{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  R1 motor: olieskift v. RACE ?!
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   26. dec 2012 Jeg skifter hver ca 1000km - dvs 3 køredage.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   26. dec 2012 Jeg kører på Silkolene olie som er rød når den er frisk.

    På gadecyklen bliver olien først sort omkring 5000km - og der kan man mærke at gearskiftet bliver en smule trægt.

    På KTM'en bliver olien sort efter ca 7 køretimer - og der begynder koblingen at hyle.

    På bane SV'eren er olien sort når den rammer de 800-900km, som efter min udregning betyder at olien er ved at være færdig - deraf de ca 1000km per skift.


  • #4   26. dec 2012 500 kg på bane.?? hvad sidder motoren i. smiley
    Kan det virkelig være rigtig at en god olie kun holder til 1000 km. bane,?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   26. dec 2012 I mit tilfælde er det 1000km med 7-11.000 rpm på en 1000ccm V2. smiley

    Mirza kører i en Seven med R1 motor. smiley


  • #6   26. dec 2012 tja jeg skiftede efter 500 km på min r1 turbo da den kørte drag. Der kørte jeg med motul 300v double ester. Og den var sort som fra en dieselmotor, men tror det var pga. varmen fra turboen...

  • #7   26. dec 2012 Sajmon, nemlig smiley

    Jeg har lige købt en syver som jeg har lejet i 2012, så nu skal jeg selvf stå for al vedligeholdelse...

    http://www.bilgalleri.dk/galleri/253499-lotus_seven_race_car_replica

    Jeg kommer til at køre ca 400km race, og 300km træning/kval i løbet af en sæson..

    Mon det er nok med et olieskift pr. sæson ?? eller dvs, det ved jeg at det er for sådan har de kørt hidtil, men mon det er nok i længden ??

    Mht olie som liver sort, det behøver ikke nødvendigvis være en dårlig ting, det kan også betyde at olien har en høj renseevne..


  • #8   26. dec 2012 Offslow, var det 500km på QM banen ?!? Eller kørte den også på vejen, det var ikke så få km da ;-O

    En anden ting er, skal man køre med en lav viskositet w30 fx for et optimeret olieflow og mindre friktion = et par ekstra hk.. (der er oliekøler på bilerne og vi har ikke varmeproblemer) eller skal man vælge en w50 castrol racing ??


  • #9   26. dec 2012 Du kan få udført en olie analyse af din brugte olie for kr. 400-500

  • #10   26. dec 2012 næh det var hvad jeg kørte, mest 201m... men kørte kun et par dage, du skal jo regne med at de fleste km. den kører er retur og til og fra pit. Men jeg skiftede nu bare for at gøre det engang om året. Selvom det sikkert ikke var nødvendigt. Og jeg har faktisk kun haft lejlighed til at køre kvartmil engang i Thisted, og det var ikke noget og skrive hjem om, jeg havde ikke fået den kortet op så døjede med bid og bedste tid blev en 9.9 hvor jeg gerne skulle ned på 9.5 som var indextid i klassen.

  • #11   27. dec 2012 Tillykke med den er blevet din egen Mirza.

    Din motor kommer til at have mere at slæbe på end os på mc, så skift olie to eller tre gange på sæsonen. Det er sååå billig en forsikring ifht en ny motor smiley
    Så kan du også ved første skifte tage en vurdering af olien og evt udtage en prøve til olieanalyse!

    Sajmon. Når olien bliver sort betyder ikke at smøreevnen forsvinder. Det kan sagtens være at den virker 5000km+ mere, men jeg gør som dig, skifter omkring 1000km eller hver anden trackday. Det sorte i olien er blot carbon partikler og ikke nødvendigvis noget der ødelægger olien.

    ifht olieanalyserne, er der en enkelt bruger på bmw1.dk der har brugt det nogle gange på hans bil, og de viser at olieskift intervallet for 118D motoren er omkring 10.000km for at have en sund olie, og ikke 25.000km som board computeren ellers viser, så det er er helt sikkert individuelt fra motor til motor.

    Men kender også flere trackday kørere som kun skifter olie én gang pr sæson som er fint kørene uden motorproblemer, så tror bestemt vi kører på overkill mode. Så mon ikke to gange skift er rigeligt Mirza?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #12   27. dec 2012 Jeg ved godt at farven ikke behøver at have så meget med smøreevnen at gøre, men i det her tilfælde har det vist sig at betyde et eller andet.

    KTM foreskriver 10 timer på et olieskift med delsyntetisk - og der er kun 1,2 liter på motoren, så det er ikke overkill på den.

    Suzuki siger 6000km - så den gør jeg på gadecyklen.

    På banegeden har olien samme farve efter 8-900km som gadecyklens olie har ved ca 5000km, så det tolker jeg som at det er ved at være slut.

    Og ud af et samlet race budget er 250 kroner for et olie/filterskift ikke det store. smiley


  • #13   27. dec 2012 Christian, tak.. Ja jeg har overvejet en olie analyse, men indtil videre kender jeg kun nogle i USA som gør sig i de analyser, kender i nogle i dk?

    Sajmon, nej olien vælter ikk budgettet smiley

    Tror jeg vælger i første omgang at skifte olien 2 gange pr sæson.. Så snakker vi ca 400km pr. Olieskift det burde være rigeligt da!

    Så sender jeg den olie jeg har i motoren nu til analyse, den er en sæson (800km) gammel..

    Men giv gerne lyd hvis i kender nogle i dk der laver analyser smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   27. dec 2012 De to gange jeg fik lavet analyse, var begge i tyskland.

    Jeg gav vist omkring 250 kroner per gang. Det fortalte mig at Castrol Edge kan tåle MANGE tæsk. smiley


  • #15   27. dec 2012 ja Mirza, jeg regnede faktisk lidt på den dag i 11 hvor jeg var i Thisted og køre, de havde ikke lovet for godt vejr, så der var kun ca de halve teams af hvad der normalt var, så vi kørte røven ud af bukserne... der var egentlig 2 dage deroppe men jeg skulle hjem. Sammen lagt havde jeg kørt godt 4 min den dag... så er man smadret skulle jeg hilse og sige... med konstant acc. fra 0-234 ca...
    Nu ved jeg ikke hvad olietype du bruger, men hvis du bruger en god race olie, ville jeg ikke være nervøs ved at køre en sæson. Men ja det er den billigste måde og undgå havari og sørge for det bliver skiftet før det er for sent.


  • #16   27. dec 2012 Jeg har brugt castrol i 8 år, så det er da dejligt at høre at de kan tåle en masse tæsk smiley jeg er dog nu gået over til motul (i bilmotoren) ved sgu ikk om de laver noget til mc..

    Har dog tænkt mig at bruge Castrol Power 1 Racing 4T 10w/50 på R1 motoren, det har jeg altod brugt på mine motorcykler..

    Sajmon, kan man sende dem olien med posten?


  • #17   27. dec 2012 Sajmon, vi er helt enige. Det var ikke så meget på KTM'en jeg svarede, men mere SV'eren. Men det lyder nu stadig fornuftigt!

    Mirza, ham jeg kender brugte et sted i USA der hedder blackstone-labs.com og det koster 25$. Jeg tror det ville være billigere og nemmere at få det tyske sted oplyst fra Sajmon smiley

    http://bmw1.dk/viewtopic.php?f=4&t=877


  • #19   27. dec 2012 RC8R Track spec giver kun plusser i min bog smiley

  • #23   28. dec 2012 Tak for alle de gode råd! Motul olien vil jeg helt sikkert studere nærmere..

    Sajmon hvis du stadi læser med så må du godt oplyse hvor du får lavet olieanalyse


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #24   28. dec 2012 Jeg har prøvet at finde mailen fra dem med PDF'en med resultaterne på, men den er gone.

    Det var en kammerat fra Trackdayklubben som havde kontakten med dem.


  • #25   29. dec 2012 Trackdayklub.dk?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #26   29. dec 2012 Jep.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #28   31. dec 2012 Men i gider ikke køre til sjælland og hente det. Jeg har vel 250 liter stående...

  • #29   31. dec 2012 Sajmon nu skal du ikke ødelægge deres økonomi smiley eller fine forretning... høhø

Kommentér på:
R1 motor: olieskift v. RACE ?!

Annonce