1.062 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Sideværts slør i svingarm på R6 05 Sideværts slør i svingarm på R6 05

Har brug for lidt hjælp af de kloge hoveder her på galleriet.

Har haft min svingarm afmonteret for at smørre den op. Da jeg fik den monteret igen, kan svingarmen glide cirka en milimeter sideværts. Der er ikke noget slør i lejerne og det hele det kører fint. Spørgsmålet er så om det er normalt og hvis nej, hvad kan der så være galt?

Skal lige siges at jeg var nødt til at slå stikakslen ud, fordi den klytrøv til mekaniker der monterede den sidst ikke havde smurt stikakslen. Ved ikke om det kan ha noget at sige.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sideværts slør i svingarm på R6 05
  • #1   5. feb 2012 den bør sidde stramt i stellet... jeg har nogle gange haft svingarm af og på, på min gamle 98 r1, i forb. med ombygning... og der var intet slør, sidder der ikke sådan nogle endeskåle på svingarmen? - gør der på r1, det er ikke sådan en du mangler evt.?

• #2   5. feb 2012 Jo endeskålene sidder der, men der er lige som om spaceren er for lang, eller lejerne de sidder for langt inde i svingarmen, går jeg ikke ud fra de kan, der burde vel være et stop de går imod.

• #3   5. feb 2012 jeg må være dig svar skyldig, har aldrig skiftet dem i en svingarm... udover på en gammel cr250r fra 96 for snart 10 år siden. Men som jeg lige husker det på den gamle r1, gik den stramt i stellet... Det er ikke sådan at motoren har været ude og der er noget der er broklet i igen pga. en afstandsskive eller rør der sidder forkert eller lign? - der kan gøre at stellet er trukket fra hinanden?

• #4   5. feb 2012 http://www.motorcykelgalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=17570
    Har lige lagt nogle billeder ind. ved ikke om det kan give lidt bedre forståelse.

Nej alt er som det skal være i følge manual, der mangler ikke noget og det eneste manualen den beskriver er at der ikke må være noget slør når man tager fat bagerst på svingarmen og rykker sideværts. Det er der heller ikke.

Den sidder som sådan også stramt i stellet, den kan bare rykke sig en millimeter til siden smiley

• #5   5. feb 2012 Du skal ikke bare spænde det hårdere op?
    Er det i bøsningerne der giver sig eller bag dem?

• #6   6. feb 2012 Kan ikke spænde den hårdere op, det er #36 der bliver spændt op. Den skal kun spændes 6Nm.
    Og når den er spændt, så sidder #5 & #2i fint spændt, men svingarmen og lejerne kan give sig den der millimeter.
    Som jeg ser det, så er det enten sådan det skal være (lyder sært i mine ører) eller også så er lejerne presset for langt ind i svingarmen (lyder også sært at de skulle kunne det) eller bøsningen#2 er for lang.
    Meget mystisk...

• #7   6. feb 2012 har du smurt gevindet godt, inden du spænder? - 6nm på den stikaksel? arh... det er mindre end et oliefilter skal have... omend andet så tror jeg det er sådan det skal være. Ellers må du jo have fat i nogle tekniske tegninger der viser hvad bøsninger der skal være og hvordan og hvorledes det hele skal sidde også lige tjekke efter. En haynes vil nok være guld værd hvis du da ikke allerede har den?

• #8   6. feb 2012 offslow det er ikke stikakslen der skal spændes, men nummer #36 på tegningen i det album jeg har uploaded. Stikakslen skal spændes 95Nm
    Jeg har en original Yamaha reperations manual og der mangler ikke nogle komponenter.

• #9   6. feb 2012 Peter - Tingene er som de skal være, sådan er den bygget.

• #10   6. feb 2012 hehe havde ikke lige set det album med hvad du refererede til. Men ja nu lyder det mere rigtigt. Du skal vist til at slappe af, og lade være og være så pernitten... Det virker som om du har fundet dig et slør som du har undret dig over skulle være der, men der er en mening med det. Så rolig nu. Vi trænger vist snart til at kunne komme ud og køre lidt og nyde noget forår smiley

• #11   6. feb 2012 jamen det er da rart at høre smiley
    Offslow hvad kan jeg sige, det er en erhvervsskade smiley

• #12   6. feb 2012 kender det kun alt for godt.... smiley ting skal "passe" sammen... og ikke være noget diller daller.

• #13   6. feb 2012 Præcis smiley bare sjovt at det ikke er beskrevet i manualen at det "slør" godt må være der.

• #14   6. feb 2012 prøv da og kontakt en affjedringsmand, - og hør hvad han vil sige til det... jeg tror ikke det har nogen effekt, nærmere at det skal være der af en eller anden grund. Nok at du jo skal tænke på at alu også arbejder under varme og kulde påvirkning osv. Min egen gamle r1 lavede jeg en skadet bagsvinger om, - således den blev forlænget 30 cm... der var så nogle plader med til det linkled jeg satte i for at sænke den til dragrace, - men de plader der var med for at ændre geometrien på udveksling til affjedring det duede bare ikke... da de jo ville kunne ødelægge det øje som hele belastningen fra bagsvinger bliver overført igennem... så det blev v. det originale, også kortet vi en dæmper op så det kom til at passe.

Kommentér på:
Sideværts slør i svingarm på R6 05

Annonce