{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
817 visninger | Oprettet:

Skivebremse spacer? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en gammel Yamaha XS650, som har har skæve skiver, så jeg har derfor forsøgt at finde et par nye. Det troede jeg, at jeg så endeligt havde fundet i Tyskland, men da jeg fik dem hjem, viste det sig at de var smallere i profil, end de gamle. Jeg kontaktede sælgeren og fandt ud af, at der på min cykel åbenbart sidder bremser fra 1976, selvom cyklen er fra 1979. Og de skiver jeg har fået passer til bremserne fra efter 76. Det viste sig så at han slet ikke havde skiver som passer til 76, kun brugte og det gider jeg ikke at have.

Han sagde dog at dog at jeg kunne få fremstillet en spacer, som kunne kunne flytte skiven ud i den rigtige stilling. Det er jeg så gået i gang med at fremstille i alu. Den skal være 6,5mm tyk.

Jeg er dog kommet til at tænke på om der kan være et problem i at flytte skiven 6,5 mm længere væk fra navet. Her tænker jeg på om de bolte der holder skiven, vil kunne klare den belastning, der nu vil forekomme længere ude? Som det fremgår af billedet bliver skiven holdt af 6 bolte, og spaceren er fremstillet i et stykke alu.

Så spørgsmålet er altså om boltene kan klare den anderledes belastning? Og er der andet som jeg skal tænke over når jeg sætter det sammen? Skal spaceren smøres med noget, eller skal den lige netop ikke smøres med noget for at øge friktionen mellem skive og nav?

På forhånd tak
Daniel

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skivebremse spacer?
  • #1   5. jun 2013 hov, som det jo nok fremgår af billedet, så er spaceren ikke færdig endnu. Mangler lige lidt huller:)

• #2   5. jun 2013 Når det kun er 6.5mm er det ikke noget problem.

• #3   5. jun 2013 du skal ihverfald lave et nav på din spacer

• #4   5. jun 2013 Som Thomas K skriver så vil det være en RIGTIG god idé at lave så din spacer styrer i både skive og nav på fælget for ellers vil det sikkert ikke centrere ordentligt

Du skal under alle omstændigheder IKKE smøre noget på mellem spacer og skive da varmen ikke kan komme væk fra skiven så og så bliver den meget nemmere skæv smiley

• #5   5. jun 2013 Jeg havde flyttet kalibrerne 6,5 mm ind mod skiven i stedet for, det er meget nemmere at lave, husk 6,5 mm længere skruer også

• #6   5. jun 2013 Jeg takker for de hurtige svar:)

Navet på hjulet stikker heldigvis så langt ud, at på trods af 6,5mm spacer kommer skiven stadig til at kunne sidde ind over navet. De gamle skiver var et par milimeter tykkere, der hvor skruehullerne er, og navet stak nogen millimeter uden for (de gamle japanere var nok klar over at det var nogen lorte skiver de lavede, og at folk måtte finde på noget andet i fremtiden)
    Jeg prøvede også om jeg kunne flytte kalibrerne, desværre kom de til at røre egerne.

Okay godt råd Michael, jeg smører dem ikke med noget så. Jeg havde slet ikke tænkt på at de kunne give problemer med varmeafgivelsen. Takker

• #7   6. jun 2013 Metal mod metal er bestemt ikke den bedste måde at lede varme på. Du kan med fordel smøre dem i ind i kølepasta, som man bruger mellem CPU'er og deres kølere. Det virker så godt at varmeledeevnen falder så drastisk, hvis man ikke bruger kølepasta, at man brænder CPU'en af.

Koster ikke ret meget smiley

Kommentér på:
Skivebremse spacer?

Annonce