963 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550 Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550

Jeg har siden oktober kæmpet for at få sparket liv i min Yamaha igen uden held. De sidste par dage har den stået til ladning, som stadig har været uden held. Har formiddags givet den en snaps i hver cyllinder, men stadig uden så meget som et livstegn.
Min storebror og svigerinde kommer tilfældigvis på besøg. Spørger min storebror hvad der kan være galt med den, og forsøger så at starte den (BRUM BRUM!) så starter den sgu :S

Hvad i hede hule h***** skete der lige der? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • USM HALLER disassembly - today! 1.410 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550
  • #1   9. apr 2012 Du har sikkert haft druknet den - og han gav den så fuld gas da han prøvede at starte den?

  • #2   9. apr 2012 Du skriver jo selv forklaringen: Du sparker den.
    ;O)


  • #3   9. apr 2012 Der er nok det samme galt, som på alle andre XJ modeller af ældre dato; For lav start spænding.

    Det er så tåbeligt skruet sammen, at tændspole for strøm EFTER starteren, og det er ikke særligt hensigtsmæssigt, da startrelæ skal have en minimum spænding på (hæng mig ikke op på det, men vistnok 11,5 volt).
    Når der trykkes på startknappen, føder man altså startmotoren med det samme, og lader resten gå til tændspole og relæ - og hvis ikke batteriet og alle forbindelser spiller 110%, så sker der intet!

    Det kan imidlertid let løses.
    Køb et almindeligt 12v arbejdsrelæ, samme slags man bruger til lys.
    Monter der så start knappen aktiverer kontaktsættet, og lukker op for strøm, du trækker direkte fra batteri via relæet, til tændspolen.
    Det tager under 1 time at fikse, og du har med garanti altid startstrøm nok, sålænge batteriet altså lever smiley

    Du kan finde masser af eksempler på, at folk med ældre Yamaha cykler, har samme problemer...
    http://www.ezz.dk/185196-startproblemer-xj900

    PS - Den starter super nemt så´n XJ - og du vil altid kunne løbe den i gang.
    Jeg vil vædde på, at din bror ikke holdt starteren ret længe - faktisk startede den sandsynligvis efter et MEGET kort tryk på knappen?


  • #4   10. apr 2012 Det var ikke ham der startede den, det var mig, men gjorde nøjagtig det samme som jeg nu plejer at gøre.
    Igen idag startede den perfekt smiley Så når der bliver godt vejr i det nordjyske, så skal den da luftes smiley


  • #5   10. apr 2012 Tricket med at relæ-linke strømmen direkte til tændspolen vil gavne dig - tro mig smiley
    Jeg ved at der er mange der kender problemet.


  • #6   10. apr 2012 Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen når det gælder el. Gearkasser, det kan jeg finde ud af, men el, det er pain in the ass.
    Er det noget som selv jeg kan finde ud af, og er det 'ufarligt' for biken?


  • #7   10. apr 2012 Det er ganske harmløst, og dog alligevel ligger der strøm og ampere bag.

    I al sin enkelthed går det ud på, at den ledning der i dag tilfører strøm til tændspolen, klippes over, og der indskydes et relæ, der klikker nær du trykker på knappen.
    Relæet har 4 ben, og der er som regel et nemt diagram med, der viser hvilke 2 der er kontakt ben, og hvilke 2 der er forbrug.
    De 2 andre, forbindes på den ene side til tændspolen, og på den anden side direkte til batteriet (med en sikring i mellem naturligvis).

    Se evt. dette diagram - det er samme opskrift. (link fjernet)

    Her er det bare et horn der monteres, hvor tændspolen er hornet (billede), og kontakten er "OEM horn".


Kommentér på:
Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550

Annonce