Ventiljustering på CB750 84 Ventiljustering på CB750 84
Hej
Min CB 750 (mini boldor) går ikke helt optimalt, især når den er kold. Den larmer lidt fra primærkæden, men har snakket med en mc mekaniker, der siger at sådan en honda skal rasle lidt hehe, men at jeg ville kunne halvere støjen ved at synkronisere mine karburatorer.
Dette har jeg så gjort idag, men syntes stadig ikke at den går helt optimalt.
1. skal jeg stramme knastkæden op, justere tænding og ventiler og derefter prøve igen?
2. Er det svært at justere ventiler på denne motor?
3. Køber man et "shimssæt" hjem med forskellige størrelser eller måler man og bestiller dem hjem man skal bruge?
4. Generalle råd fra CB ejer modtages gerne
Håber i kan hjælpe
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
husk der er to knastkæder i sådan en Honda og ja, ventiler knast og tænding skal være justeret inden karburatorene.
Husk du skal bruge et specialværktøj til ventiljustering, hvis du vil undgå at pille knasterne ud.
Jeg har oseaner af ventilbrikker så jeg kan lave et sæt dil dig, send en pm.
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 20
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 20
Har kigget i min Haynes ang. justering af knastkæderne. Umiddelbart virker det lige til, men det er utroligt dårligt beskrevet og der er ingen billeder af hvilke bolte der er i spil og hvor deres placering er. nogen der har erfaring med dette?
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
Derinde findes alle oplysninger om disse cykler, problemløsninger, ombygninger, specs og data.
Mvh. Steinmar
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 20
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
skal dog siges at det er en evig diskussion på cb1100f.net om både metode og spillerum. En af monster-brugerne, som bruger cb'ere til dragrace og af eget udsagn har skruet i flere hundrede motorer, skriver at 0,05 mm er det helt optimale. Men som sagt er ikke alle enige, særligt da han altid gør tingene mere indviklet end nødvendigt. Af hans udsagn og erfaring er netop 750'eren den mest solide af modellerne, da både 900 og 1100 har det med at sætte en pjejlstang gennem blokken, hvis alt går galt. Givet vis pga. den større slaglængde. Kan varmt anbefale sitet hvor alle spørgsmål i forvejen kan findes besvaret, så pas på med at spørg uden en grundig søgning.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
Ventilspil er som sagt tidligere 0,06 - 0,13, så pas på med med nullerne, 0,06 er 6 hundrededele - 0,6 er 6 tiendedele altså 10 gange mere !!!!
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 203
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
Om det kun skulle gøre gavn på dragrace cykler, tvivler jeg på, men mere løft (større åbning) af ventilen betyder at ved lave omdrejninger bliver motoren lidt sløvere med derimod meget mere livlig ved høje omdrejninger.
Men det kan også anbefales at følge Haynes, men des nærmere du kommer max spillerum, des mere får du ud af motoren.
Mvh. Steinmar
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 405
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 20
Tak for jeres hjælp.. det sætter jeg pris på!
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
Jeg har set masser af de 16v motorer der har brændt, især ud ventiler fordi de kørte med for stram tolerange.
apr 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 20
Ventiljustering på CB750 84