7.920 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Tændrør levetid 2-takter Tændrør levetid 2-takter

Hej venner

Jeg oplever engang i mellem et tændrør ligepludseligt dør på mine 2-taktere. Det sker aldrig på 4-takterne.

Har i også erfaring med, at 2-taktere kan bruge et sæt tændrør på en sæson?

De tænder jo også dobbelt så ofte, som en 4 takter - så måske derfor?

Men - det kan måske også være noget overspænding eller noget?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tændrør levetid 2-takter
  • #1   5. nov 2012 Havde samme problem på min gocart, nogle gange kun en ½ omgang, andre gange 3 omgange, heldige gange kunne de køre månedsvis. En dag havede jeg kun et gammelt tændrør fra min bil, det kunne holde så det blev aldrig skiftet.
    Jeg tror din mc får for fed olie-blanding, mit bud olien ikke bliver forbrændt.


  • #2   5. nov 2012 Hmm. Måske. Men røret/ne dør simpelthen. Selvom jeg renser dem af brænder dem tørre så er der bare ikke liv i dem mere. De ser egentlig ikke specielt olierede ud.

    Nå - men heldigvis er tændrør ikke så dyre - og det her har dog holdt hele sæsonen - men alligevel lidt underligt..

    Min MZ oplevede jeg det samme på - et nyt tændrør som kun holdt meget få ture..


  • #3   5. nov 2012 Det lyder til at den ikke står rigtig i tænding og derfor bliver for varm.....

  • #4   5. nov 2012 hvad for nogen køre du med smiley


  • #5   5. nov 2012 Jeg kører med NGK B7HS. Det er min T350 Rebel fra 1972 jeg oplever det på. Måske jeg bare har været uheldig med et par rør. Men - jeg synes nu aldrig der er problemer med tændrør normalt.

    Kan platiner være dårlige og have noget at sige?

    Den går fint fint i motoren. Nogle gange - inden tændrøret døde helt -har jeg lagt mærke til den gerne ville skyde lidt på den ene cylinder når den var helt kold. Det lød netop som om tændingen lavede knuder - men det har måske været tændrøret som allerede var ved at begå selvmord dér..


  • #6   5. nov 2012 hvis dine platiner er slidt kan det godt have noget at sige

  • #8   5. nov 2012 Nu er det faktisk rigtig mange Mcer 4 takker der tænder hver gang stemplet er i top

    Og jeg har før spurt hvad er det der dør på et tændrør når det har været badet i Benzin , hvad sker der rent fysisk ? Har ikke fået nogen svar endnu ?


  • #9   5. nov 2012 nej nej nej smiley

    michrev er inde på det rigtige

    tændrør i 2-strokere bliver ikke slidte , de dør af olien , forstået på den måde at de kortslutter mellem center og sideelektrode , ikke noget der kan ses med det blotte øje , men man bør da kunne køre en 3-5000 km på et sæt rør hvis man er god til at varme op og lade den brænde rent hver gang den kører

    i nogle tilfælde kan man dræbe et sæt rør ved at have choke på for længe når man varmer maskineriet op (i tomgang , not recomended)

    per E det du omtaler kaldes wasted spark , altså det med den tænder hver gang den er i top


  • #10   5. nov 2012 hov der manglede da lige lidt smiley

    per E i gamle dage sagde man at det var bly der kortsluttede tændrør men den er ikke gangbar lægere , tror at når man har druknet et sæt rør i en 4-takter har man en tendens til at ville oplive dem for enhver pris og det nok er der de dør , havde man bare haft tålmodigheden til at lade dem tørre var man nok bedst tjent med det , tror ikke at roterende stålbørster eller gas/iltafbrænding er det smarteste træk selvom det er meget brugt

    bare min teori , den står helt for egen regning så bare gør hvad i kan for at skyde den isænk smiley


  • #11   5. nov 2012 Dingle

    Ja det nemmelig Wasted spark og alle Mcer med 2 tændspoler bruger det system, mange nyere Japser er dog gået over til at at tændspolen er bygget sammen med tændrørshætten, men de kan stadig være sat op som wasted spark, det der sikekrt kommer bag på mange er at sådan noget som Indsprøjt dyser også kan køre fra 1 til 2 eller 4 på en gang

    Det med de kortslutter, hvor er det henne på selve tændrøret ? fordi det er jo ikke synligt nogen steder, jeg kunne forstille mig at måske er det selve porcelænet i bunden der kan revne ved at det får meget kulde(benzin) når det er varmt , men ved det faktisk ikke ? Jeg har googlet det for lang tid siden uden at finde svar , men måske var mine søgeord forkerte


  • #12   5. nov 2012 På min Dragbike har jeg et meget krafig tændnings anlæg, som faktisk tænder 3 gange for hver stempelslag op til ca 4000 omd for at få brændt alt gammel benzin af
    Multi strike, kaldes det, simpel hen så der er plads til mere nyt smiley = hk, på en standart Kawa ZX12R har de målt op til 15 hk , bare ved at gnisten er kraftig nok til at kunne antænde hurtigt nok over hele fladen ved høje omd.
    Her er en lille film af mit opsæt 7 cm gnist i tomgang smiley og det gør herre nas


    http://www.motorcykelgalleri.dk/video/tuningprojekter/8164-nyt_taendnings_system_turbo_


  • #13   5. nov 2012 jeg kunne forstille mig at måske er det selve porcelænet i bunden der kan revne ved at det får meget kulde(benzin) når det er varmt

    ja den vej havde jeg aldrig spekuleret i smiley

    men den forklaring jeg engang havde læst (mener det var i performancetuning 2-strokes) var at det skulle være blyforbindelserne i benzinen men den er jo lidt passe , dog kunne der være andre opløsningsmidler der også kunne være synderen , vistnok tetracloretylen skulle være værrer end benzin men åbenbart meget brugt som affedter før i tiden ie også brugt til tændrørsrens


  • #14   5. nov 2012 hehe , har luret dine gnistfilm , det ligner noget der sparker seriøst reuw , hvor mange amps trækker det ??

    og 3 gnister ?? men det er vel en på det korrekte tidspunkt og så en kort efter samt en på udstødningstakten (som i wasted spark) ??


  • #15   5. nov 2012 De ligger som en fortændning/ normal/ og så en afterburner smiley
    Og de trækker 7 amp, og man er slet ikke itvivl når man får stød skulle jeg hilse og sige, og anlæget kører i wasted spark


  • #16   5. nov 2012 ja kan nu også se efter at have set filmen igen at du skriver 7 amps , tror dig gerne med hensyn til det kan mærkes at blive zappet smiley

    har kun prøvet almindelige tændingssystemer i tomgang og det kan da godt give lidt trækninger , dog har jeg prøvet at få et knald fra et coronatreatmentsystem , kun 2kv men med 400 skud i minuttet samt god stel til maskinen vågner man da lige :-0

    coronatreatment http://www.youtube.com/watch?v=wyc9qnDg2Fg&feature=related


  • #17   5. nov 2012 Det skete faktisk efter jeg havde kørt ret længe i tomgang med choker på, da det var koldt. Det kan sagtens have været blevet for vådt på den ene cylinder og dermed kortsluttet. Virker meget rigtigt.

    Jeg tror jeg vil være mere varsom med chokeren i fremtiden - jeg bruger den knapt nok om sommere, chokeren, og knallerten er kørt i vinterhi nu.

    Spændende snak - mange tak for alle jeres rigtig gode indlæg!


  • #18   5. nov 2012 jamen velbekomme der

    bare husk at når du varmer din 2takter op skal den have nogle RPMs blips til en 5-6K , den får varmen hurtigere og du sviner ikke dine rør til

    som ham den forreste http://www.youtube.com/watch?v=MdmxtpfBOl4

    ham bagved lyder nu mere som når jeg varmer smiley


  • #19   5. nov 2012 Kender i det, man svarer lieg så klog man nu er, og så går der lige en time , og ma sidder og tænker SKREV JEG VIRKELIG DET smiley

    Vedr mit tændnings system og 3 gnister hedder det Spark Restrike og ikke multi strike som er noget helt andet Grrrrrrrrrrrrr


  • #20   5. nov 2012 hehe google faktisk multistrike og fandt en masse vrøvl og andre forslag smiley

  • #21   5. nov 2012 ja nu blev jeg så nysgerig og googlede lige Spark Restrike

    Blev jeg så klogere ?

    Systems and methods for controlling an internal combustion engine include determining presence of charge dilution and selecting a spark restrike mode to provide multiple spark events during a single combustion cycle. Charge dilution may be determined based on commanded air/fuel ratio and exhaust gas recirculation, for example. Multiple spark events may be controlled using time-based restrike or current-based restrike in response to one or more operating parameters or conditions.

    Jeg tror bare jeg siger Game Over smiley


  • #22   5. nov 2012 ja det lyder da godtnok som en salgstale af rang smiley eller google translate frem og tilbage en 3-6 gange smiley

  • #23   5. nov 2012 Brøv lige at tjekke olipumpe !
    Hvis den står forkert kommer der for meget 2 takt olie i benzin

    lavede selv det nummer på min suzuki gt 250

    prøv at sætte et B9 tændrør på i stedet for B8

    hilsen Kenneth.


  • #24   5. nov 2012 Jeg tror ikke dine observationer er generelt dækkende for hverken totaktere eller firetaktere. Her er et par kommentarer, som du måske kan finde en smule oplysning i........

    Tændrør er en meget udsat sliddel idet der, for hver gang der sker gnistdannelse, fjernes materiale fra elektroderne.

    Hvornår tændrør skal skiftes, beror på flere faktorer.
    Overordnet kan det nedkoges til tændrørstype, motortype og belastning.
    Dog… Kører man fx med uoriginale tændspoler, der giver højere spænding, vil det naturligvis også øge erosionen på tændrørene. Er der andre problemer i motoren som fx ukorrekt karburatorjustering (for fed blanding) m.v. der giver øget belægning, vil det formentlig betyde, at det er fornuftigt at skifte tændrør i stedet for rengøring, der kán medføre skader. Taber man et tændrør kan der også ske skade (som ikke er umiddelbar synlig).

    Tidligere fandtes der kun standardtændrør og intervaller helt ned til 8000 km var ikke ualmindeligt.
    I dag findes der et væld af forskellige tændrør til stærkt varierende priser og kvalitet/holdbarhed . Det mest ekstreme jeg har set, er tændrør der står oplistet til at kunne holde 160.000 km!!!

    Fejl i tændingssystemet kan give en række mere eller mindre generende eller direkte ødelæggende fejl.
    Fokuserer vi på tændrøret kan der være forskellige fejl herpå. Fx kan isolatoren været revnet (uden synlig fejl), afstanden mellem stel- og centerelektrode kan være for stor eller lille, stelelektroden er bøjet skæv i forhold til centerelektroden, korrosion fx på terminalen der giver dårlig kontakt til tændspolen og nedsætter spændingen til tændrøret m.v.
    En ”fejl” som mange begår under fejlsøgning er, at de anser helt nye ubrugte tændrør for fejlfri. De kan imidlertid være så fejlbehæftede, at de er ude af stand til at give gnist!

    Typiske problemer relateret til fejl i tændingssystemet herunder tændrørsfejl:
    1. startproblemer
    2. fejltænding især ved accelleration og/eller hvor motoren skal trække mere end normalt fx op ad en bakke eller høj fart (ujævn motorgang fx det ”rykker” i køretøjet under kørsel, det kan føles som om noget hiver bagud i køretøjet, forsinket/”mærkelig” reaktion på speeder)
    3. (Lidt) dårligere benzinøkonomi, tilsodning af tændkammer herunder tændrør og udstødningssystem
    4. For højt varmetal (dvs IKKE korrekt tændrør) kan medføre fx tændingsbanken (for tidlig tænding), gennembrænding af stempeltop, hurtig nedslidning af tændrør. Tændrøret vil formentlig være hvidligt og måske have små metaldråber på stelelektroden.
    5. Kan man høre ”klikken” der ikke skyldes fx ventiler, kán det være gnister der springer udenfor motoren pga dårlig forbindelse, knækket/beskadiget højspændingsledning (mellem tændspole og tændrør)
    6. Får du stød ved at berøre et tændkabel er det defekt og bør udskiftes. Det bliver kun værre smiley
    7. For varm motor. For tidlig tænding (ofte samen med tændingsbanken)
    8. tændrør bliver for varmt: For dårlig kontakt mellem tændrør og topstykke.

    De forskellige leverandører har så forskellige tiltag der bl.a. skulle gøre tændrørene mere holdbare og/eller give bedre og mere stabil gnistdannelse bl.a. til specialformål som fx race. Her er motorerne hårdere belastet end til alm. Gadebrug og især temperaturen er en ret vigtig parameter her.
    Hver gang der kommer en gnist slides tændrøret. Hvis vi forestiller os et sådan så skal vi først erkende at elektricitet er ”dovent”. Det tager altid den letteste vej. Hvis vi forestiller os at der er en lille forskel på afstanden mellem centerelektroden og de omgivende elektroder, så vil gnistdannelsen ske hvor afstanden er mindst. Tankegangen bag tændrør med flere elektroder er så at når der er slidt (eroderet) en smule øges afstanden og så opstår gnisten så i stedet et af de andre steder hvor afstanden eller rettere modstanden er mindst osv. Det er fejlagtigt at tro, at der opstår 2 simultane gnister på tændrør med 2 elektroder og 4 gnister ved tændrør med 4 elektroder.
    Når afstanden så er blevet for stor alle steder vil gnisten have vanskeligt ved at springe og tændrøret skal skiftes. Tændrør er normalt så billige at det normalt kun bruges som en nødløsning, men man kan justere afstanden manuelt så man kan klemme en lille smule levetid mere ud af tændrøret. Er tændrøret så slidt øges risikoen imidlertid for mangelfuld tænding (misfire) så det er KUN en nødløsning, når du står midt i Mojaveørkenen og har glemt at tage ekstra tændrør med……
    Elektrodetyper: standard jern-nikkellegering, kobberkerne, dobbel kobberkerne (såvel center- som stelelektroden har kobberkerne), nikkel-Yttrium (stelelektrode af nikkel-chrom og centerelektrode er Yttrium), Wolfram (tungsten ), polonium, sølv, guld-Palladium, Iridium, platin/dobbelt-platin (begge elektroder kan være belagt eller bestå helt af Pt. Sidstnævnte er i sagens natur ret dyre).
    guld-Palladium og Iridium skulle bl.a. være mere ”modstandsdygtig” overfor belægninger.

    Selvsagt har disse IKKE samme holdbarhed/serviceinterval, så det er sådan set ret vanskeligt at udtale sig generelt om, hvornår tændrør skal udskiftes alene set ud fra tændrørstypen.


  • #25   5. nov 2012 skip dine ngk rør, vi brugte dem på crossværkstedet, men hvis ungerne tullede for meget rundt ved lave omdr, eller ikke slog choocker fra med det samme døde ngkérne konstant..

    Fik omkodet tændrørene til denso, virkede langt bedre og kunne også bedre klare hvis de druknede maskinen..



  • #26   6. nov 2012 Jeg har før hørt, at NGK kan finde på at begå selvmord pga. den slags ting. Man kan jo ikke rigtig undgå, at de bliver våde - måske især det ene hvis cylindrene ikke kører 100% ens mht. choker og benzinblanding osv. Jeg vil nok prøve at finde et Denso-alternativ til rørne. Desuden vil jeg gerne finde et varmere rør - så det bedre kan brænde eventuelt olie af. De ser lidt snaskede ud mine rør nemlig -selv når de virker.

    Jeg har ikke indtryk af at den får specielt for meget olie - den ryger faktisk ikke når motoren er varm - og jeg vil egentlig hellere have den får en anelse for meget olie end for lidt. Så oliepumpen vil jeg lade stå hvor den gør.


  • #27   6. nov 2012 ngk eller denso er hip som hap , mine penge går dog altid til ngk da jeg har lært at gennemskue deres varmetabeller/egenskaber

  • #28   6. nov 2012 ved ikke hvordan de gamle suzukipumper justeres men de gamle yamahapumper halvere mængden med tiden , så et lille tjekup er aldrig spildt

  • #29   6. nov 2012 Nu må du ikke opfatte min kommentar som et angreb, men med beggrund i det jeg skrev før, kan jeg ikke rigtig forstå dit valg. Hvis du kører med de for maskinen anbefalede tændrør skal de jo ikke blive som du omtaler her. Gør de det er der jo tydeligvis en fejl et eller andet sted i maskineriet. Mennesker er jo forskellige men det du efter min mening gør her, er at symptombehandle istedet for at finde den reelle fejl.
    Der findes givet en mængde læsestof på nettet om tændrør og herunder de risici der er ved især at køre med tændrør med for højt et varmetal. Jeg kan opfordre dig til at læse lidt herom så du ikke tror mine kommentarer i d.o. er noget selvopfundet sludder smiley


  • #30   6. nov 2012 Selvfølgelig er det ikke sludder det du siger. Og selvfølgelig er der noget galt hvis den olierer tændrørene en smule - det er minimalt - men lidt gør den. Maskinen har jo også den fejl, at den er fra 1972. Gammel og slidt i ét og alt - men kører fremragende. Kørte en smuttur fra den ene ende af landet og hjem igen sidste år. Der kan være flere ting som er trætte. F.eks pakninger ved krumtap, som kan lægge lidt gearolie og bidrage til lidt olie på tændrørene.

    Man kan lave alt - og gå igang med at lege hygge-renovering på den - men det gider jeg ikke. Til mit behov kører den helt helt fint- og er der lidt småskavanker, så lever jeg med dem.

    Jeg har mange andre motorcykler og biler - og der er ikke tid / lyst til at få dem alle til at stå komplet perfekt - de skal bare køre fint og kunne bruges uden problemer. At den smider et tændrør én gang i sæsonen - eller har lidt olieaflejring på tændrørene kaster mig ikke ud i større reperationer. Hvis man kan kompensere for det lidt rigelige olie på røret / lidt sorte for kolde tændrør, så kunne det jo være sjovt hvis man kunne klare det lille ret ligegyldige problem med det nummer varmere tændrør, så den på trods af småfejl kunne brænde dem rene - så rørene måske kan holde 2 sæsoner næste gang.

    Men ja - vi har totalt forskellig tilgang til tingene - og det er jo helt fair. Alle mine maskiner og veteranbiler er køreklare - og er det altid og bliver brugt meget. mange jeg kender, som laver alt 100% rigtigt hver gang kører aldrig på deres maskiner - og de er altid skildt ad.

    Jeg er godt klar over hvordan man BURDE gøre, men - jeg gør nok tingene på en lidt anden måde end de fleste. Alle måder at gøre tingene på er i mine øjne helt fine. Det vigtigste er at man får nydt sin maskine og kørt på den. smiley


  • #31   6. nov 2012 Bemærkning. Hvis jeg var den mindste smule i tvivl om den fik NOK olie ville jeg kontrollere øjeblikkeligt. Men - lidt i overkanten er jeg godt tilfreds med. smiley Jeg gider i øvrigt ikke læse så meget om det hele - vil hellere bruge mit hoved og logiske sans - det har indtil videre holdt alle mine biler og motorcykler i live uden nogensinde at have ødelæggende haveri'er.

    Jeg tror umiddelbart, at et for varmt tændrør kan brænde sig selv i stykker i værste tilfælde - og måske smide noget af elektroden ned i cylinderen. Men - har man sat et varmere rør i, så kontrollere man jo farven og tilstanden på det jævnligt. Så - det er nok ikke voldsomt farligt. Måske det er - men jeg tror jeg vover chancen.

    At læse forklaringer og tekniske voldsomt indviklede sager om hvorfor en tændspole virker som den gør f.eks, har aldrig sagt mig så meget. Praksis'en interesserer mig meeget mere. Hvad hjælper det at kende teorien, hvis man slet ikke har forbindelse til virkelighedens verden - og symptomer osv?



  • #32   6. nov 2012 Har ikke lige gidet læse den ovenforstående smøre igennem..... Men har du checket om kondensatorene i tændingen er færdige?? virker de ikke korrekt, ødelægger du også tændrørene hurtigt.....

  • #33   6. nov 2012 Har kontrolleret dem, ja. smiley

    Men - jeg stikker den et nummer varmere tændrør i DENSO-version til foråret og ser hvad der sker. Jeg tror ikke nødvendigvis, at der er noget galt fordi det korrekte tændrør til knallerten bliver for vådt/sort - det kan ligeså godt være pga. kørestil og det den bliver brugt til. Korte småturetror jeg f.eks vil have bedre af et lidt varmere rør f.eks.

    Man behøver ikke gøre alt til raket-videnskab og klågeågeri.. smiley


  • #34   6. nov 2012 Fed ETS'er du har i øvrigt, Thomas. Det er også på min ETS 250 jeg har oplevet et tændrørs tidlige død. Men dengang var gummidutten på choker-stemplet også faldet af så den gerne ville drukne. Denne tråd har nok forklaret dette med at de så godt kan "kortslutte".

    Så dét gider jeg heller ikke tænke mere over. Jeg kører glad videre og håber det nye holder. smiley


  • #35   6. nov 2012 Takker! ;o)

    Ja der er sgisme en del der kan være mulige årsager, på sådan en 2T cykel....

    I Trabanterne har jeg vænnet mig til at køre med 2 forskellige varmeværdier på rørene, alt efter om jeg køre bykørsel eller motor- og landevej! Der er jo kun 2 rør og det tager ikke lang tid lige at skifte om.....! ;o)


  • #36   6. nov 2012 Præcis smiley

Kommentér på:
Tændrør levetid 2-takter

Annonce