2.519 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Forgaffel olie, mL eller CM/mm? Forgaffel olie, mL eller CM/mm?

Godaften.

Jeg skal skifte forgaffel olie på min hornet,og min første tanke var at tømme den for olie(HELT), og så fylde ret præcist 475mL i hvert ben, og så samle det igen. (475mL er et fiktivt tal;))

Så læser om nogen der måler resterende luft lomme, eks.vis 110mm... - hvad er forskellen og er det reelt set ligegyldigt, når jeg ikke kommer til at køre banekørsel? Måske et fdm kørekursus a+b men det er jo irelevant.".......... Eller er det...:)

Vh..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forgaffel olie, mL eller CM/mm?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.724
    #1   2. jan 2013 Man bruger ALTID luftlomme målet (cm/mm) for at sikre mængden bliver nøjagtigt ens i begge forgaffelben.

Er mængden uens, vil benene opføre sig uens og det giver vrid i gaflen og ekstra slid på glidebøsninger, og potentielt temmeligt uheldige køreegenskaber.

Det er relevant på alle cykler uanset hvordan de køres, så mængden (ml) er kun vejledende for hvor meget du skal købe for at dække dit behov. smiley

Når man følger arbejdsbeskrivelsen i værkstedshåndbogen (som er den bedste investering du kan gøre), er en af trinene også en niveaumåling.

• #2   2. jan 2013 Omvendt kan der jo være luftbobler der skaber en lille fejlmåls faktor, hvor hvis man præcist ved der skal 475mL i kan være ligeglad med luftbobler eller?

Jeg har noget ret præcist mL afmålingsudstyr smiley

Har clymer bogen, men kan så gud ikke huske hvordan det står forklaret..

Jeg har tidligere nemlig skiftet olien ved mL metoden, men hvis det ikke er korrekt så skal jeg jo ligesom begynde på den anden teknik.

• Sajmon ™

#3   2. jan 2013 Det har du sikkert, men der findes også ret præcise niveaumåleapparater, som er det man bruger.

Du kan ikke lave det uden at pille benene af cyklen - indse det... smiley

Jeg kan godt forstå folk siger sådan der, og logikken er også rigtig nok, men forestil dig du "bare" tapper det af der kommer ud, og hælder tilsvarende mængde på.

Hvad så hvis der kun kommer 300ml ud og benet indeholder 475? Så har du 175ml gammel sur olie fyldt med smuds, skvulpende rundt i gaflen, og så er der ikke rigtigt nogen ide i overhovedet at skifte det.

Der er jo dæmperpatron i benene, og den kan man ikke tappe helt af uden at skille benet ad.

• #4   2. jan 2013 sajmon hvilket apparat til at måle med ville du anbefale? smiley

• Sajmon ™

#5   2. jan 2013 (link fjernet)

Den der er helt genial. smiley

• #6   2. jan 2013 Jeg tænkte på at købe den sidst jeg var i butikken, men tænke nææææh har jo prof mL grej.. Så må jeg jo bruge de surt tjente 90kr:)

• Sajmon ™

#7   2. jan 2013 Når man snakker forgaffelolie, er ens niveau altafgørende.

Du kan selv læse det i værkstedshåndbogen. smiley

• #8   2. jan 2013 Men hvis man har benene af. Så ville jeg mene man lige så godt kan skille dem helt ad og skifte pakring og skrapering samt tjekke fjedre og div.

så kan du fylde præsis det samme i.
    i mit hoved vil den med at mål stadig ikke være 100% præsis. da det ikke er sikker at der er lige meget/mange luft rum i begge ben. På nær at de står i noget tid.

• Sajmon ™

#9   2. jan 2013 Tommy M - Hvor mange ben har du serviceret nogensinde?

Jeg har lavet på den gode side af 30 forgafler efterhånden... smiley

Niveaumål er 100% præcist hvis man gør det korrekt - og det er tydeligt beskrevet i værkstedsmanualen.

Groft forklaret:

Man starter med at fylde benene helt op med olie, og så udlufter man både patron og yderben ved at bevæge dem roligt op og ned til de ikke knager mere = luften er 100% ude.

Så indstiller man den der duppidims jeg linkede til, til den luftlomme man vil have, og smider den i røret og suger den overskydende olie op.

Samme fremgangsmåde på ben nummer 2 og vupti, så er den ged barberet.

• #10   2. jan 2013 hvis du overvejer at tage et fdm kursus , så overvej at tage det der hedder opsætningskursus der lærer man det ,med affjedring. og får kørt lidt på bane også.

• #11   3. jan 2013 Helt enig med Sajmon, eneste rigtige måde at gører det på, har selv biltema sugeren. Hvis din olie er meget sort kan du med fordel hælde lidt ren olie i, og "skylle" det sidste grums ud. Husk at pump så du får mest muligt ud

• #12   3. jan 2013 hvad hedder sådan en dims på engelsk? kan ikke komme til biltema og de bringer ikke ud smiley louis eller ebay må ha en magen til

• Sajmon ™

#13   3. jan 2013 Det er bare et rør med et stop på, og så en slange og en sprøjte - ikke just raketvidenskab.

• #14   3. jan 2013 Mange tak for svar.

Jeg kan købe en til dig Elias G, og sende den- men så bliver det jo pebret:D
    Jeg bor blot 1-2-3 km fra BilTEMA..

• #15   6. jan 2013 Bare lige et general spørgsmål
    Hvis man får skiftet olie på ens forgaffel, vil det være en fordel at skille det hele ad og rense alt ?
    Eller er det nok bare at skifte ?
    Vil det være en fordel at afmonter gaffelbenene ?
    Hvad kan man regne med forhandleren gør ?

• #16   7. jan 2013 Jonas det er sq sødt af dig, men det går, ellers tak, men god stil! smiley

Kommentér på:
Forgaffel olie, mL eller CM/mm?

Annonce