{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.742 visninger | Oprettet:

Justering af ventiler {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg synes tiden er ved at være inde til at min Yamaha XJ 400 Z skal have justeret ventiler. Desværre står jeg i det dilemma, at jeg ikke har nogen service manual til modellen, hvorfor jeg ikke ved hvad afstand der skal være i mellem knasten og vippearmen.

Jeg har målt spillerummet på to indsugningsventiler og to udstødningsventiler og har kunne få en 0,05mm sødeblad ind i mellem de tre men ikke en 0,10mm. På den fjerde var spillerummet så lille, at 0,05mm søgebladet ikke kunne komme ind i mellem.

Derudover er vippeanordningen til ventilsystemet ikke noget jeg har set før, hvorfor jeg er noget usikker på spillerummet. Der er otte knaster men 16 ventiler.

Jeg har forsøgt at tage et par billeder af anordningen, men har desværre ikke et ordenligt kamera til rådighed lige pt. hvilket desværre tydeligt afspejler kvaliteten af billedet.

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

(link fjernet)

Håber i kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Justering af ventiler
  • #1   3. mar 2012 du mener vel 2 knaster og 8 vippearme?


  • #2   3. mar 2012 men de skal bar stilles som alle andre med vippe arme.


  • #3   3. mar 2012 To knaster og otte vippearme? Der er otte knaster og 16 ventiler. Én knast til to ventiler - har jeg ikke set før.

    Okay, men hvilken afstand skal der så "normalt" være i mellem?


  • #4   3. mar 2012 har prøvet og søge fter lidt data om ventil spillerummet. desv uden resultat.

  • #5   3. mar 2012 knastaksler så. min fejl

  • #7   3. mar 2012 Tak for linket Baco. Jeg har også fundet en anden side, som siger 0,11 - 0,15mm til indsugning og 0,21 - 0,25 mm til udstødningsventilerne.
    Link: http://yamahaclub.com/forums/topic/20650-divvy-valve-clearances/

    Synes dog 0,15 - 0,25 lyder af halv meget til udstødningsventilen, tiltros for at det er dem som bliver varmest.

    Det er dog bare slet ikke samme ventilationsanordning som er på min. Derfor er jeg noget usikker på de afstande. Samtidig er ventilernes nuværende spillerum meget smal, hvilket undre mig lidt.


  • #8   3. mar 2012 Troels - Tror måske jeg måler det forkerte sted så. Undersøger jeg lige i morgen smiley

    Tror det er den eneste her i danmark, og da modellen ikke har været importeret til europa, kun det japanske marked, findes der ikke noget Haynes manual desvære.

    Baco - Hvem er Fisker? smiley


  • #9   4. mar 2012 Pas på. Der findes også en luftkølet XJ400s. Og det er den der omtales i de 2 links.
    Synes også de omtalte ventilspillerum lyder for høje til en vandkølet motor.

    Et kvalificeret gæt fra min side, så er motoren i din model, nok den samme der bruges i de tidlige FZR 400. Der er en FZR400 service manual her
    http://www.manualedereparatie.info/en/categorii/yamaha.html

    Hvis du er på facebook, så søg efter en gruppe der hedder practical sportsbikes. Det er et blad der koncentrerer sig om MC'er fra 1970-1999, og blandt gruppens brugere (og bladets læsere) er der nogen med stor viden om "Grey imports", altså maskiner tiltænkt det japanske marked.


  • #10   4. mar 2012 Baco - Takker, kunne godt være man skulle prøve og høre ham ad hvis det er.

    Jeser [Virum] P - Ja jeg er klar over at den er luftkølet. Sammen med at systemet er anderledes, er jeg ret usikker på det.

    Jeg har været inde og finde manualen til FZR400 og her er afstanden større end ved Xj400S, især på udstødningsventilerne.
    Indsugningsventil: 0,11 - 0,20mm
    udstødningsventil: 0,21 - 0,30mm

    Facebook gruppen lyder interessant. Kunne godt være man skulle prøve og søge der inde. Tak for rådet.


  • #11   4. mar 2012 Ja den luftkølet xj400 har kun 8 ventiler.


  • #12   4. mar 2012 Jeg har nu været ude og måle det korrekte sted på alle ventilerne, og til min undren er det ikke helt ved siden af de mål som der er komme frem her.

    Når jeg skriver fx 0,10-0,15 så er det fordi at jeg kunne få en 0,10 mm søgeblad ind i mellem men kneb med en 0,15mm. Jeg har ikke nogle søgeblade som ligger i mellem desværre.


    Indsugning:
    Ventil nr. 1: 0,10 – 0,15
    Ventil nr. 2: 0,05 – 0,10
    Ventil nr. 3: 0,10
    Ventil nr. 4: 0,10
    Ventil nr. 5: 0,10 – 0,15
    Ventil nr. 6: 0,10 – 0,15
    Ventil nr. 7: 0,10 – 0,15
    Ventil nr. 8: 0,10

    Udsugning:
    Ventil nr. 9: 0,20
    Ventil nr. 10: 0,20
    Ventil nr. 11: 0,10 – 0,15
    Ventil nr. 12: 0,10 – 0,15
    Ventil nr. 13: 0,15 – 0,20
    Ventil nr. 14: 0,20 – 0,25
    Ventil nr. 15: 0,20 – 0,25
    Ventil nr. 16: 0,20 – 0,25

    Undre mig lidt over at det ikke er "værre" for synes den var begyndt at 'tigge' lige rigeligt.


  • #13   4. mar 2012 Tjaeee der er en indsugningsventil der står for stramt og et par på udstødningen der kan strammes lidt.
    Vil anbefale et sæt søgeblade. Kan fåes hos louis mv


  • #14   4. mar 2012 Jesper [Virum] P - Ja der er et lidt småjustering, men synes ikke det er voldsomt.

    Jeg har et søgeblad-sæt men det springer med 0,05mm.
    Kan godt være jeg skal have fat i et sæt, som ikke springer så meget, indenfor det område.


  • #15   4. mar 2012 Ja det var også det jeg mente, et sæt med andre mål.

Kommentér på:
Justering af ventiler

Annonce