en 500 kr.

Nu er min ninja med sprøjt, men hvis jeg skifter filteret ud, skal jeg så have lavet en ventil justering på motoren? Der kommer vel et anderledes flow i systemet, når den får et luftfilter som efter sigende skulle tillade mere luft adgang.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt luftfilter (K&M)
  • #1   26. jan 2012 Ventil justering har intet med det at gøre. De skal justere med et service interval. Blanding af luft og benzin skal derimod måske justeres. Det kan gøres med en powercommander eller måske i maskinen originale ECU. Om det er nødvendigt, ved jeg ikke, men ventilerne behøver du i hvertfald ikke bekymre dig om smiley

  • #2   27. jan 2012 Jeg kan se du også har en anden potte på, så uden at være sikker ville jeg gætte på det ville være smart med en indrulning.

  • #3   27. jan 2012 arh okay tusinde tak. har overvejet en pc 3 i lang tid, men de er jo lidt dyre.. Ville det ellers være en service man kunne få gjort her på forum, af nogle som har en, ligsom nogle skifter dæk osv. smiley

  • #4   27. jan 2012 PC3 er noget der skal monteres fast på din mc. Når den er monteret skal den justeres ind på et rullefelt. Der er nok ikke mange på forumet her der har et rullefelt, og endnu vigtigere, der ved hvordan man bruger det. Så du skal nok regne med at få det gjort på et værksted, det koster nok 2000-3000 kr.

  • #5   27. jan 2012 Det lidt overdrevet at få gjort på en 250'er som jeg kun har de første par år.

    Er der en letter måde at justere blandingen på?


  • #6   27. jan 2012 Nej det er ikke overdrevet, for i værste fald får du ødelagt motoren.
    Men det er helt sikkert nogle der ved mere end jeg gør som kan råde dig til at gøre dig rigtige!
    Hvorfor vil du have det andet filter i?


  • #7   27. jan 2012 Har læst meget om det, til netop min cykel skulle man kunne mærke en god forskel. I følge ninjette (internationalt ninja forum), giver den op til 2-3 hk ekstra. når man kun har 32-33 (+ lidt ekstra fra full-potte systemet), så er det noget som kommer til at kunne mæres. og ja så kan jeg bare generelt godt lide at arbejde på dyret, og kunne sige man har udskiftet dit og dat smiley

    men tusinde tak, du har givet mig en god ide omkring det i hvert fald.


  • #8   27. jan 2012 Er stadig helt ny inden for mc verden, hvad er en åben potte? , har googlet lidt men kan ikke finde en forklaring, kun folk der taler om det. smiley

  • #9   27. jan 2012 Var det mig så gad jeg ikke døje med det, skift til et orginalt filter, du får ingenting ud af k&n andet end du skal til at stå og fedte rundt med renseprodukter når filteret skal gøres rent.
    et orginalt er da nemmere, filtrere garanteret mere skidt fra og koster mindre = win win =)... men ved godt at de unge gerne vil have K&N smiley


  • #10   27. jan 2012 åben potte, betyder bare at du køber en anden udstødning, den orginale er lavet så der opstår modstand i systemet, og larmer mindre, en "åben potte" er bare en med mindre modstand og mere larm.
    så en ny potte 3000kr, pc3 = 3000, k&n filter = 500, indjustering = 2000... 8500kr er 1-2hp(måske mindre) så mange penge værd ?


  • #11   27. jan 2012 har allerede "åben potte" full Yoshimura system i carbon, vidste bare ikke det var det man kaldte for åben. smiley

    Det at gearer den er det det samme som at proppe et jetkit ind? Har hørt om disse skulle være fantastiske: http://www.dynojet.com/pdf/2193.pdf , skulle give noget ekstra bundtræk og meget bedre respons på gassen, efter sigende..


  • #12   27. jan 2012 Elias G: at geare en cykel, er når man skifter tandhjulene ud med nogle mindre/større, så ændre du gearingen.
    Det du snakker om er at dyse den om, altså skifte indmaden i karburatorene ud med noget andet, men den skal stadig forbi et dynofelt for at blive justeret ordentligt ind efter du har monteret sådan et sæt.
    Det er jo ikke lavet sådan at alle cyklen er ens, kan være din skal have 2 omgange på luftskruen hvor en anden måske skal have 1½.
    Så skal det gøres ordentligt skal du på rullefelt lige godt hvad du vælger :P... man kan så være nærig og bare lade værd, så længe ud lige checker at dine tændrør ser nogenlunde fine ud, så er der ingen fare for at der skulle ske noget.


  • #13   8. jan 2013 Hej Elias. Nå, hvad blev det til? Fik du dit K&N luftfilter (KA-2508) installeret og gav det pote? Sidder netop med installations vejledningen fra K&N og de skriver, at "This filter can be used in a stock machine, with no modifications required. If any engine modifications have been made tuning/jetting adjustments may be required". Om det gælder både for karburator versionen (USA) og/eller indsprøjtnings versionen (Europa)melder historien intet om, men det kommer vel an på en prøve smiley

  • #14   8. jan 2013 Det endte med jeg købte og installerede et andet filter, kaldet uni-filter NU-2303. tror det kostede 17$ på ebay fra usa.
    Jeg syntes ikke det gav en mærkbar forskel i hk (æv havde håbet på at den sprang fra 34 til 170 :/) MEN lydden derimod blev mere aggressiv (en smule højere og klarer), og så var mit filter 4 år gammelt og kedeligt beskidt, så det skulle skiftets og uni's var enda billigere.

    FI systemet er kun en-vejs på ninja 250'eren og den kan derfor ikke selv justere sovs/luft mixen uden pc III, MEN tror nu ikke der sker det store... Jeg selv har fuldt system + air filter og den opfører sig ikke anderledes, i form af åben ild fra udstødnigen osv. Kun lige når man skal til sverige og kører igennem tunnellen hvor der må mangle luft?, der sprutter den godt nok!


    Forresten sjovt at læse ens uvidenhed for et år siden smiley "hvad er en åben potte... hvad er gearing..." oh well we all learn smiley


  • #15   9. jan 2013 man kan jo ikke vide alt til at starte med smiley

Kommentér på:
Nyt luftfilter (K&M)

Annonce