1.315 visninger
|
Oprettet:
T500 1973 Gearolie. {{forumTopicSubject}}
Vil skifte olie på gearkassen på min nye Suzuki T500. Manualen siger 20w40 motorolie. Jeg har Castrol Classic 20w50 på lager. Mon ikke den er fin ?
Iøvrigt siger den 1,2 liter i manualen og på blokken men jeg mener man skiftede mening undervejs så der altså skal 1,4 liter på. Er jeg på rette spor ?
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 445
75W/ 85
se her:
http://www.wemoto.com/bikes/suzuki/t_500_r_j_k_l_m/71-75/picture/gearbox_rock_oil_-_per_litre/
Denne her kan også bruges:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=7060961054&n=1388086125&pn=1758400170
Hilsen Kenneth.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 171
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 171
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.769
Men der er så nogle andre addektiver i motorolie, men siger manualen 20w40 motorolie, så smider du bare noget motorolie på den
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
http://www.classicsuzuki.com/hem.html
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 171
nov 2010
Følger: 1 Svar: 4
En 2 takt motorcykel har aldrig og skal heller ikke køre med motorolie i gearkassen. I gamle dage målte man viskositet på gearkasseolie som feks10/30w. I dag heddder det feks 75w/85 gearolie.
Alm motorolie smører ved forbrænding, og det er der forhåbentlig ikke i din gearkasse, så ud med olien inden det går galt.
din lokale forhandler har olien til 70-80 kr pr liter.
MEN VALGET ER DIT.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 849
Hvis fabrikken siger motorolie og Castrol leverer olien som den blev fremstillet den gang - og det gør Castrol Vantage - så ville jeg tro på dem. Det er ganske korrekt at der bruges forskellige additiver i motorolier og gearolier fordi der stilles forskellige krav, men mange gamle motorer og transmissioner har lejer og bøsninger der ikke tåler moderne oliers additiver. Derfor er det en god ting, hvis man kan få olie som den var, eller undersøge meget nøje, hvilke moderne olier man kan bruge.
For mange ældre motorer er moderne selvrensende olier den visse død, for der er ikke noget oliefilter til at fange de opslæmmede partikler olien fører med rundt. Derfor var det i gamle dage ret almindeligt at man ved hver 4-5 olieskift tappede den gamle olie af, og hældte skylleolie på motoren og lod den køre lidt. Den opløste alt snavset der lå rundt omkring og man kunne så tappe det af. Ofte var den kulsort efter 2-3 minutter og der kom store klumper aflejringer med ud. Derefter hældte man den rigtige olie på som man skulle køre med.
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 164
T500 1973 Gearolie.