2.038 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Anders W
Anders W
Tilmeldt:
26. maj 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11

Batteriproblemer på SV 650 99 Batteriproblemer på SV 650 99

Hej alle smiley
Jeg har en Suzuki sv 650s fra 99. Den tidligere ejer skiftede batteri en gang om året fordi det døde, og det samme gjorde jeg sidste år. I år døde det så igen, men så tænkte jeg at det ikke var helt normalt.
Jeg har læst meget herinde om batteriproblemer osv, men jeg vil lige være helt sikker før jeg piller (mere) ved maskineriet.
Jeg har tænkt mig at købe et voltmeter i Harald Nyborg, og finde ud af om den lader mindre end den bruger, altså at den lader med mindre en 14 volt ca.
Jeg har et 12.7 volts batteri siddende i den.

Men nu er mit spørgsmål så:
Hvad gør jeg hvis det er tilfældet? Hvad skal jeg skifte ud? Er det generatoren? Jeg er en noob - jeg ved det, men jeg håber i kan hjælpe mig lidt smiley
På forhånd mange tak!
Anders.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Batteriproblemer på SV 650 99
  • #1   23. jul 2013 den skal lade lidt over 14V når du holder den på 3-4000 O/m

    det kan også være den lader for meget, det kan også ødelægge batteriet.


  • #2   23. jul 2013 Er du sikker på, at det er batteriet der dør?
    Det kunne nemlig godt lyde som om, at den ikke lader nok, og så batteriet egentlig bare går død for strøm.
    Inden du begynder på store dyre reperationer, så begynd med de små og billige.
    Har du prøvet at måle hvor meget strøm din maskine egentlig laver?
    Jeg havde nemlig samme problem med min for et års tid siden. Mit batteri var pludselig også "dødt" og jeg kunne ikke starte min maskine. Så ladede jeg batteriet op igen, og så virkede det fint i en uge eller to hvorefter det så døde igen. Jeg satte et multimeter på maskinen, og fandt ud af, at jeg ikke lavede nok strøm. Senere havde jeg andet problem, nemlig at jeg lavede aaaaalt for meget strøm, og mine pærer begyndte at springe.

    Problemet viste sig at være en defekt ensretter, den skiftede jeg ( ca. 600 kr ) og siden har jeg ikke haft et eneste problem.

    Så start med at finde ud af hvor meget strøm din maskine laver inden du begynder at købe nyt batteri igen og skifter generator. Hvis tidligere ejer har haft problemer med døende batterier, så er det nok ikke batteriet der er noget galt med. Hvis din maskine laver alt for meget strøm kan det sagtens riste batteriet nemlig.

    Så på med et multimeter, og start med at finde ud af hvor meget strøm din maskine laver .


  • Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #4   23. jul 2013 Nice - det gør jeg.
    Jeg er sikker på - som du siger Steffen, at batteriet ikke dør, men det bliver tappet for strøm. Jeg har nemlig efterfølgende ladt batteriet op hvorefter den kunne køre en lang tur, men døde igen da jeg heldigvis var nået helt hjem.


  • #5   23. jul 2013 Den skal lade mellem 13,8 og 14,2V dog max 14,4V som er gasspændingen

  • Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #6   23. jul 2013 Ved slukket motorcykel står batteriet på 12,80 volt.

    Jeg har også tændt for cyklen og ved 4000 omdrejninger sætter jeg mit multimeter på batteriet og den siger 12,39 --> Er det hvad batteriet leverer eller hvad det får ind? smiley

    Nu står den slukket og har en spænding på 12,76 volt. smiley


  • #7   23. jul 2013 Færdig ensretter og batteri

  • #8   23. jul 2013 Ny ensretter på, og så burde du være ude og lave damer igen inden for kort tid.
    Gå ned til din nærmeste reservedelspusher og få ham til at bestille en til dig. Jeg købte min fra MC-Nøglen og gav omkring 600kr. Det er bare at tage den gamle ud, og sætte den nye i. Ikke noget svært.
    Kom gerne med dine resultater når du har skiftet ensretteren hvis andre skulle stå i samme problem.


  • #9   23. jul 2013 Forresten, når du har skiftet ensretteren, og den laver de 14 volt den skal, så husk en meget vigtig ting! Tag en kæmpe hammer, helst den største du kan finde, og smadr den gamle ensretter til atomer! Det er altid den sjoveste del ved at skifte defekte dele smiley

  • Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #10   24. jul 2013 Okay - jeg synes også det ser ud til at være ensretteren.
    Batterispænding: 12,70 volt
    Ved motor på 4000 omdr.: 12,26 volt
    Modstand i stator mellem viklingerne: 1,7 på alle tre. Går ud fra det ikke er højt nok? Plejer de ikke at skulle ligge på 5ohm? smiley
    Spændig på viklingerne ved 4000 omdr.: 80 volt.
    Så målte jeg mellem ensretteren og dioderne, som i linket der er linket til længere oppe i tråden:
    Rød på plus i ensretter: 0,0,0
    sort på plus: 420, 420, 438
    rød på minus: 0,0,0
    sort på minus: 002, 001, 0

    Jeg ved ikke om målingerne giver mening. Det som jeg bemærker er, at modstanden i viklingerne i statoren er lav og dermed i stykker (!?) men at spændingen i statoren ved 4000 omdr. er på de normale volt.
    Tyder det ikke på, at ensretteren er broke? smiley


  • Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #12   24. jul 2013 fedt nok! Så er det ensretteren smiley Skal batteriet også skiftes? smiley

  • #14   24. jul 2013 Det er temmelig hårdt for enretteren hvis batteriet er klappet sammen

  • Anders W
    Anders W Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 11
    #15   24. jul 2013 Tak for hjælpen alle sammen. Jeg prøver at skifte ensretteren i første omgang smiley

Kommentér på:
Batteriproblemer på SV 650 99

Annonce