963 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550 Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550
Jeg har siden oktober kæmpet for at få sparket liv i min Yamaha igen uden held. De sidste par dage har den stået til ladning, som stadig har været uden held. Har formiddags givet den en snaps i hver cyllinder, men stadig uden så meget som et livstegn.
Min storebror og svigerinde kommer tilfældigvis på besøg. Spørger min storebror hvad der kan være galt med den, og forsøger så at starte den (BRUM BRUM!) så starter den sgu :S
Hvad i hede hule h***** skete der lige der?
0 synes godt om
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 171
apr 2006
Følger: 51 Følgere: 51 MC-er: 24 Emner: 61 Svar: 3.940
;O)
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Det er så tåbeligt skruet sammen, at tændspole for strøm EFTER starteren, og det er ikke særligt hensigtsmæssigt, da startrelæ skal have en minimum spænding på (hæng mig ikke op på det, men vistnok 11,5 volt).
Når der trykkes på startknappen, føder man altså startmotoren med det samme, og lader resten gå til tændspole og relæ - og hvis ikke batteriet og alle forbindelser spiller 110%, så sker der intet!
Det kan imidlertid let løses.
Køb et almindeligt 12v arbejdsrelæ, samme slags man bruger til lys.
Monter der så start knappen aktiverer kontaktsættet, og lukker op for strøm, du trækker direkte fra batteri via relæet, til tændspolen.
Det tager under 1 time at fikse, og du har med garanti altid startstrøm nok, sålænge batteriet altså lever
Du kan finde masser af eksempler på, at folk med ældre Yamaha cykler, har samme problemer...
http://www.ezz.dk/185196-startproblemer-xj900
PS - Den starter super nemt så´n XJ - og du vil altid kunne løbe den i gang.
Jeg vil vædde på, at din bror ikke holdt starteren ret længe - faktisk startede den sandsynligvis efter et MEGET kort tryk på knappen?
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Igen idag startede den perfekt
mar 2005
Jeg ved at der er mange der kender problemet.
nov 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 101 Svar: 524
Er det noget som selv jeg kan finde ud af, og er det 'ufarligt' for biken?
mar 2005
I al sin enkelthed går det ud på, at den ledning der i dag tilfører strøm til tændspolen, klippes over, og der indskydes et relæ, der klikker nær du trykker på knappen.
Relæet har 4 ben, og der er som regel et nemt diagram med, der viser hvilke 2 der er kontakt ben, og hvilke 2 der er forbrug.
De 2 andre, forbindes på den ene side til tændspolen, og på den anden side direkte til batteriet (med en sikring i mellem naturligvis).
Se evt. dette diagram - det er samme opskrift. (link fjernet)
Her er det bare et horn der monteres, hvor tændspolen er hornet (billede), og kontakten er "OEM horn".
Mærkelig maskine sådan en yamaha xj550