Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kompressions forskel?
  • #1   13. nov 2012 Jeg ville skille motoren ad og finde fejlen, det kan meget godt være en utæt ventil

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.921
    #2   13. nov 2012 Adskil - fejlfind - reparer'.

    Noget er galt.


  • #3   13. nov 2012 Kopi fra mcnimbus.dk

    Du står med en motor og ved ikke, hvilken stand den er i. Du beslutter derfor at skille den ad og undersøge den nærmere.

    Før adskillelsen bør du fortage en kompressionsprøve for at finde ud af motorens og topstykkets tilstand. Prøven fortages med slukket motor ved at kickstarteren trædes rundt, mens hver cylinder afprøves.

    En kompressionsprøve skal helst vise det samme på alle 4 cylindre. Normaltrykket skal ligge mellem 4 og 5 kg /cm2 ved en god motorstand afhængig af hvilken slags stempler , der er i. Det vigtigste er , at trykket er ens på alle cylindre. Hvis trykket er meget lavere , d.v.s. under 3,0,så er kompressionen for dårlig, og motoren skal bores (evt.bare nye stempelringe).

    Hvis der er høj kompression på 2 eller 3 cylindre men lav på de(n) sidste , må du gå fra , at der er tale om en topstykkefejl, idet cylindrene normalt slides lige meget. Hvis du beslutter at renovere topstykket , skal du i hvert fald også undersøge motorens tilstand og i der mindste sætte nye stempelringe i.
    ******
    Når du går i gang med adskillelsen , er det vigtigt, at du ikke bruger vold ved dit forsøg på at få de enkelte bolte og møtrikker løsnet. Hvis du kommer ud for noget , der ikke vil, som du vil , så tag en pause og tænk dig om.
    Fastgroede bolte/møtrikker kan ofte løsnes ved brug af et af de almindelige, gennemtrængende oliespraymidler, der kan fås på tankstationer. Man kan evt. også forsigtig prøve at varme
    bolten med en lille gasbrænder
    ******


  • #4   13. nov 2012 takker for svarene. Det fordi jeg har læst det fra mcnimbus.dk at jeg har lavet denne kompressionstest. det jeg er i tvivl om er bare om det gør noget? eller om det at kører videre ville kunne skade motoren. cyllinder 1-2-3 ligger meget tæt i kg/cm2, de ligger på 4,48kg/cm2. Men det bagerste cyllinder er på 3,43 kg/cm2.

  • #5   13. nov 2012 Det er ikke noget jeg vil være bekymret for, specielt ikke når det er den bagerste der har lidt problemer med varmen. Hvis den kører fint så skal den jo bare blive ved med det.

    Mvh Jan


  • #6   13. nov 2012 Det er ret typisk på en langsliggende rækkemotor. Det er nok fordi den har været for varm engang.

    Men om du skal gøre noget ved det er jo helt op til dig selv. Er det en ventil der er skyld i det, kan den brænde ved det. Er det stempelringe eller evt en ridse i cylindervægen sker der intet ved det.
    Det er jo ikke en motor der går med mange omdrejninger, eller bliver presset. Føler du den kører som den skal nu, eller er der en grund til du har taget komp.målingen?


  • #7   13. nov 2012 jeg har aldrig kørt på en nimbus før. Så jeg aner jo ikke om den kører som den "skal". Jeg har næsten lige købt nimbussen og jeg lavede udelukkende kompressions testen for at finde ud af om motoren var restaureret eller bare shined op.

  • #8   14. nov 2012 prøv at stille ventilerne og foretag testen igen

  • Simon R
    Simon R Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
    #9   9. dec 2012 Forkert jesper, nimbus har stort set aldrig problemer med cylinder 4, ALTID nummer 3. Jeg ville få tjekket topstykket og måle ringgabet på blokken.

  • #10   10. dec 2012 På biler kan man hælde lidt olie i. Hvis kompressionen ændre sig er det højst tænkeligt ringene, ellers er det ventilerne, topstykket.
    Mikael


Kommentér på:
kompressions forskel?

Annonce