7.740 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Svejse kursus??? Svejse kursus???
Hej mcg. Jeg Vil meget gerne lære at svejse metal og vil høre om man kan tage et slags svejse kursus. Bare alm stål og senere aluminium hvis jeg har fingerfærdighed for at svejse.
Jeg bor i 8700 Horsens, Vh Nichlas.
Ps. Har søgt på Google men vil høre om i har et godt sted
0 synes godt om
feb 2008
Følger: 4 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 179
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Start med et uge-kursus hvor du lærer noget om sikkerheden og praktisk elektrode- og CO2- svejsning....
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Hvis det der skal svejses, er ren hobby. Skjoldet på havetraktoren, en havelåge og en reol til værkstedet. Så kommer man langt med en CO2er og 2 timers klat kursus hos den lokale smed.
En tig svejser kræver meget mere erfaring og udstyr. Og er ikke meget bevendt når det er den rustne spade der skal lappes
Men er fantastisk, når opgaven er smukke og stærke svejsninger i rent metal.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Et §26-kursus(Arbejdsmiljø og sikkerhed ved svejsning og termisk skæring) er nok det bedste sted at starte. Svejserøg- og gasser er giftige, også selv om man bare klatter lidt på en spade!
Derefter kan du så tage et svejsekursus. Her vil du forhåbentlig få lidt teori omkring svejsning og metallurgi.
Mvh
Kleinsmeden
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
Hvis man er helt grøn inderfor jern og metal og herunder svejsning vil jeg bestemt anbefale skoleophold fremfor lidt klatteri på et lokalt værksted.
Jeg erkender at der selvf. kan være forskel på hvad man skal bruge det til, men jeg er sikker på at man undgår mange problemer og ærgrelser hvis man har basis i orden også vedr. materialekendskab og teori. Det tror jeg ikke man klarer på et par dage som "grøn". De fleste skal guides en del i starten. Bare sådan noget som hvordan det er mest praktisk at svejse et emne kan være vigtig viden for nybegynderen.
Som grøn kunne det fx også være fristende blot at købe en pindsvejser for "den ser da billig ud"....... men kan den bruges til formålet?
Og sådan kan jeg blive ved. Men indrømmet kommer det da også an på ens personlighed. Er man flintrende ligeglad med hvordan svejsningerne ser ud og hvor holdbare de reelt er (bare de holder skidtet sammen, sådan umiddelbart
så kan man selvfølgelig godt slippe afsted med sin autodidakte svejsekunnen *SSS*
jul 2010
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
Men nej man er ikke mester efter 37 timer...
jul 2010
Det er på ingen måde en nedgørelse af nogens evner som svejser, men jeg har da set en del vedr. nybegynderes kvaler desangående. Bevares nogle er ekstremt hurtige til at lære, meeeeen.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
Uddannelse er som jeg skrev overenskomstbestemt. Og forskellig inden for de forskellige områder.
jul 2010
Svejse kursus???