2.852 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
10 Svar
kompressions forskel? kompressions forskel?
hejsa på min nimbus er kompressionen på det ene cyllinder 23,5% mindre end på de andre tre. Hvad har dette af konsekvenser? Tænker mest på om det er noget man skal gøre noget ved, eller om man bare skal kører videre.
0 synes godt om
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 MC-er: 4 Svar: 1
Online Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.921
Noget er galt.
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
Du står med en motor og ved ikke, hvilken stand den er i. Du beslutter derfor at skille den ad og undersøge den nærmere.
Før adskillelsen bør du fortage en kompressionsprøve for at finde ud af motorens og topstykkets tilstand. Prøven fortages med slukket motor ved at kickstarteren trædes rundt, mens hver cylinder afprøves.
En kompressionsprøve skal helst vise det samme på alle 4 cylindre. Normaltrykket skal ligge mellem 4 og 5 kg /cm2 ved en god motorstand afhængig af hvilken slags stempler , der er i. Det vigtigste er , at trykket er ens på alle cylindre. Hvis trykket er meget lavere , d.v.s. under 3,0,så er kompressionen for dårlig, og motoren skal bores (evt.bare nye stempelringe).
Hvis der er høj kompression på 2 eller 3 cylindre men lav på de(n) sidste , må du gå fra , at der er tale om en topstykkefejl, idet cylindrene normalt slides lige meget. Hvis du beslutter at renovere topstykket , skal du i hvert fald også undersøge motorens tilstand og i der mindste sætte nye stempelringe i.
******
Når du går i gang med adskillelsen , er det vigtigt, at du ikke bruger vold ved dit forsøg på at få de enkelte bolte og møtrikker løsnet. Hvis du kommer ud for noget , der ikke vil, som du vil , så tag en pause og tænk dig om.
Fastgroede bolte/møtrikker kan ofte løsnes ved brug af et af de almindelige, gennemtrængende oliespraymidler, der kan fås på tankstationer. Man kan evt. også forsigtig prøve at varme
bolten med en lille gasbrænder
******
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
Mvh Jan
maj 2006
Følger: 112 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.087
Men om du skal gøre noget ved det er jo helt op til dig selv. Er det en ventil der er skyld i det, kan den brænde ved det. Er det stempelringe eller evt en ridse i cylindervægen sker der intet ved det.
Det er jo ikke en motor der går med mange omdrejninger, eller bliver presset. Føler du den kører som den skal nu, eller er der en grund til du har taget komp.målingen?
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 4 Svar: 5
dec 2012
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 63
Mikael
kompressions forskel?