991 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
18 Svar
V-motor contra parallel/række V-motor contra parallel/række
Hvad er det lige med de v-motorer som gør dem så udødelige.
Uden at være motoringeniør, skulle man jo tro at fabrikkerne, på en billigere måde, kunne få en parallel-twin til at lyde og køre som en V2 ved at ændre på kranken og tændingsrækkefølgen. Men en ER6'er lyder jo ikke som en SV650?
Også med de 4-cylindrene. V4 er højt berømmet, men det skulle da være muligt at efterligne på en række-4'er. Ligesom Yamahas crossplane.
Handler det bare om at en V-motor skal se ud som en v-motor altid har gjort eller?
Ligesom der skal være korkpropper i rødvin, selvom skruelåg egentlig var bedre
0 synes godt om
jul 2010
Følger: 16 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 35 Svar: 472
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
Tag f.eks Big Bang 2-taktere, der designet som en 5 cylindret motor, selvom den kun har 4. Der kommer 4 gange tænding og forbrænding i røven af hinanden og så en femte sekvens hvor der ikke sker noget - men hvor man har regnet ud at bagdækket når at få bedre fat i asfalten, før de næste 4 pulsslag kommer.
Motorerne tager 16.000 omdrejninger i minuttet, som rundt regnet giver 266 gange i sekundet hvor dækket når at få bedre bid i asfalten før man igen overfører kræfter til det...????
Kørerne sagde dengang at det virkede, og omgangstiderne lyver jo ikke - ligesom ingeniørerne næsten ikke kunne få armene ned igen fordi dækkene holdt længere....
266 gange i sekundet.....
Hvis man lige tænker over det engang, bør der ikke være noget overraskende ved at folk faktisk KAN mærke forskel på en V2, R3, V4 og R4, som for det meste roterer noget langsommere end 16.000 rpm. Her ser vi bort fra vibrationer og lyd, som for de fleste også er en stor del af det at køre MC.
Der findes masser af modeller derude som på tværs af konstruktioner, leverer tæt på identiske effekt- og moment kurver - men hvor der er ENORM forskel på hvordan det føles at køre dem.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
Det gør en ER-6 eller en GS500 eddermanme IKKE - selvom de kører ganske fortrinligt... Ihvertfald den første.
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
Netop DET er hele ideen med Crossplane konstruktionen, som jo har ophold i effektleveringen. Jeg har mødt et par stykker som kører på dem, som beskriver følelsen af det med ordene "det er som om gaskablet er forbundet direkte ned i asfalten uden motor imellem"...
Det er lidt den samme forskel jeg oplevede da jeg skiftede til R4 baneged sidste år, som jeg synes var direkte KEDELIG i forhold til min V2, selvom den har 60hk mere og mindst det samme moment ved de samme omdrejninger. Hvordan siger man "kedelig" om 180hk når man kan køre den ved bundgas???
Der må være noget om snakken...
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
når man først har prøvet den, så vil man ikke have andre R4 litermaskiner
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
For bare 5 år kunne MC'er sælge sig selv - DET kan de ikke idag...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
Lav en R4 Crossplane motor i en mere mainstream MC med sammenlignelige effekt tal for det segment den skal konkurrere med - så skal du bare se.
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.278
Syntes den har også fået hug i div test på bane, hvor de dog tit slutter at med at de ville vælge den på vejen..
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.791
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 67 Svar: 20.919
Men det er KUN lyden, affjedringen og de manglende kræfter der afskrækker mig fra en ER6...
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.278
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Hvis du vil have en MC med Hundested motor, skal du bare købe en gammel Matchless eller lignende. De ryster lige så meget, og der komme lige så meget olie ud i alle samlingerne. Tro mig, jeg har haft en del af dem.
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.278
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Min russer kan gå tomgang med 200 o/min når den er varm og sat på lav tænding. Så kan man mærke hver enkelt udstødningspuf forskudt for hinanden i hver lydpotte når man holder hænderne bag.
V-motor contra parallel/række