{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.315 visninger | Oprettet:

T500 1973 Gearolie. {{forumTopicSubject}}

Vil skifte olie på gearkassen på min nye Suzuki T500. Manualen siger 20w40 motorolie. Jeg har Castrol Classic 20w50 på lager. Mon ikke den er fin ?

Iøvrigt siger den 1,2 liter i manualen og på blokken men jeg mener man skiftede mening undervejs så der altså skal 1,4 liter på. Er jeg på rette spor ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  T500 1973 Gearolie.
  • #2   8. jun 2012 Manualen siger Motorolie. Multigrade motorolie 20w40. Hvis det var vigtigt med Special gearolie vil jeg tro man havde skrevet det. ?

• #3   8. jun 2012 Umiddelbart vil 20w50'eren være mere rigtig, tror jeg.

• #4   8. jun 2012 20w50 svare til en 90'er gearolie, så det kan du sagtens bruge

• #5   8. jun 2012 http://www.sandyfamily.com/Additional/visc.jpg <- der er et fint billede der viser det.
    Men der er så nogle andre addektiver i motorolie, men siger manualen 20w40 motorolie, så smider du bare noget motorolie på den smiley

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
    #6   8. jun 2012 Her er der lidt om t 500 gearkesse,, vælg teknik og så næsten forneden på siden.
    http://www.classicsuzuki.com/hem.html

• #7   8. jun 2012 Det er en classic olie. Tror ikke den har de forkerte additiver. Har smidt den på. Koblingen virker fint.

• erik m
    erik m Tilmeldt:
    nov 2010

Følger: 1 Svar: 4
    #8   9. jun 2012 Egentligt er det synd at du er ved at ødelægge en Classic Cykel som en T500.
    En 2 takt motorcykel har aldrig og skal heller ikke køre med motorolie i gearkassen. I gamle dage målte man viskositet på gearkasseolie som feks10/30w. I dag heddder det feks 75w/85 gearolie.
    Alm motorolie smører ved forbrænding, og det er der forhåbentlig ikke i din gearkasse, så ud med olien inden det går galt.
    din lokale forhandler har olien til 70-80 kr pr liter.
    MEN VALGET ER DIT.

• #9   9. jun 2012 Aha. Er det så den forbrænding der foregår i topstykket ude ved ventiler og knastaksel, eller den forbrænding der foregår nede omkring krumtap og lejer?

Hvis fabrikken siger motorolie og Castrol leverer olien som den blev fremstillet den gang - og det gør Castrol Vantage - så ville jeg tro på dem. Det er ganske korrekt at der bruges forskellige additiver i motorolier og gearolier fordi der stilles forskellige krav, men mange gamle motorer og transmissioner har lejer og bøsninger der ikke tåler moderne oliers additiver. Derfor er det en god ting, hvis man kan få olie som den var, eller undersøge meget nøje, hvilke moderne olier man kan bruge.

For mange ældre motorer er moderne selvrensende olier den visse død, for der er ikke noget oliefilter til at fange de opslæmmede partikler olien fører med rundt. Derfor var det i gamle dage ret almindeligt at man ved hver 4-5 olieskift tappede den gamle olie af, og hældte skylleolie på motoren og lod den køre lidt. Den opløste alt snavset der lå rundt omkring og man kunne så tappe det af. Ofte var den kulsort efter 2-3 minutter og der kom store klumper aflejringer med ud. Derefter hældte man den rigtige olie på som man skulle køre med.

• #10   10. jun 2012 Ja erik M Nu er Ejeren af Suzukien, Claus jo ikke i gang med ødelægge en gammel klasikker men spørger bare om der er nogen der ved lidt omkring ole kapacitet mv.Det er rigtig at fabrikken går over til 1,4 l olie fra model T500K, L M og GT 500 A og B. De anbefaler en 20 / 40 multigrade olie ( but not friction modified if posisible ) som de skriver.Siden halvfjerserne har olie udviklet sig meget så der er sikkert mange meninger om hvad der bedst i dag . Tror der er en et klip på nettet om hvorledes man kan indsætte en plade på de ældre gearkasser og således forbedre dem Hilsen Thomas S

Kommentér på:
T500 1973 Gearolie.

Annonce