991 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

V-motor contra parallel/række V-motor contra parallel/række

Hvad er det lige med de v-motorer som gør dem så udødelige.

Uden at være motoringeniør, skulle man jo tro at fabrikkerne, på en billigere måde, kunne få en parallel-twin til at lyde og køre som en V2 ved at ændre på kranken og tændingsrækkefølgen. Men en ER6'er lyder jo ikke som en SV650?

Også med de 4-cylindrene. V4 er højt berømmet, men det skulle da være muligt at efterligne på en række-4'er. Ligesom Yamahas crossplane.

Handler det bare om at en V-motor skal se ud som en v-motor altid har gjort eller?

Ligesom der skal være korkpropper i rødvin, selvom skruelåg egentlig var bedre smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækkeklip + køre afklip på lossepladsen 2.000 kr.
  • Fjernelse af ukrudt på fortov 700 kr.
  • install a few ikea items 550 kr.
  • Fjerneukrudt/ stort bed. 2.000 kr.
  • Toilet der løbet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  V-motor contra parallel/række
  • #1   9. apr 2012 NEJ!!!! skruelåg er og bliver ALDRIG bedre end kork!!!

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
    #2   9. apr 2012 Man har eksperimenteret med motorers slagrækkefølge i mange år, for at kunne frembringe netop den lyd, det grip og den karakteristik man ville have.

Tag f.eks Big Bang 2-taktere, der designet som en 5 cylindret motor, selvom den kun har 4. Der kommer 4 gange tænding og forbrænding i røven af hinanden og så en femte sekvens hvor der ikke sker noget - men hvor man har regnet ud at bagdækket når at få bedre fat i asfalten, før de næste 4 pulsslag kommer.
    Motorerne tager 16.000 omdrejninger i minuttet, som rundt regnet giver 266 gange i sekundet hvor dækket når at få bedre bid i asfalten før man igen overfører kræfter til det...????
    Kørerne sagde dengang at det virkede, og omgangstiderne lyver jo ikke - ligesom ingeniørerne næsten ikke kunne få armene ned igen fordi dækkene holdt længere....

266 gange i sekundet..... smiley

Hvis man lige tænker over det engang, bør der ikke være noget overraskende ved at folk faktisk KAN mærke forskel på en V2, R3, V4 og R4, som for det meste roterer noget langsommere end 16.000 rpm. Her ser vi bort fra vibrationer og lyd, som for de fleste også er en stor del af det at køre MC.
    Der findes masser af modeller derude som på tværs af konstruktioner, leverer tæt på identiske effekt- og moment kurver - men hvor der er ENORM forskel på hvordan det føles at køre dem.

• Sajmon ™

#3   9. apr 2012 Tag f.eks en Yamaha TRX 850 - den lyder og trækker nøjagtigt som en V2.

Det gør en ER-6 eller en GS500 eddermanme IKKE - selvom de kører ganske fortrinligt... Ihvertfald den første. smiley

• #4   9. apr 2012 Det' rigtigt, R4 yder fantastisk på en Dyno, men v-motorer har åbenbart et træk som lettere overføres til asfalten. Disse millisekunders ujævne træk gør måske forskellen.

• Sajmon ™

#5   9. apr 2012 Ja helt sikkert.

Netop DET er hele ideen med Crossplane konstruktionen, som jo har ophold i effektleveringen. Jeg har mødt et par stykker som kører på dem, som beskriver følelsen af det med ordene "det er som om gaskablet er forbundet direkte ned i asfalten uden motor imellem"...

Det er lidt den samme forskel jeg oplevede da jeg skiftede til R4 baneged sidste år, som jeg synes var direkte KEDELIG i forhold til min V2, selvom den har 60hk mere og mindst det samme moment ved de samme omdrejninger. Hvordan siger man "kedelig" om 180hk når man kan køre den ved bundgas???

Der må være noget om snakken... smiley

• #6   9. apr 2012 Men Yamahas crossplane har jo ikke gode salgstal, (og det tror jeg ikke handler om at den bruger mere benzin). Det må være svært at være bilfabrik. De andre kan jo også kigge måbende over på BMW' antikke boxer-konstruktion, som stadig har en stor fanskare.

• #7   9. apr 2012 ÉN ting er helt sikkert, der kommer til at stå en crossplane R1 på matriklen her, spørgsmålet er bare om hvornår

når man først har prøvet den, så vil man ikke have andre R4 litermaskiner

• Sajmon ™

#8   9. apr 2012 Yamahas Crossplane er kommet lige midt i en finanskrise, så den har haft det svært.

For bare 5 år kunne MC'er sælge sig selv - DET kan de ikke idag...

• Sajmon ™

#9   9. apr 2012 Jeg tror det er meget vigtigt man ikke lader salgstal komme ind i den her snak, for det er ikke repræsentativt for om en given konstruktion rent faktisk ER bedre / dårligere.

Lav en R4 Crossplane motor i en mere mainstream MC med sammenlignelige effekt tal for det segment den skal konkurrere med - så skal du bare se. smiley

• #10   9. apr 2012 Kunne være fedt med en naked crossplane, det er vel også snart tid til en ny FZ1 (:
    Syntes den har også fået hug i div test på bane, hvor de dog tit slutter at med at de ville vælge den på vejen..

• #11   9. apr 2012 Salgstal handler om mange ting, enig, jeg sidder bare med et fromt ønske om at mc-fabrikanterne ville lancere sjovere og sjovere cykler, istedet for motorer der kan rotere 20.000 o/m eller endnu flere hestekræfter.

• Sajmon ™

#12   9. apr 2012 Store tal sælger - det ved du jo. smiley

• #13   9. apr 2012 Ja, ligesom z750 foretrækkes frem for en er6, apropos en anden debat her på mcg.

• Sajmon ™

#14   9. apr 2012 Jeps. smiley

Men det er KUN lyden, affjedringen og de manglende kræfter der afskrækker mig fra en ER6... smiley

• #15   9. apr 2012 en mc med en hundested motor ville være fedt

• #16   9. apr 2012 Jeps, en stjernemotor er en smart ting. Men en V8 kommer lige i rumpetten af den, skarpt forfulgt af en række 6'er. De har alle den fordel at 1' og 2' ordens kræfterne (stempler og plejlstænger) afbalancerer sig selv.

Hvis du vil have en MC med Hundested motor, skal du bare købe en gammel Matchless eller lignende. De ryster lige så meget, og der komme lige så meget olie ud i alle samlingerne. Tro mig, jeg har haft en del af dem.

• #17   10. apr 2012 Peter K: Var nu mest pga størrelsen, og lyden af ægte fiskekutter. Er fint tilfreds med Zuki'en

• #18   10. apr 2012 Ja, godt lyder de jo. Jeg kan stadig huske lyden af en flok Norton Manx der kom susende, heldigvis kan de findes på Youtube. Den ultimative lyd er en Honda RC166 der kommer skrigende med over 18.000 o/min. Det er nok den mest ekstreme motor der er lavet nogensinde.

Min russer kan gå tomgang med 200 o/min når den er varm og sat på lav tænding. Så kan man mærke hver enkelt udstødningspuf forskudt for hinanden i hver lydpotte når man holder hænderne bag.

Kommentér på:
V-motor contra parallel/række

Annonce