{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
854 visninger | Oprettet:

tilkobling af elektrisk komponent der starter samtidig med motoren? {{forumTopicSubject}}

Det er ganske vidst til bilen, men skal muligvis også på motorcyklen.
Det er et elektrisk komponent, der indtil videre er på hemmelighedsplan, men kunne godt bruge lidt hjælp til det elektriske, da jeg hverken er mekaniker eller elektriker.
Det skal bruge strøm, og da det er for bøvlet at installere en tænd/sluk knap inde i bilen, ville det være betydeligt smartere hvis det startede automatisk når bilen (eller motorcyklen) startes.
Første tanke var bare at sætte det til batteriet, med en tænd/sluk knap imellem, men det smarte går af det når man sikkert glemmer at tænde skidtet.

Skal jeg bare koble på generatoren, eller hvordan gør jeg? Kravet er bare at det skal starte samtidig med motoren, og ligeledes slukke samtidig med motoren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tilkobling af elektrisk komponent der starter samtidig med motoren?
  • #1   11. maj 2013 Du kan jo bruge baglyset til at trække et relæ der så aktivere når baglyset er tændt.

  • #2   11. maj 2013 Har du mulighed for at skære det mere ud i pap for mig? Vil det ikke bare forringe baglyset? Det skal bruge så meget strøm som muligt, så havde samtidig lidt en transformer i tankerne

  • #3   11. maj 2013 Sæt et relæ på og brug baglygten som tændings impuls og så bar plus og minus på batteri smiley

  • #4   11. maj 2013 Vil det give jævn eller vekselstrøm?

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #5   11. maj 2013 Det vil give det du putter på relæets klemmer. I det eksempel Madsen giver er det 12V.

    Jeg er godt nok lidt nysgerrig på hvad du, der tydeligtvis ved meget lidt om el generelt, kan have hittet på. Altså sagt i allerbedste mening. PM måske?

    Hvis du skal bruge vekselstrøm kan du sagtens ordne det med en 12VDC->230VAC konverter og køre dét gennem relæets klemmer.
    Hvis du bruger en transformator får du umiddelbart ikke mere strøm.

    Du kommer nok til at lette med lidt flere informationer hvis du skal have brugbar hjælp.


  • #6   11. maj 2013 Bar tag en strøm, fra lys kontakten instrument lys i midterkonsolen, anlæget eller lign og så over til et relæ de er sat direkte til batteri:) Så er det plus på maskineriet når en af disse komponenter er tændte (Altså når bilen er tændt/ eller tænding på)

    Eller Kl.15 fra tændingen så tænder det kun når du drejer nøglen til on:)



  • #7   12. maj 2013 Jeg kan røbe så meget som at jeg vil åbne egen virksomhed, og at det er noget som forhåbentlig kommer til at sidde i en stor del af de Nordjyske biler. Forhåbentligt også flere når folk finder ud af hvor godt det virker.

    Kan i sende et billede af et relæ som man eventuelt kunne bruge til formålet?


  • #8   12. maj 2013 Du vil simpelthen åbne virksomhed der sælger noget, som du ikke engang selv kan montere? Det er 4 ledninger, ikke retketvidenskab.. Uden at lyde for nedladende, tror jeg du skal finde på noget andet..

  • #9   12. maj 2013 Relæ: http://www.thansen.dk/product.asp?c=8927497670&n=1200297316&pn=1223837462

    det kan sikkert gøres billigere men det er sådan et jeg mener


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #10   12. maj 2013 Det kan sagtens bruges.
    Ser frem til at Nobelkomiteen kigger mod det nordjyske smiley


  • #11   12. maj 2013 Monter ledningerne som flg. :

    Klemme nr.

    86 - Baglygtens plus
    85 - Baglygtens minus

    30 - batteriets plus
    87 - til plus på din el del

    Så vil din el del tænde når du tænder lyset.

    Klemme numrene som jeg har skrevet står i bunden af relæet.

    Håber du kan bruge det.


  • #12   12. maj 2013 Altid godt med selvtillid hvis man vil starte virksomhed, men tag fat i en autoelektriker. Han har sikkert en god idé til hvordan du kan lave et relæ kort der er rimelig plug'n'play i alle bilmærker.

    Hvis jeg skulle lave noget i min egen bil ville jeg være tilfreds med et relæ sat på en pære, evt med en optokobler før relæet. Der findes færdige printplader til under 20,- inklusiv porto på ebay fra kina. Så kan du lave hele din installation i en fin lille kasse smiley


  • #13   12. maj 2013 Har nogenlunde fundet ud af det. Nu er det selve anordningen der skal finpudses. Har det på prøvebænken, men skidtet kortsluttede, så det blev lidt rødglødende. Men en anden beholder bør kunne klare det.

  • #14   13. maj 2013 Lyder spændene:D

  • #15   14. maj 2013 En lille opdatering:
    Idag satte jeg det til et ganske almindeligt bilbatteri. Lod det stå i en times tid imens jeg ordnede noget andet. Skulle så teste om den meget lille prøve havde produceret noget knaldgas. Det vil min hånd og mine ører samt mit værksted gerne skrive under på. For satan et skrald det gav da jeg holdt en lighter hen til! Endnu en god grund til hvorfor det SKAL tænde når bilen tænder, og ikke mindst slukke når bilen slukker smiley


  • #16   14. maj 2013 Hvad er det du roder med .. ??

  • #17   14. maj 2013 lyder sku som en der roder med fremstillingen af brint , DET ER SKU FARLIGT he he smiley


  • #18   15. maj 2013 Rigtigt gættet Kim.
    Kan ligeså godt afsløre det, for har fundet ud af der er rimelig mange flere der laver det end jeg lige regnede med smiley
    Men hvordan laver man en dry cell uden det koster en hel bondegård? Ringede til nogle der arbejdede med rustfri, det blev ialt til 1200 kr. for de plader jeg skulle ha lavet smiley


Kommentér på:
tilkobling af elektrisk komponent der starter samtidig med motoren?

Annonce