{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.102 visninger | Oprettet:

Olie og filter skift {{forumTopicSubject}}

Min sv1000 har nu stået stille i 3 mdr, og så ville jeg høre om olie og filter skal skiftes inden start, den har kun kørt 4000 soden sidste olie og filter skift, men def er jo lidt delte meninger, bla at olien danner et lag paraffin på toppen når den har stået mere end en måned.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie og filter skift
  • #1   1. mar 2013 Jeg selv skifter Oil. Og filter efter året sidste tur, således den står med frisk Oil. Og filter, og dermed uden affaldstoffer i Oil. Og motor.
    Men det giver dig jo ikke et svar på dit ?, Men tag et kik på din Oil. Ser den ren ud, uden at være helt over i det sorte, køre lidt af Oil. Rundt mellem dine finger, og mærk om det smører, virker det ok, så er det vel fint, de Oil. Der laves i dag, er jo beregnet til mellem 10-20-30000 km. Ved ikke hvordan du har opbevaret din MC, men det du skal være opmærksomt på, er om der evt. Er kommet kondensvand i motoren og dermed i olien, er der det skal du selvfølgeligt skiftes Oil. Og filter.


  • #2   1. mar 2013 Okay, hvordan kan man se om der er kommet kondens i motoren? Godt ske jeg spørger lidt dumt..:-)

  • #3   1. mar 2013 Min motorcykel har stået frostfri i garagen vi vinteren over:-)

  • #4   1. mar 2013 Du kan bla. Se om der er kommet kondensvand i Oil. Hvis der er hvide aflejringer på din Oil. Prop eller du på anden måden kan se nogen form for hvid Oil.

  • #5   1. mar 2013 Okay, tak for svaret.:-)

  • #6   1. mar 2013 Om den har stået frostfri eller ej er ligegyldigt, det er faktisk en fordel at den holder i kulde med tør luft frem for et varmt sted.

    Om du skal skifte eller ej afhænger helt og aldeles af din pengepung, det er ikke nødvendigt (medmindre du har kørt på bane i de 4000km?) Men MCen ville bestemt heller ikke have noget imod at få frisk olie..


  • #7   1. mar 2013 nu ikke for at være efter dig.
    men det er 300 Dkk og 15 min du skal bruge for at være sikker på at din mc ikke tager skade..
    for mig er det en no brainer


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #8   1. mar 2013 Det er med olie som med underhylere - jeg skifter ved forårets komme - uanset om de trænger eller ej:-)

  • #9   1. mar 2013 Du kunne også bruge pengene på en buket til konen eller et par kasser pilsner til dig og gutterne iaften, så smider du hvertfald ikk pengene ud smiley Mcer står ofte i flere år ved forhandlere med "gammel" olie uden der sker noget

  • #10   1. mar 2013 Hvis du følger manualens foreskrifter, så er du på den helt sikre side. Oftere end det er spildte penge.
    Så vidt jeg husker bruger alle Suzuki'erne 6000km/1års serviceintervaller. Suzuki er ekstremt konservative med serviceintervallerne, så du vil sagtens kunne køre både 10 og 15.000 km uden olieskift.


  • #11   1. mar 2013 Hvis du skulle - så skulle det have været inden du stillede den væk. Ikke efter.
    Så nej - det er nok spild af penge.


  • #12   1. mar 2013 Og den kondens der evt. er kommet skal sgu nok fordampe når du får varmet dyret op.. Kør dog lige 2-3000km mere på den fine olie og så skifter du når der kommer regnvejrsdage, så går tiden da med det:-)

  • #13   1. mar 2013 Havde skiftet inden den kom ind, men det er jo lidt sent, og ville bestemt holde olie skift intervallet på 6000km som Suzuki foreskriver, altså 2000km på nuværende olie. Men man kan jo gøre som man vil smiley

  • #14   1. mar 2013 Er iøvrigt enig med de andre om at du burde have skiftet olie inden, hvis man skal skifte pga vinterhi..

    men hvis dit interval er 6000km så ville jeg skifte den nu fremfor om 2 måneder når solen er god og den har kørt 6000km


  • #15   1. mar 2013 Enige med flere her, er dit interval kun 6000 km. Så ville jeg selv skifte nu.

    Til Peter Modvind, du har helt sikkert ret, men det visser jo bare forhandleren er fulstændig ligeglad, og det kan han jo være, for en forhandler skal jo bare sælge de motorcykler han har!!


  • #16   1. mar 2013 Og ellers kunne det jo tænkes at det er fordi der intet sker ved det smiley Går de til pga det er jo bare ris til forhandlerens egen røv

  • #17   2. mar 2013 Jeg bestemte mig for at trille en lille tur igår tæt på hvor jeg havde garage, så jeg hurtig kunne stoppe den fik mislyde..

    Der var dog ingenting overhovedet, og var nede ved en forhandler som er Suzuki specialist, de sagde at den sagtens kunne køre de sidste 2000 inden olie skift.

    Den har stået frostfri, men ik i opvarmet lokale.

    Tak for respons, go fart derude, og pas på jer selv!!


  • #18   2. mar 2013 he he det er sku lidt interessant at følge nogle af de her tråde olie der har kørt 4000 km og stået i tre måneder slidt og kondens, nu er det jo ikke rumfart/jet motore der sidder på en mc det er jo rent overkill , om så den kørte 10.000km skete der ingen skade ved det , det handler vel mere om det er en ordentlig olie og ikke den billigste fra tosse Hansen ja bare min mening, men når alt kommer til alt er der sku nok det samme i de fleste dunke uanset mærke smiley

  • #19   2. mar 2013 Kim G: Med frygt for at lyder dum-smart - Det er fordi du ikke har forstået hvad der sker.
    Det der er i det er at når først en kemisk reaktion sker - så kan du ikke stoppe den.
    Så hvis du har en olie der er brugt - vil den forsætte med at midste sin even over tid.
    Det er derfor at manualer, forhandlere, olie firmaer, Mc producenter, motorbygger, osv siger man skal skifte det inden længere tids stilstand.
    Og om det er en dyr eller billige olie - sker det samme. En dyr holder bare længere
    da den har flere additiver end en billig.

    Der er mange biler det dør på grund af for ringe olieskift. (bare tag kontant programmet der var i -TV for ikke så lang tid siden - med bil motor der døde)
    Og når du har en Mc som en Japaner motor der bruger kobling, gearkasse, og motorolie i et og samme olie er det især vigtig med en god olie, og hyppigt olieskift.
    Dette kompineter med mange omd, i minuttet og langt tids kørsel ved højre omd./ høj fart - Giver slid, varme, og nedbryd af olien hurtige.
    Og det med at det er den samme olie i dunker er - Det tro jeg heller ikke du skal regne med.
    Tro mere det er nærig røvene der siger det fordi så kan de retfærdigegøre det købt af en billige skod olie fra Louise.



  • #20   2. mar 2013 hold da op en smørre , lyder sku lidt som en ingenør der , nu bliver olien jo ikke slidt eller nedbrudt på 4000 km, og den med kontanten, der er olien ikke det primære prob. men helt sikkert en fabrikations fejl fra PSA s side, da det jo kun er 1,6 HDI der er problemer med, og alle HDI køre med samme olie, laver ikke andet end de biler til hverdag så det tror jeg ikke du kan fortælle noget om jeg ikke ved ,:-) og tror nu ikke Louis sælger dårlig olie

  • #21   2. mar 2013 Jo for hvis det satte deres olie skift interval mere end det de de havde så de ikke det problem. Og lavede om på deres bundkar.
    Oh jeg har set flere biler have samme problemer før.
    På en Mc er der også omkring 15% olie tilbage som du ALDRIG kan få ud på en Japaner Mc. Hvis du skiller en motor helt ad og samler den igen - tager den meget mere olie end bare ved et skift & Filter.
    Det olie er med til at nedbryder det gamle olie.
    Hvis den ikke bliver slidt/nedbryd på "kun" 4000 - hvorfor så skifte den ved 6000 ?
    Så langt er der jo ikke mellem hinanden.......
    Det er fordi den bliver nedbryd, og koblingen også er med til at foruren den, samt gearkassen også nedbryder olien når den arbejder.

    En HD kan køre 16000 km på kobling olie, 32000 på gear olie og 8000 på motorolie efter manualen. Biler køre også langt på deres olier - Fordi de er adskilt fra hinanden og man kan bruge en olie der er bedste til hver del - Da en gearkassen og kobling og motor ikke har samme krav til olie. En olie der er god til en gearkasse er bestemt ikke godt til en motor og omvendt.
    Og hvad angår olie til min bil, Mc, havetraktor, plæneklipper, motorsav, buskrydder - bruger jeg KUN det bedste/dyreste jeg kan få.
    (Bruger faktisk den samme olie til min HD og havetraktor - men de minder jo også om hinanden :OP)


  • #22   2. mar 2013 ja men for at blive ved bilen så er det samme interval og bundkar på en 1,4 HDI og der er ingen prob. hvordan forklare du det ??? da jeg kan høre der er en specialist her, og har skam også set test af olier , hvor den dyreste faktisk var den med den dårligste smøre evne , men trodsalt god mod miljøet smiley :-) og det er fordi man har taget stort set alt phosfor og zink ud af olien

  • #23   2. mar 2013 De flere HK og NM som du set turbo biler tit har er bestemt med til at svine olie mere til. Jo flere HK en motor har, jo højere komp. og mere turbo tryk, osv. er med til at gøre ting være.
    Normal skal man jo også hæve oliemængde efter motor volume og power - hvilket er smartes. Men hvis de begge har cirka samme oliemængde - men den ene langt mere power så er dens olie mere udsat.
    Og Phosfor & zink er taget ud af dem på grund af miljø krav. Men ikke til Mc endnu.
    Og der kommer snart krav om at motorolie til benzin & disel skal dele op.
    HD forslår at hvis man ikke kan få deres olie skal man bruge olie fra lastbiler, trucks, osv.
    Dette er fordi de ved at disse olie har et meget højt antal Phosfor og zink.
    Men dette holder heller ikke mere - da der også er krav til dem nu.
    Jeg har MANGE test til at ligge - og det er tit de samme der ligge højt oppe på den skala. Har ikke set en billig vinde endnu.


  • #24   2. mar 2013 nu er den store synder jo ikke effekten på motoren , men der imod noget fanden har skabt (miljø regler ) EGR det er det der er den helt store synder i det her spil med sod og ødelagt olie til følge , det olie der sælges til alm. sports mc/ biler kan sku klare 1000 HK så det er ikke der prob. er feks Royal purples olie til mc er først nedbrudt ved ca 170grader og der kommer det sku ikke op i nærheden af

  • #25   2. mar 2013 ja vi kunne blive ved hele aftenen men nu står den på fest med gutterne og øl i stride strømme , og måske lidt PATTER smiley


Kommentér på:
Olie og filter skift

Annonce