{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.284 visninger | Oprettet:

HISS Motor fejl på fireblade 954 {{forumTopicSubject}}

Hej igen der ude, håber der måske kunne sidde en der ude der måske kunne havde haft samme problem som mig..

Købte en Honda 954Fireblade af en privat, hvorefter jeg kommer hjem og opdager den har det her problem. : http://www.motorcykelgalleri.dk/video/diverse_mc/10117-hjaelp_hiss_cbr_954_

Prøvede Cyklen før køb, men meget kort da det regnede og var sen aften. og vi prøvede os at gi den gas da den havde stået og varmet op. Men viser sig fejlen først kommer frem vis man har kørt lidt.
Træls!

Har den ved mekaniker, har fået omkodet nøglen og problemet stoppede siger han. og gjorde det os men han havde ikke kørt på den. køre hjem og i nysgerrighed prøver jeg lige at gi den gas igen når jeg kommer hjem og problemet er der stadig..

Problem: Motoren rammer 8000omdr. og HISS lampen lyser, og vis man slipper gassen helt går cyklen ud. den tager tændingen ca 1-2sek. Hverken mekanikeren eller Honda har hørt om fejlen før og vi står på bar bund.. og det er præcis samme omdr. den sætter ud hver gang.
Der er ingen fejl ved kørsel, KUN i frigear eller ved koblingen inde. og fejlen står os i display som (FI) men ikke varig . så fejlkode maskinen siger ingen fejl..

Håber en kan hjælpe ved at havde hørt om den her fejl. smiley

Hilsen den MEGET ulykkelige.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HISS Motor fejl på fireblade 954
  • #1   10. nov 2012 ...

    profilbillede
  • #2   10. nov 2012 Håbet er lysegrønt, men det virker i udgangspunktet måske ikke særligt sandsynligt, når hverken mekanikeren eller Honda kender den fejl, og heller ingen her første gang du spurgte.

    Det er ikke en fejl, der er beskrevet i nogen HISS-dokumentation, jeg nogensinde har set.

    Det bedste bud er desværre nok en komponentfejl i ECM/ECU'en. Derfor ville det jo være super, hvis en venlig 954-ejer ville låne dig sin til test (opfordring :-)), før du køber dig fattig i dele, måske du kunne tilbyde et mindre beløb, evt. oprette en markedsannonce.


  • #3   10. nov 2012 Ja ville sku være super vis man kunne finde en der havde det man kunne prøve med. evt en der har en cykel der er kørt galt og skal sælges i stumper. men alligevel vis man skal ud og købe ny ECM/ECU og det koster 20.000kr, tror jeg godt jeg kan undvære den lille glæde med at larme lidt i frigear smiley

  • #4   10. nov 2012 Ahhh 20.000 koster den så ikke lige, mere omkring 6-7.000 fra ny, men det er så også rigelig dyrt. Man vil typisk kunne finde et komplet HISS-låsesystem med ECM brugt på eBay til 3-4.000 (så er det ECM-fejl, er det ca. prisen for fejlretning), men igen så skal man jo lige ha' bekræftet evt. fejldiagnose _før_ man køber nye dele, der burde ikke være noget særlig "farligt" i at låne/leje sin ECM ud til en 5-min test (har jeg før gjort med nogle af mine reserve-ECM'er, desværre gør jeg så ikke i lige i Fireblades...) - Så 954-ejere, hjælp en "kollega" i nød :-).

  • #5   10. nov 2012 Igen fra første tråd

    Vil det sige du har testet alle stik ?
    Sidder lige og tænker på dit vælterelæ prøv lige at isolere det fra sit ophæng og hold det med pilen opad, når du tester , Michael ved sikkert hvor det sidder, hvis der er en fejl i det kunne det måske lave noget kludder i det , imens jeg tror at det med koblingen bare er en følgevirkning rystelser osv, ja det kunne selfølgelig også være lige fra dødsmandsknap til gearposionsvælgeren

    Jeg har en lille ide om at når din lampe tænder så er det fordi, du får en afbrydelse og så tager det ca 1-2 sek før startspære og andet elektronik er klar igen , og i den tid når den at gå ud

    Test også lige alle slanger på map senssorer om de sidder fast og ingen revner har


  • #6   10. nov 2012 Ja - forudsætningen for mit svar er naturligvis, at man har gjort alle de simple ting først, der allerede blev nævnt første gang under videoen (for ECM-fejl er pænt sjældne).

    Væltesensoren (i Honda-sprog Bank Angle Sensor) er nem at teste, for den kan man bare bypass'e med en lus i stikket.


  • #7   10. nov 2012 Iøvrigt lige en detalje mht teorien om de 1-2 sek. afbrydelse og startspærre, så er 2 sek. netop den tid det tager før ECM'en har godkendt chippen i nøglen og "frigivet" cyklen til start og sætter tænding på, så det giver såmænd god mening, spørgsmålet er blot, hvilken enhed, det er der giver afbrydelsen ved 8.000 rpm, en "ekstern" enhed ved resonansfrekvensen eller svigt i ECM'en.

  • #8   10. nov 2012 Nemlig og det må jo være en enhed der ikke giver nogen fejl koder, derfor feks væltesencor/dødmandsknap/gearvælger, og der er sikkert flere , kan ses under hvad der giver fejlkoder i bogen, som jeg ikke har ved hånden
    Vil starte med at luse den væltesensor og se


  • #9   11. nov 2012 Hvis en af jer kan ringe og forklare hvad der kunne være problemet til TK motor i hjørring. er jeg villig til at overføre 1000kr. men kun vis problemet bliver løst smiley

  • #10   11. nov 2012 He-he, jeg fornemmer, at det måske bliver fejlretning på et plan, hvor du står lidt af :-).

    Problemet er lidt, at der desværre er flere muligheder, afhængig af om og hvad du allerede har testet i forbindelse med, at du lagde videoen ud. Hvis man accepterer den fremførte teori, kan man kort opsummere det til 2 hovedmuligheder - Enten er det en ekstern (uden for ECM'en) enhed, der sender fejlinput til ECM'en, når motoren rammer resonansfrekvensen, og her er der så desværre flere enheder, der har mulighed for det, eller også er det en intern fejl i selve ECM'en, der lukker ned.

    Den eksterne fejl kræver, at man systematisk identificerer, hvilke enheder der er tale om, samt tester disse (der er nævnt nogle muligheder i det ovenstående). Ulempen er, at det kan være/kan blive tidskrævende (= dyrt hvis du skal ha' en mekaniker til det), fordelen er, at du burde kunne teste i hvert noget af det selv uden at skulle skaffe nye dele - her er et link til service-manualen, hvis du har mod på det - http://downloads.hondatech.info/Moto/CBR/CBR954RR%2802%29.pdf

    Den interne fejl kræver "blot", at du låner en anden ECM+nøgle, og det er reelt det der er udfordringen, når det først er gjort, kan man meget hurtigt afgøre om det er ECM'en eller ej.

    Al fejlretning starter med, at man tager det billigste/mest sandsynlige/nemmeste først, og det kan variere individuelt afhængig af hvilke muligheder den enkelte har. I sidste ende må man jo også gøre op med sig selv, om det er besværet værd i forhold til udbyttet :-).


  • #11   11. nov 2012 Hvis du ønsker at teste BAS'en som Per har foreslået, er det relativt simpelt - den er beskrevet på side 5-85, du kan enten afmontere (men stadig stikforbundet og i rigtig stilling) og dermed isolere den fra motorvibrationerne eller bypass'e den ved at luse stikket (skulle være de 2 yderste rød/hvid og grøn, men verificer selv).

  • #12   11. nov 2012 Er det i det hele taget noget, der lader sig reparere, hvis ikke det ligefrem er en løs ledning, der kan hittes???

    HISS står for Honda Integrateted Security System og omfatter hele startspærresystemet.

    Det her lyder som om hele lortet skal skiftes. Hvor gammel er knallerten - det kunne være en sag for importøren og hans leverandør(Honda).


  • #13   11. nov 2012 Knud -

    For at forstå det, biver man nok nødt til at forstå, hvordan HISS-systemet virker (jeg har tidligere et par gange skrevet en sådan beskrivelse af systemet). Som problemet er beskrevet her 2. gang er det faktisk langt fra sikkert, at der er noget galt med selve HISS-delen, det er muligvis bare et symptom på, at systemet om man vil genstarter efter en tændingsafbrydelse. Ligger fejlen eksternt, kan den principielt lokaliseres og fjernes (Og udskiftning af HISS-systemet vil da ingen effekt ha'), ligger den internt i ECM'en vil det for stort set alle være uden for rækkevidde at reparere den, og man må købe et ny/brugt HISS-system (låse-nøgler-ECM) som også beskrevet, sådan noget er for dyrt til at man bare gør det uden at være sikker, hvilket man kan blive ved at låne en ECM og tilhørende chip til at afkræfte/bekræfte.

    En 954'er er desværre så gammel (9-10 år), at importøren næppe kan påregnes at afhjælpe.


  • #14   11. nov 2012 Michael S:

    Jeg vil slet ikke afvise, at du har ret. Jeg har selv en ikke ringe portion teknisk forståelse, men det her ville jeg nok selv vælge at gøre en anden ansvarlig for - også selv om det kom til at koste mig nogen bananer


  • #16   11. nov 2012 Knud -

    Ja som tidligere skrevet, så kan det også blive omfattende fejlretning, hvor nogle står af, fordi de ikke forstår, hvordan tingene virker. Men nogle af tingene er så simple, at dem kan man godt teste (som det er beskrevet), for at reducere omkostningerne (det er jo også vinter, så tid har man (måske) nok af). F.eks tror jeg, de fleste ville være rigtig kede af, at skulle udskifte ECM'en/HISS-systemet, hvis det så rent faktisk slet ikke er en reel HISS-fejl :-). Alene det, at såvel mekanikeren som Honda erklærer sig på bar bund gør, at man kan forudsige pænt høje omkostninger, hvis de skal famle i blinde.


  • #17   11. nov 2012 Som jeg kan forstå på det hele er der en del ting jeg kan teste selv. men mig og min viden om Motorcykler, ja. Det er ikke lige mit fag område, synes jeg har svært nok ved at få min Honda dax ud at køre smiley Men må gi mekanikeren lidt tid mere, og vis ikke må jeg jo til at prøve de her ting igennem.


  • #18   11. nov 2012 Daniel -

    Hvis du er interesseret i en beskrivelse af HISS-systemets virkemåde, for måske at få en bedre forståelse af problemet, så send mig en PB, så får du et link :-).


  • #19   11. nov 2012 Daniel

    Kan du ikke lige lave 2 nye videoer

    1 hvorfra du sætter tænning på og giver gas i frigear og en hvor koblingen er trukket så man kan se forskellen

    Kan ikke rigtig få mapsensorer/vacumslanger ud af hovedet
    Jeg har selv en Blackbird med Turbo, og kan huske at den også lavede nogle nummer, pga den orginale EMC, ikke lige kendte til tryk vs vacum

    Du skulle vel ikke have en Powercommander på ?


  • #20   11. nov 2012 Komer lige i tanke om at mapsensorer sikkert vil give en fejl der vil kunne udlæses smiley

  • #21   11. nov 2012 Hmm vil først kunne lave en ny video ikke den kommende uge, men næste igen. den står som sagt ved mekanikeren og kan ikke komme der hen i den her uge. men der er som jeg huske ikke forskel på om det er i frigear eller med koblingen trukket og er i gear eller ikke gear. fejlen kommer stadig samme sted. men jeg har kunne så og hammer den op på begrænseren flere gange ved mekanikeren, men fejlen kom frem igen efter en køre tur. :S

  • #22   11. nov 2012 Du glemte lige at svare på om der er powercommander eller andre box på

    Og er det en dansk født MC kik lige i dine papir


  • #23   11. nov 2012 Øh ja smiley der er powercommander på den. men tror han har prøver at koble den fra. og har ikke lige mine papir endnu . men det skal jeg nok lige få undersøgt .

  • #24   11. nov 2012 Pil lige den af , og kontrolere lige den sorte ledning som jeg mener skal luses eller på stel på den tjek lige om den er loddet og det ikke er en kold lodning, og monter den ikke igen før problemet er løst, de kan være roden til alt ondt

Kommentér på:
HISS Motor fejl på fireblade 954

Annonce