5.517 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Pindsvejser - Æggeskallen Pindsvejser - Æggeskallen

Min billige CO2 svejser er direkte håbløs efter min mening, så nu ser jeg mig om efter maskiner der bare holder.

Min kones veninde har en pindsvejser til salg til en meget favorabel pris lyder det til. Det er den klassiske Æggeskal svejser.

Men jeg gider jo altså ikke at smide penge efter noget som kun holder 1 uge, som min CO2'er næsten kun gjorde.

Er der nogle som har erfaring med en sådan svejser?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af 2-3 meter skur 1.300 kr.
  • Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Fjernelse af gammel oliefyr/kedel 500 kr.
  • Flytte vandhane og tilrette afløbsrør 1.200 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Lugning af ukrudt i hæk 1.130 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pindsvejser - Æggeskallen
  • #1   17. jun 2012 Den holder evig, men den er hvis ikke hel lovlig. Mener ikke arbejdstilsynet kan lide den, det er hvis noget med at den kan give stød. Fik ihvertfald at vide at det var derfor vi skulle af med den på firmaet (til smedens store ærgelse)
    Men det er der sikkert nogle der ved mere om end mig.

• #2   17. jun 2012 Giver alle pindsvejsere ikke et bette RAP hvis man dummer sig? Det gjorde de i hvert fald da jeg gik på EUC Nord i Frederikshavn. Fik til tider lidt ala når man tager tændhætten af tændrøret på en maxi smiley

• #3   17. jun 2012 Ægget er noget at det bedste brugte du kan fremskaffe.
    Grunden til at de blev afskaffet i sin tid var at tomgangsspændingen var for høj, så når der var fugtigt vejr, og man slyngede håndtaget med elektrode i over skulderen, og den ramte ryggen så kunne den finde på at tænde... sådan lød rygterne ihvertfald. jeg fik selv 3 stk af teknisk skole da de blev afskraffet.

vh Smeden.

• #4   17. jun 2012 Hvor tynde materialer kan jeg svejse i? For det går jo heller ikke hvis den er så høj på minimum at det hedder minimum 10 mm jern smiley

• #5   17. jun 2012 jeg vil til hver en tid bruge co2 til mindre ting, en pindsvejser er altså lidt for industri agtig til hobby værkstedet, og ikke særlig handy.. for ikke at snakke om at elektroder er en videnskab i sig selv..
    men hvis du er dygtig kan et æg svejse i alt.. Næsten smiley

• #6   17. jun 2012 Jeg har fået 10 i alle pindsvejseprøver. Det er ganske vidst ikke 12, men det er vel nogenlunde til at forsøge smiley
    Ville meget hellere over i den anden grøft, med en TIG svejser, for som du siger så er den meget industri-'plaget'. Men jeg kan få den for kun 1000 kr og der medfølger elektroder.

• #7   17. jun 2012 pindsvejsere kan ikke rigtig bruges til tynde materialer de er til grovere brug, enten en co2 eller en tig, går ud fra det er noget bil eller noget i den stil du skal bruge den til, men der er altid veligeholdelse på svejsere om det er den ene eller anden, men ja der fås ikke bedre pindsvejser end æget,

• #8   17. jun 2012 Du kan tro jeg savlede også over skolens TIG svejsere hver dag da jeg gik der. Hver gang der var en ledig stund, så listede jeg over for at 'tigge'. Men TIG er simpelthen så dyre syntes jeg smiley

• #9   17. jun 2012 Hvilken co2 svejser er det da du har? 10 i pindsvejsning? Har du noget særlig erfaring inden for svejsning eller har du bare taget et 5 ugers kursus?

• #10   17. jun 2012 Frederikshavns tekniske skoles TIG-svejsere er nu ellers ikke super. Mest pga. misbrug.
    - Men jeg går og sparer op til et TIG-svejseværk hjem til. Man kan lave et super resultat (med øvelse).
    På den sidste virksomhed jeg arbejdede i, havde de Kemppi TIG-svejseværk. - Og det er godt nok noget af det fedeste jeg har prøvet at svejse med.

• #11   17. jun 2012 Peter Modvind
    Det var på smedeforløbet

Emil H
    Ja man kunne ikke sætte sig ved en TIG'er uden elektroden var helt flad. Så jeg var fast gæst ovre i vådsliberummet smiley
    Hvad koster sådan en du snakker om?

• #12   17. jun 2012 Medmindre du har noget erfaring med svejsning andet end et mindre kursus eller andet så vil jeg mene at alt andet end et co2 anlæg af ordenlig kvalitet er spild af dine penge. Migatronic´s gamle rally serie kører på 220 volt og den kan klart anbefales, modsat de gasløse man kan købe i jem&fix, bilka mm. Harald Nyborg sælger også nogle som hedder Telwin, har selv en og den er ganske ok, men igen det SKAL være med flaske til. En elektrode svejser får du ikke noget brugbart ud af i under 6-8mm plade uden at have erfaring med det.

Aner desværre ikke hvad "smedeforløbet" er?

• #13   17. jun 2012 Peter
    Det er et forløb du har inden du skal i praktik. Med pind har jeg svejset i ned til 3 mm med et fint resultat. Men til noget derunder bliver det sgu svært.

• #14   17. jun 2012 Nå ok, det har så skiftet navn siden jeg stod i lære. Du vil stadig næppe for en maskine som er ligeså flexsibel som en mindre co2 maskine. Uanset hvilken elektrode svejser, er den stærkt overdimensioneret til 3mm plade

• #15   17. jun 2012 Ja, wolfram-elektroden er altid flad. Men tit er de revnet i håndtaget, eller i kobber-rørene deri. Ellers er der brændt hul på kablet så den suger ilt med ind, og laver sugehuller. Ellers er tilslutningerne på svejseværket ødelagt. Mage til møj de har. smiley

Jegkan faktisk ikke huske hvad de koster. - Men ALT for meget til hobbybrug. Tror de snakkede om 75.000 + moms for dem der kunne AC/DC-svejse og med vandkølet håndtag. Lækkert stykke værktøj. smiley

• #16   17. jun 2012 Hvis du vil ofre ca. 2000, kan du finde en brugt tigsvejser, og med den kan du også svejse med elektroder.

• #17   17. jun 2012 Emil
    Ja men det er jo ikke maskinens skyld, men de klovne der benytter dem (eller hvad de nu kalder det) smiley

Tom
    Tjah, når pengene er til det, så kan en lidt ringere TIG'er sikkert også tjene en godt. Det behøver selvfølgelig ikke at være den bedste af de bedste.

• #18   18. jun 2012 10 på grundforløb som smed eller hvad? Haha

• #19   18. jun 2012 De fleste TIG-værker kan også svejse med pind, hvis du skifter slangen/kabel. Æggeskallen er som andre har været inde på nærmest udødelig, men den er ikke skabt til tyndplade og småting. Det er mest til konstruktionssvejsning.

Jeg ville spare sammen, og købe et brugt tig-værk. Så kan du svejse næsten alt hvad dine kvalifikationer tillader.
    Et tig-værk kan også bruges til at varme en fastgroet bolt, hvis man er lidt fantasifuld smiley

• #20   18. jun 2012 Til hobby brug er en pindsvejser op ad bakke smiley ingen tvivl om at skal man svejse en storebæltsbro så er der kun pinden. men hvis det er cyklen.små beslag,en havelåge og hvad man ellers får puttet ind under begrebet hobby. så er co2 nr 1. (ikke telvin fra H-nyborg de er kun anvendelige hvis du dyrker hammer kast :-))

Og vil man kunne det hele i garagen så skal co2en kombineres med en lille tig.
    Jeg har en migatromic pilot1500. Har endnu ikke mødt en opgave den ikke magtede ( og så køre den på 230v) men undvære co2eren det ville jeg dæleme nødigt

• #21   18. jun 2012 Så er den jo brugbar, men ingen tvivl om at både TIG og MAG svejser skal der spares op til smiley

• #22   18. jun 2012 Æggeskallen er simpelthen pisse ulovlig i dag.....co2 svejser er udemærket til de fleste opgaver, men lidt svært hvis du skal svejse i rustfri materialer.....og hvis du har en co2 svejser ude i garagen, vil tråden i rullen ruste.. så spar op og køb en tig svejser evt. een som osse kan svejse med pinde....og så kan du osse svejse i tynde rustfri materialer.... der findes masser af gode mærker...selv foretrækker jeg Migatronic....

• #23   18. jun 2012 @jørgen.

Hvis tråden ruster i garagen, så er det på tide at få løst fugt problemet. Eller nu man skal bygge et lille isoleret værksted i forlængelse af bilens sovekammer smiley det er ikke til at holde ud at alt værktøjet går til... ( pindene er mere følsomme over for fugt end CO2 tråd :-))

Enig i at et æg ikke er en go investering. Spar sammen til en mere anvendelig maskine.

Kommentér på:
Pindsvejser - Æggeskallen

Annonce