1.579 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Selvjusterende blandingsforhold? Selvjusterende blandingsforhold?

Daw.

Jeg har undret mig over, hvorfor en motorcykel ikke bare selv kan justere blandingsforholdet til der, hvor den yder bedst.
Så kunne man skifte filtre og udstødninger osv. uden at skulle have powercommander og alt muligt på.

Hvis motorcyklen i forvejen har en lambdasonde, hvorfor skulle det så være så svært at lave?
Hvad mangler?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardin i Velux vindue. 1.000 kr.
  • Hæng 5 billeder op på vores kontor 500 kr.
  • Handyman 1.400 kr.
  • Sæt et skab fast mod vægen 799 kr.
  • Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Klippe hæk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Selvjusterende blandingsforhold?
  • #1   16. aug 2012 Der er jo lige nogle forurening krav og støjkrav som den skal overholde for at den kan godkendes til at køre på vejen

• #2   16. aug 2012 Og hvorfor skulle fabrikanterne lige være intrasseret i det ???

De giver jo lige som en eller, anden form for garanti.

• #3   16. aug 2012 Ja, det er selvfølgelig rigtigt, men det ville den vel netop kunne overholde, hvis den kunne regulere ud fra hvad den måler, og ikke bare nogle foruddefinerede værdier? Den vil jo så ikke yde bedst, under alle forhold, men så forurene mindre under alle forhold, hvis du kan følge mig?
    Selv med en powercommander, er værdierne jo forudbestemt.

Hvis man får en maskine rullet ind med powercommander, og man så skifter tændrør eller udstødning, eller lavet andre modifikationer så som at stryge motoren let med en fjer, så har man jo nærmest spildt de penge.

Simpelthen lave en boks der kan ændre sine værdier automatisk. Hvad kræver det?

• #4   16. aug 2012 BMW GS1200'eren er selv justerende, så det eksistererer skam.

• #5   16. aug 2012 Raving4fun: Hvad mener du?

• #6   16. aug 2012 Thomas: Okay, interessant.

• #8   16. aug 2012 For en lambda sonde ( narrow band ) kun kan fortælle om air/fuel blandingen er mager - korrekt - fed ud fra et given brændstof hvor imod en Wideband sonde sender et elektrisk signal til en styre boks der så omsætter det elektriske signal om til et korrekt blandingsforhold inden for få decimaler omkring air/fuel blandingen så den hele tiden er korrekt, en wide band sensor er desuden også udstyret med et varmelegme somden skal bruge for at måle korrekt.
    Og da det er nok med en lambda sonde for at styre benzin blandingen og den er meget billigere, så bruger de selvfølgelig dem.
    Se evt. dette link.
    http://www.enginebasics.com/EFI%20Tuning/AF%20Ratio%20Basics.html

• #11   17. aug 2012 powercommander og mange andre fabrikanter har en autotune + wideband som man kan montere på motorcykler med indsprøjtning som man så kan bruge til at rette air-fuel blandingen til det ønskede blandingsforhold, og evt. lægge den justerede air/fuel blanding ind i mappen.

• #12   17. aug 2012 Lambda er og bliver et reguleringssignal som forholder sig til hvad der er sket. Den bruges primæret til at efterregulere blandingen under konstante omdrejninger og belastninger. For at styre motoren under forskellige belastninger og omdrejningstal er der nød til at være nogle forprogramerede parametre, som styrer blanding og tænding i forhold til det som du beder motoren om at gøre. Såsom airflow måling eller tryk måling i indsugningen samt gasspjældsposition. Hvis man plusselig giver fuld gas for at accelererer så kan styringen jo ikke vente på at få et signal om hvad der måles i udstødningen. Så skal styringen reagerer på de signaler som kommer fra sensorer, på den anden side af motoren om man så må sige !

• #13   17. aug 2012 Nu skal vi lige starte med at fastslå, hvad en Lambda sondte er. Det er en gang billiger lort, der måler som vinden blæser. Forstået på den måde, den koster vil ikke mere en max 100,- at fremstilde. Her ud over er de følsom som bare S.... over for varme. Hvis jeg ikke lige huske helt fejl, så er Bosch LSU4 lavet til at måle ved 835 grader. For at holde sondten stabil er der indbygget et varmeleme i den. Her ud over kommer så det næste problem, når sonden kommer for langt. Ud over normal arbejdsområde er fejl visningen betydliger støre pga varmen. Så hvis den viser korekt ved eks Lambda 1 viser den måske 10% fejl ved Lambda 1.2 Men den fejlvinsning kan også let være 15% eller 5%
    Af sammen grund er det normal, at lambdasonten har størst effekt. Ved fast hastighed, så snart der bliver ændret for meget / hurtig på TPS. Er styringen nød til at køre efter fastlagte data fra Rpm, Map sensor, TPS, Temp (Motor / luft)
    Normal bruges Lambdasonten, op til ca 60% af max Rpm og TPS.

En Lambdasonte er RIGTIG god ved "Close-loop" (Stabil belastning)

Dirty H
    Wideband lambdasone køre vis digital signal, det er ret firkandtet når det ses på oscilloskop.

• #15   17. aug 2012 God bless carbs smiley men spændende læsning ellers! har aldrig helt forstået hvordan de lambda sonder egentlig fungerer.

• #16   17. aug 2012 Okay. Måske det kræver noget der kan udlæse en effektkurve. Jeg tænker, at hvis den kunne læse effektkurven et sted fra, kunne den lave kurven så optimal som mulig. Men, ja, hvordan skulle man lige lave et rullefelt på selve cyklen smiley

• #17   17. aug 2012 rullefelt på selve cyklen.... Det er ved at være en gammel opfindelse, har det på min og virker sådan set fint nok.

Effektkurven kan du som sådan, ikke rigtig bruge til noget. Den kommer helt af sig selv, når blandingsforholdet eller er rigtig.
    Jeg ved god mange ,bruger den til at justere efter. Men det er sku en lorte undskylding for IKKE at have en rigtig gastester og bremse på rullefeltet.

• #18   17. aug 2012 Fast Eddie 21.... .

Sjovt nok du siger det, for mange år siden var jeg blandt de første. Der virklig begyndte at arbejde med, indsprøjtning på motorcykler.
    Idag lader det til, der er flere penge i kaburatore. Det lader til at de fleste har glemt hvordan de virker. Lidt sjov udvikling .-)

Kommentér på:
Selvjusterende blandingsforhold?

Annonce