Batteriproblemer på SV 650 99 Batteriproblemer på SV 650 99
Hej alle
Jeg har en Suzuki sv 650s fra 99. Den tidligere ejer skiftede batteri en gang om året fordi det døde, og det samme gjorde jeg sidste år. I år døde det så igen, men så tænkte jeg at det ikke var helt normalt.
Jeg har læst meget herinde om batteriproblemer osv, men jeg vil lige være helt sikker før jeg piller (mere) ved maskineriet.
Jeg har tænkt mig at købe et voltmeter i Harald Nyborg, og finde ud af om den lader mindre end den bruger, altså at den lader med mindre en 14 volt ca.
Jeg har et 12.7 volts batteri siddende i den.
Men nu er mit spørgsmål så:
Hvad gør jeg hvis det er tilfældet? Hvad skal jeg skifte ud? Er det generatoren? Jeg er en noob - jeg ved det, men jeg håber i kan hjælpe mig lidt
På forhånd mange tak!
Anders.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.715
det kan også være den lader for meget, det kan også ødelægge batteriet.
jun 2007
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 185 Svar: 799
Det kunne nemlig godt lyde som om, at den ikke lader nok, og så batteriet egentlig bare går død for strøm.
Inden du begynder på store dyre reperationer, så begynd med de små og billige.
Har du prøvet at måle hvor meget strøm din maskine egentlig laver?
Jeg havde nemlig samme problem med min for et års tid siden. Mit batteri var pludselig også "dødt" og jeg kunne ikke starte min maskine. Så ladede jeg batteriet op igen, og så virkede det fint i en uge eller to hvorefter det så døde igen. Jeg satte et multimeter på maskinen, og fandt ud af, at jeg ikke lavede nok strøm. Senere havde jeg andet problem, nemlig at jeg lavede aaaaalt for meget strøm, og mine pærer begyndte at springe.
Problemet viste sig at være en defekt ensretter, den skiftede jeg ( ca. 600 kr ) og siden har jeg ikke haft et eneste problem.
Så start med at finde ud af hvor meget strøm din maskine laver inden du begynder at købe nyt batteri igen og skifter generator. Hvis tidligere ejer har haft problemer med døende batterier, så er det nok ikke batteriet der er noget galt med. Hvis din maskine laver alt for meget strøm kan det sagtens riste batteriet nemlig.
Så på med et multimeter, og start med at finde ud af hvor meget strøm din maskine laver .
maj 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
Jeg er sikker på - som du siger Steffen, at batteriet ikke dør, men det bliver tappet for strøm. Jeg har nemlig efterfølgende ladt batteriet op hvorefter den kunne køre en lang tur, men døde igen da jeg heldigvis var nået helt hjem.
mar 2008
Følger: 78 Følgere: 72 MC-er: 4 Emner: 171 Svar: 2.929
maj 2011
Jeg har også tændt for cyklen og ved 4000 omdrejninger sætter jeg mit multimeter på batteriet og den siger 12,39 --> Er det hvad batteriet leverer eller hvad det får ind?
Nu står den slukket og har en spænding på 12,76 volt.
mar 2008
jun 2007
Gå ned til din nærmeste reservedelspusher og få ham til at bestille en til dig. Jeg købte min fra MC-Nøglen og gav omkring 600kr. Det er bare at tage den gamle ud, og sætte den nye i. Ikke noget svært.
Kom gerne med dine resultater når du har skiftet ensretteren hvis andre skulle stå i samme problem.
jun 2007
maj 2011
Batterispænding: 12,70 volt
Ved motor på 4000 omdr.: 12,26 volt
Modstand i stator mellem viklingerne: 1,7 på alle tre. Går ud fra det ikke er højt nok? Plejer de ikke at skulle ligge på 5ohm?
Spændig på viklingerne ved 4000 omdr.: 80 volt.
Så målte jeg mellem ensretteren og dioderne, som i linket der er linket til længere oppe i tråden:
Rød på plus i ensretter: 0,0,0
sort på plus: 420, 420, 438
rød på minus: 0,0,0
sort på minus: 002, 001, 0
Jeg ved ikke om målingerne giver mening. Det som jeg bemærker er, at modstanden i viklingerne i statoren er lav og dermed i stykker (!?) men at spændingen i statoren ved 4000 omdr. er på de normale volt.
Tyder det ikke på, at ensretteren er broke?
maj 2011
mar 2008
maj 2011
Batteriproblemer på SV 650 99