2.976 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Ventiljustering på CB750 84 Ventiljustering på CB750 84

Hej

Min CB 750 (mini boldor) går ikke helt optimalt, især når den er kold. Den larmer lidt fra primærkæden, men har snakket med en mc mekaniker, der siger at sådan en honda skal rasle lidt hehe, men at jeg ville kunne halvere støjen ved at synkronisere mine karburatorer.

Dette har jeg så gjort idag, men syntes stadig ikke at den går helt optimalt.

1. skal jeg stramme knastkæden op, justere tænding og ventiler og derefter prøve igen?

2. Er det svært at justere ventiler på denne motor?

3. Køber man et "shimssæt" hjem med forskellige størrelser eller måler man og bestiller dem hjem man skal bruge?

4. Generalle råd fra CB ejer modtages gerne smiley

Håber i kan hjælpe

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Løs flise skal repareres / udendørs 500 kr.
  • Skrue ting ned ifm flytning 550 kr.
  • Plæneklipning med opsamling 1.000 kr.
  • Samle Ikea sovesofa Landskrona sammen 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ventiljustering på CB750 84
  • #1   22. apr 2012 Hej Morten,
    husk der er to knastkæder i sådan en Honda og ja, ventiler knast og tænding skal være justeret inden karburatorene.
    Husk du skal bruge et specialværktøj til ventiljustering, hvis du vil undgå at pille knasterne ud.
    Jeg har oseaner af ventilbrikker så jeg kan lave et sæt dil dig, send en pm.

• #2   22. apr 2012 fandt efter lidt søgen den her smiley http://www.youtube.com/watch?v=elKilUuKM8U

• #4   23. apr 2012 Hans Henrik.. det med magneten skal jeg huske smiley

Har kigget i min Haynes ang. justering af knastkæderne. Umiddelbart virker det lige til, men det er utroligt dårligt beskrevet og der er ingen billeder af hvilke bolte der er i spil og hvor deres placering er. nogen der har erfaring med dette?

• #5   23. apr 2012 Proceduren for ventiljustering og knastkædestramning er godt beskrevet i Haynes på sider 11, 12 og 13. Det er bedst at måle ventil-spillerummet og og derefter måle tykkelsen på de shims. Så ved du i hvilken retning du skal med justeringen. Bare pas på at mellemrummet er et sted mellem 0,12 og 0,15, det giver det bedste resultat. For at læse mere om modellen og diverse ombygninger og forandringer på Boldor cyklerne kan du oprette dig som bruger på http://www.cb1100f.net/
    Derinde findes alle oplysninger om disse cykler, problemløsninger, ombygninger, specs og data.
    Mvh. Steinmar

• #6   23. apr 2012 Det kan nemt blive en stor opgave at justere ventilerne på en bolle og jeg vil råde dig til at anskaffe et bredt sortiment, special værktøjet og noget godt målegrej.. ellers er du bagefter fra starten. Har selv justeret på min og det tog (som total rookie) en mindre evighed, men så er resultatet også meget tilfredsstillende. Knastkæderne er selvjusterende og skal bare løsnes lidt og spændes igen, hvis der altså er mere at give af. good luck

• #7   25. apr 2012 så har jeg fået justeret knast kæderne. Steinmar. er 0.12-0.15 ikke for meget? Haynes siger 0,06-0.13?? og kan det passe? eller tror i at der skulle ha stået 0.6-0.13

• #8   25. apr 2012 Incase Steinmar ik svarer, så vil jeg mene 0,06-0,13 er det rigtige. En af guru'erne på cb1100f.net påstår endda at det sådan set bare skal være mellemrum.

• #9   26. apr 2012 Ganske go guide her.. http://www.cb1100f.net/Other/valvechart/papalukervalveadjust.pdf

skal dog siges at det er en evig diskussion på cb1100f.net om både metode og spillerum. En af monster-brugerne, som bruger cb'ere til dragrace og af eget udsagn har skruet i flere hundrede motorer, skriver at 0,05 mm er det helt optimale. Men som sagt er ikke alle enige, særligt da han altid gør tingene mere indviklet end nødvendigt. Af hans udsagn og erfaring er netop 750'eren den mest solide af modellerne, da både 900 og 1100 har det med at sætte en pjejlstang gennem blokken, hvis alt går galt. Givet vis pga. den større slaglængde. Kan varmt anbefale sitet hvor alle spørgsmål i forvejen kan findes besvaret, så pas på med at spørg uden en grundig søgning.

• #10   26. apr 2012 Nu er der meget forskel på om der skal køres drag eller hverdags kørsel og det gælder alle motorer, så en CBér til daglig brug skal ventileerne justeres så tæt på max spillerummet som muligt for at kunne køre de 5000 km som Honde anbefaler mellem justeringerne.
    Ventilspil er som sagt tidligere 0,06 - 0,13, så pas på med med nullerne, 0,06 er 6 hundrededele - 0,6 er 6 tiendedele altså 10 gange mere !!!!

• #11   26. apr 2012 sven K - det må næsten være soncirate du snakker om der, men mener også tydeligt at han i en af de tidliere post gfjoprde klart at de 0,05mm var på de motorer der kørte på bane og ikke var helt standart, men det er de 0,06-13 mm du skal gå efter, har selv lige indstillet min 900 i weekenden, men eller brug cb1100f.net, er en rigtig god side

• #12   26. apr 2012 Good point og ja det er netop sonicrete jeg hentyder til. Har også indstillet mellem ,06 og ,13. Må igang med at læse på sitet igen, men bare hårdt at komme alt sonicretes igennem smiley

• #13   26. apr 2012 Grunden til at sonicrete anbefaler 0,006" eller 0,15 millimeter er at, efter hans udsagn, knastakslerne bliver "løftet" i lejebakkene ved at trykke ned på ventilkoppen/shimsen og derfor er det nødvendigt at indstille spillerummet i den større ende for at opnå den udregnede ventilåbning..
    Om det kun skulle gøre gavn på dragrace cykler, tvivler jeg på, men mere løft (større åbning) af ventilen betyder at ved lave omdrejninger bliver motoren lidt sløvere med derimod meget mere livlig ved høje omdrejninger.

Men det kan også anbefales at følge Haynes, men des nærmere du kommer max spillerum, des mere får du ud af motoren.

Mvh. Steinmar

• #14   26. apr 2012 Steinmar>> løftes ventilerne ik mere med mindst spillerum? der trykkes der vel mere ned.. eller

• #15   26. apr 2012 Sven K, jo der dummede jeg mig, det må I undskylde smiley

• #16   26. apr 2012 smiley min grundvold blev ellers rystet der

• #17   26. apr 2012 ..men mener altså han har skrevet at 0.05 MM er ok.. Muligvis fordi han jo konstant bygger motoren om.

• #18   26. apr 2012 Ham der sonicrete har meget fastholdte meninger om diverse ting og en af dem er ventiljustering, men 0,05 mm er ikke nok. Jeg ville sige at 0,10 skulle være minimum og 0,15 maximum, men igen; det er kun min mening .

• #20   28. apr 2012 Jeg måler spillerummet og dem der er imellem 0,06-0.13 lader jeg være som de er smiley og dem der er uden for data, skal jeg satse på at få dem så tæt på 0,06 dom muligt eller på 0,13?

Tak for jeres hjælp.. det sætter jeg pris på! smiley

• #21   28. apr 2012 Jeg vil bestemt råde dig til at gå så tæt til 0,13 som muligt og dem der er 0,06 ville jeg også give en shim 0,05 tyndere.
    Jeg har set masser af de 16v motorer der har brændt, især ud ventiler fordi de kørte med for stram tolerange.

• #22   28. apr 2012 Det vil jeg gøre

Kommentér på:
Ventiljustering på CB750 84

Annonce