{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.202 visninger | Oprettet:

Affjedring {{forumTopicSubject}}

Ved der er en masse tråde omkring dette emne men er rimelig ny på MC og ikke verdens største mekaniker ( endnu ) ...
Min ZX6R fra ´97 og godt affjedrende og side på MEN når jeg kører over bump eller hen over brosten så lyder og føles det næsten som om jeg kører på flade dæk.
Dæk er pumpet til anbefalet tryk så jeg ved ikke hvad det er jeg skal se efter helt præcist...
at sidde på den og fjedre og teste forgaflen virker fint uden probs... den giver bare hårde stød synes jeg når den rammer noget ujævnt på vejen ...
måske jeg bare er for følsom eller noget faktisk skal skiftes på Frøen ..

Håber i kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Affjedring
  • #1   24. jul 2013 Jeg mener det er hyperpro´s hjemmeside hvor der ligger et skema til fejlsøgning på affjedring alt efter hvordan cyklen arbejder i forskellige situationer. Prøv at søg efter det...


    *Fundet*
    (link fjernet)


  • #2   24. jul 2013 Her er det: (link fjernet)

  • #3   24. jul 2013 Det var lige hvad jeg manglede... det må jeg se på iaften inden jeg varmer asfalten .. Tak begge 2


  • #4   24. jul 2013 Det er et okay skema hyperpro har lavet, men det er ikke alt ting som er specielt korrekte i deres løsninger/foreslag : Bla. skriver de at man skal forøge fjederforspændningen bagtil, hvis cyklen "falder sammen" under acc .. Nårh !!

    En F.eks. 5kgs fjeder bliver jo ikke lige pludselig til 6 kgs fjeder fordi man strammer den lidt . Det er rigtigt at man skal ha den korrekte forspændning, både race-sat og free-sag .. altså bagenden skal falde så og så meget ved cyklen egen vægen, og så og så meget med kørerens vægt ..

    Hvis man ikke kan holde sig inden for de mål på "sag" som er angivet fra fabrikken, skal man ha´en anden fjeder der passer til éns vægt ..

    Hvis man har en for blød fjeder og man prøver at spænde den op, for at løse en for lav bagende, får man bare en dæmper som stadig falder for meget, og bliver "hoppende" specielt under opbremsninger .. ( den vil "skyde'' enden op) .. har man en for stor fjeder i forhold til éns vægt, for man en bagende som ikke vil bruge hele vandringen og prøver man at løsne fjederen for at håndtere problemet, får man for meget free-sag som gør at dæmperen ikke virker progressiv mere og cyklen kan nu ikke dreje så godt mere


  • #5   24. jul 2013 håndtering nr 1 er : beregn dine fjedre og de er korrekte til din vægt ...

    Formålet med fjedre er at de skal bære kørens + MC´ens vægt .. De fjedre skal så justeres ind med den korrekte race & free-sag . Og det kan være med til at forbedre/regulere styreegenskaber osv. men FØRST tjekke om fjederne er korrekte.

    2. Hydraulikken i dæmperen : 1. vær sikker på at den fungere/ er up to date. skal den renoveres, så gør det og se om det er løst .. Hvis din cykel har en dæmper som IKKE kan adskilles, er du fucked !! .. køb en som kan ! smiley


  • #6   24. jul 2013 ved ikke om min dæmper kan skilles ad... ved ikke lige hvad mærke det er faktisk ... kunne jo være den evt. var tom / flad .. hvad ved jeg..
    Gider bare ikke give boksen i mekaniker regning for fejlsøgning


  • #7   24. jul 2013 compression : en Compression skrue han håndtere ca, de første 25% af dæmperens "slag-hastighed" . er den finere følsomhed .. Dvs, at den kan blive hårdere/blødere inden for et lille område og stadig holde sig progressiv .. Hvis din cykel bliver "bumpende" eller ufølsom, kan du tjekke om det er nødvendigt for din at F.eks køre med din comp-skrue helt i bund eller tæt på helt ude .. Hvis dine fjedre er korrekte osv, og du "bliver nødt til at ha comp. skrue helt inde, skal du få den shimset blødere op ..

    De comp skruer som sidder på Mc´erne bør altid være omkring midt, og dér bør affjedringen være optimal .. Det er fordi deromkring har dæmperen det bedste flow/overlapning mellen det active og passive system inde i dæmperen. Det er den bedste måde de kunne producere en progressiv dæmper på ..


  • #8   24. jul 2013 SÅ .. 1 Tjek om affjedringen er up-t date .. skal de renoveres, så sørg for at det værksted som gør det renoverer HELE afjedringen .. IKKe kun skifte pakdåser og hælde noget nyt olie på, som RIGTIG mange værksteder gør .. Nej .. Olie, pakdåser, teflon ringe, osv .. ALT bevægeligt .. Kører man Suzuki, Køb selv reservedelene i udlandet, eller få dæmper delene fra en Honda, som 99% af gangene har de samme Showa dele i deres Mc´er, bare til under ½ pris .

    Olie .. Få noget rigtig godt !!

    2. Fjedre .. få det 100% begegnet .. og få dem som passer til din vægt .. Accepter IKKE at du får "bare en hårdere fjeder som er bedre", eller at "det er den fjeder man kan få" .. Det er ikke korrekt .. du skal ha´den/dem som passer til din vægt.

    Og skift BÅDE for og bag, hvis de er uden for mål .. Cyklen vil ikke ha´balance, hvis for og bag ikke passer sammen .. Og NEJ .. Progressive for-fjedre løser IKKE alle verdens problemer, og giver bedre hydraulik .. Det er mere et desperat forsøg på at løse et problem, taget i den forkerte rækkefølge .. Jeg ved godt at mange bliver syre på mig, fordi jeg ikke "fatter" at progressive fjedre er brugt meget, og nogle kendte OGSÅ har kørt med dem i mange år .. Men det BLIVER hydraulikken altså ikke bedre af ..



  • #9   24. jul 2013 3. Nogle cykler ER sat op totalt idiotisk fra fabrikken, og skal shimses, bygges om, eller begge dele .. F.eks .. nogle KTM / WP affjedringer, nogle Honda / showa´er .. Der er RIGTIG gode dæmpere, som kan blive faktastiske, men de må ha´drykket af potten den da de lavede opsætningen på fabrikken, til den cykel, for de virker ikke !!

    KYB dæmpere på F.eks Yamaha er ofte sat rimeligt humant op fra fabrikken. Det gør IKKE Showa eller WP dårligere, det gør bare at de skal laves om, så bliver de mindst lige så gode .. Ohlins, WP, Wilbers, Hyberpro, Bitubo, osv .. Det er alle potentielt fine aftermarked dæmpere, men der sidder altså ikke nogle specielle super hemmelige komponenter som gør dem vildt meget bedre .. Ikke med mindre at du har en SÅ billig dæmper på din cykel som hverken kan skilles da eller justeres .. Hvis din for eller bag dæmper har både et aktivt og passivt comp system inde i sig, kan en KYB blive mindst lige så god som en Ohlins dæmper ..


Kommentér på:
Affjedring

Annonce